/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lovlig husleje 2 vær kbh.
Fra : Frank90
Vist : 222 gange
50 point
Dato : 13-03-23 23:07

Nogen der kender reglerne for hvad man som privat udlejer må tage i husleje for en typisk 2 værelses lejlighed i Kbh.s brokvarterer som på Fr-berg & Valby. ?
Som jeg kan læse mig frem til må man max. tage ca. kr. 1050,- kr. pr. m2 om året og ca. kr. 1150,- hvis lejligheden er renoveret og hvis ejendommen er fra før 1991.
Og det er så her jeg intet forstår, for hvis man tager f.eks. en 55m2 lejlighed så giver det en månedlig leje på ca. kr. 4800,- MEN stort ingen lejer jo ud til en så lav husleje da den typiske leje for en sådan lejlighed vel vil ligge på mindst det dobbelte - Og vil det så bare sige at div. udlejere (i stor & meget almindelig stil ;) overtræder loven og bare håber på at de ikke bliver "opdaget";) ?? ELLER er der mon andre forhold der kan gøre det lovligt at så mange udlejere tager f.eks. kr. 10-15.000,- pr. mdr. ? Eller handler det bare om at f.eks. Lejernes landsorganisation simpelthen ikke kan nå alle de sager de får - eller anmelder lejere bare ikke ret mange sager selvom de vel er meget sikre på og vinde sagerne?

Og hvordan er det i øvrigt med div. udlejningsfirmaer som f.eks. KAB og lign. hvorfor må de pludselig gerne tage en m2 pris på over de 1050,- selvom der er tale om en gl. Kbh. ejendom fra før 1991...

På forhånd tak for svar.
(Relevant da min datter står og vil købe en lejlighed som hun vil leje ud da hun ikke vil benytte den selv de først 5 mdr.)

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 14-03-23 06:43

Jeg synes Bolius dækker det meget godt:

https://www.bolius.dk/efter-lovaendring-tjek-om-din-husleje-er-for-hoej-91232

- det er en jungle derude ... Held og lykke

Kommentar
Fra : Frank90

Dato : 14-03-23 18:15

Takker men syntes ikke helt jeg har alle svarene... Hvis reglerne for udlejningspriser virkelig er så lave i praksis, så undre det mig stadig hvordan så vildt mange udlejere (ja det jo nok flertallet) som tør og snyde, dvs. opkræve ALT for høje huslejer - og det gør udlejere så bare selvom de ikke har mulighed for og skjule det.. dvs. de snyder helt åbenlyst .. / På motorvejen har man dog en mulighed for ikke at blive opdaget hvis man kører for stærkt..;)

Og hvordan er det med de der udlejningsfirmaer som f.eks. KAB og lign., hvorfor må de gerne tage en højere m2 pris selvom der er tale om en gl. Kbh. ejendom fra før 1991.. ( tænker ikke de snyder) Der sidder jo også mange her med huslejer der ligger langt over de nævnte eksempler.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 15-03-23 07:40

KAB er kun en organisation som varetager administration, jura og andre ting for store og små boligforeninger der kan have vidt forskellig økonomi ............. og alder som du selv er inde på og KAB deltager i forhandlinger med kommuner og andre myndigheder
Jeg boede f.eks. mange år i Farum Midtpunkt som hører under Furesø Boligselskab, men lejeopkrævninger kom fra KAB som jo har ressourcerne.

Kommentar
Fra : Frank90

Dato : 15-03-23 22:47

Tak for fin input. Tænker dog stadig det er yderst underligt at så mange udlejere (nok.. ;) tager så vildt meget mere end de må i husleje i forhold til de ellers klare informationer der foreligger på området - altså uden der sker spor. / Og også om det virkelig kan være rigtigt at jeg som privat ejer af en ejerlejlighed kun må tage ca. kr. 4800,- . mdr i leje for f.eks. en 55m2 østerbro lejlighed, imens stort set alle andre (som boligforeninger) i praksis bare tager det dobbelt el. mere.....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-23 20:26

Nu er det så om det er andel eller ejer, så er der en stor forskel om det er Frederiksberg eller om det er Valby mv så hvilken er det?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-03-23 20:49
Kommentar
Fra : Frank90

