/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Opvasketabs, vaskepulver, toiletrens osv
Fra : ingelein
Vist : 240 gange
200 point
Dato : 02-03-23 18:19

Hver eneste (næsten) husstand bruger de i overskriften nævnte kemikalier, og det er bestemt ikke uskyldige. og naturvenlige ting. Hvis vi tænker os at klodens mennesker dagligt bruger disse kemikalier, som mig bekendt ikke "sies" fra inden de når ud i verdenshavene og naturen. Er vi jo lige så store syndere som dem der udleder andet, der er med til at ændre natur og klima.
Jeg spørger: hvad bliver der af alt det nævnte + meget mere, som vi udleder. Jeg blev i hvert tilfælde betænkelig da jeg brugte en opvasketab til at gøre en påbrændt gryde ren.
Er det ikke på tide, der kommer lidt fokus på den side af forureningen?
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-03-23 18:34

Der er i dag et krav om at de sæbeagtige midler skal være let biologisk nedbrydelige.
derfor kan de nedbrydes i renseaanlæggene. Skulle de slippe udenom nedbrydes de ogsåiefterhånden i naturen.
toiletrens kan være mange forskellige ting.
Den i Netto er saltsyre- godt skjult i deklarationen, og formentlig også ulovlig fordi anvisningen om sikkerhedsbriller og beskuýttelsesdragt er skevet så det næsten ikke kan læses.
Men toiletter kan rengøres med stærkt fortyndet eddikesyre, som er helt harmløst og som også kan dannes i naturen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-03-23 09:15

Forkullet kogegrej kan rengøres med krystalsæbe tilsat lidt salmiak.
Påsmøres og lægges i plastpose natten over .............. men det fjerner også en teflonbelægning

@transor.
Tjaeh, teksten på varedeklarationer bliver mindre og mindre for at der skal være plads, nu skal producenterne også angive hvilket affaldsrum embellage skal anbringes i.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-03-23 09:29

Ja, jeg spørger, hvilken gavn de bittesmå tekster på emballager skal gøre. JEG kan ikke læse dem, og så er de jo overflødige for de fleste af os. Når jeg gerne vil læse de små tekster, tager jeg et billede af dem, som jeg så forstørrer. En lup har jeg ikke altid ved hånden.

Hvis man ødelægger sin pande ved dit sæbe/salmiakråd, er det jo ikke særligt bæredygtigt, at panden må skrottes og en ny købes .
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 04-03-23 12:05

Derfor at jeg skrev at man ikke skulle bruge den hestekur til teflon

Iøvrigt vil teflon nok forsvinde fra mange produkter da det hører til PFAS stofferne som der er 10.000 af og jo er skadeligt og meget svært nedbrydeligt, man har fundet stofferne i regn så det er et verdensomspændende problem.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 06-03-23 18:19

Det er nok lige et emne for mongolen fra sverige

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-03-23 19:10

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-23 09:08

Nettos saltsyreprodukt skal have en lovbestemt klart synlig advarselsbillede og tekst.
det er ikke bare en indholdsdeklaration der er tale om.
Teksren er der men meget lille og med luserød på gulrød baggrund . næsten ulæselig.
Toiletkunnen bliver i øvrigt ætset og ru af saltsyre. så sidder skidtet fremover bedre fast.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-03-23 09:50

Der siver også medicinrester fra vores kroppe ud i vandmiljøet, og især hormonstoffer er skadelige.

Og fra havbrugene hvor fisk får vækstfremmere og medicin, det siges også at fedtet fra laks i havbrug ikke er lige så rigt som fra vildlaks.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 09-03-23 07:06

Har altid brugt de tabs som man bruger til " gebisser",en eller to,alt efter behov smides i toilettet fø sengetid,det virker,og er ikke miljøskadeligt.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 15-03-23 06:14

Ja men de opvasketabs bruges jo også i opvaskemaskinen ..Hvad vil du så bruge der ?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 15-03-23 07:09

Jeg tror nu ikke,at man bruger de omtalte tabs til opvaskemaskinen,de er udelukkende til brug af rensning af proteser.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-03-23 17:23

Hmm, jeg har ikke hørt at tandproteser kan blive tilkalket.

Ku være jeg skulle spørge min tandlæge næste gang