Dato : 22-03-23 21:26

Faktisk ikke fået købt endnu, men det bliver nok Fr-berg og en på ejerlejlighed på ca. 55m2.
Det var jo mest det grundlæggende meget mærkelige i at der er så langt fra hvad stort set ALLE udlejere tager i lejeudgift - til hvad de må ifølge lovgivningen... Der sker jo så meget groft v. højlys dag uden der sker ret meget..;) Men måske vi også bare skal tage de er små kr. 10.000 pr. mdr. som alle andre - og så holde mund... ;

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-23 07:35

Beliggenhed, skatter og afgifter, standen af lejligheden (nyt køkken wc altan har også indvirkning) og hvad mange ikke ved kom der i 20 en regel som gør at hvis udlejer taber en sag ved huslejenævnet koster det 6000kr min at tabe + nedsættelsen af huslejen.

https://www.frederiksberg.dk/sites/default/files/meetings-appendices/2322/punkt_204_bilag_2_bilag_2_baggrundsnotat_om_jura_paa_boligomraadet.pdf

Kommentar
Fra : Frank90

Dato : 23-03-23 21:41

Tak for indput, og hermed en "Påstand" : mindst 95% af alle udlejere tager for meget i leje og langt under 0,5 % ender med at få et juridisk problem dvs. hvor de få en bøde og skal tilbagebetale noget af den for meget opkrævede husleje.
Og er det sådan ca. rigtigt.. ja så danner det vel en slags præcedens for hvad man "må/ bør" tage i husleje i den virkelige verden.
Min pointe / el. spørgsmål er som sagt bare om de noget ukonkrete juridiske regler vedr. husleje overhoved betyder noget i ren praksis når man skal fastsætte en husleje.
Det virker stadig umiddelbart lidt dumt bare og tage f.eks. kr. 4800,- pr. mdr. for en 2vær. Kbh.ér lejlighed, imens hele det øvrige marked kører efter helt andre regler.....
Vil i øvrigt sige at jeg nu gerne vil køre efter et moral index og ikke tage for meget i husleje, men vil nu ikke heller ikke være til grin. Prøv lige og annoncere den omtalte lejlighed til 4800,- og folk vil jo tro det er svindel ;)

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-23 23:39

Din datter har jo ikke købt endnu.
Men når hun gør det kan hun jo samtidig spørge ejendomsmægleren hvad hun kan opkræve ved fremleje uden at få bolignævnet eller SKAT på nakken.

Og så er der forskel på lejere, en lavindkomst eller en overførselsindkomst ville sikkert brokke sig over 4800,- men en vellønnet der har brug for en bolig i en periode under en skilsmisse ville ikke blive rystet.
Her i Nakskov betaler jeg 3600 plus det løse for 55 kvm privatudlejning, og min udlejer er ikke en af de berygtede som udlejer boliger som burde jævnes med jorden ......... hvad flere tæt på min bopæl er blevet indenfor kort tid.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-23 07:11

På Frederiksberg er gennemsnit lejen ca 1600 kr pr m2 og alt efter hvor på Frederiksberg jo tættere på centrum jo højere (og + forbrug ) ps så er Frederiksberg et af de Aller dyreste steder i stor København

Kommentar
Fra : Frank90

Dato : 24-03-23 08:12

Tak for svar - der er jo vildt langt fra lejepriserne i Nakskov til Kbh., vil sige måske svært og sammenligne / en 1600m2 gennemsnitlig leje på Fr-berg tænker jeg lyder underdrevet - hvor kan man finde en 55m2 lejlighed til ca. kr. 7300,- pr. mdr. der.. ?? de er ihvertfald meget svære og finde i den prisklasse.. ;) Den med og spørge en ejendomsmægler er en god ide og jeg havde nu også håbet der var en sådan el. lign. herinde i forummet ? en der kunne løse sagen lidt mere tydeligt en gang for alle for mig og måske også for andre der er i tvivl om hvad der foregår derude i det københavnske huslejeshow ???
God weekend til alle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-23 19:11

https://www.lejebolig.dk/lejebolig/1744712/108-m2-lejlighed-paa-peter-bangs-vej

Nu er det et gennemsnit ca. 1600kr det er bare det at der e’er mange som ikke ønsker at klage fordi de er bange, hvilken man godt kan forstå, da størrelsen henvender sig til de mange studerende, man man kan heldigvis klare op til 6 måneder efter man er fra flyttet