/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-priser- transport
Fra : rotw
Vist : 329 gange
300 point
Dato : 19-02-23 18:50

Jeg mindes at “transport tariffen” skulle gøres variabel af den grund at folk ikke skulle lade/vaske/tørre i aftentimerne og det havde intet med at hovedparten F den danske befolkning lige havde fået fri for arbejde og skal lave aftensmad? Men den skulle så være billigere ? Når man ikke er hjemme eller bør sove for at være frisk til næstedags arbejde? Men hvorfor stiger den så i weekenden omkring aftensmaden ?? Nå ja der lader alle jo bilerne op og vasker/tørre tøj mm?

Hvorfor ikke sige det som det ER i tjener ikke nok, og nu har i brugt tonsvis af penge på at overbevise politikerne om det er pga miljø mm, hvilken de hjernedøde politiker springer i med begge ben og hoved under armen?

Nutidens politikere ? Er de ikke kun sig selv nærmest (løn deres fremtid, pension mv? Hvornår har de selv gået forrest i at gå ned i løn/pension (som den gennemsnitlige befolkning har) ferie ? Vi skal arbejde mere de gå selv ned som fluer med stress mm?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-02-23 19:44

Jeg tror du trænger til at bruge en del tid på at sætte dig ind i tingene.

Transportbetalingen opkræves af netselskaberne og de bruges til udbygning af elnettet. Ved lov må netselskaberne IKKE tjene penge på den lange bane.

Det er specielt netselskaberne på Sjælland, der har de høje transportpriser, fordi de ikke har været forudseende nok til at få udbygget deres lokale elnet.

Grunden til transportprisen er dyrere i "kogespidsen" er at kapaciteten i elnettet IKKE kan bære et meget højt forbrug i det tidsrum (17-21 på Sjælland og 17-20 flere steder i Jylland/Fyn og slet ikke forhøjet i nogle netområder i det nordvestlig Jylland).

Du skal altså ikke BÅDE lave mad, vaske tøj og slet ikke tørretumble samt lade elbil i samme tidsrum, men flytte de sidste 4 udenfor det tidsrum, hvor strømmen også er billigere.

Elnettet vil slet ikke kunne bære det hvis vi alle gjorde det samtidigt, og vi ville lide under strømudfald.

Hold politikernes løn og pension ude af dette, da området styres og reguleres af Energistyrelsen, så politikerne er allerede - og heldigvis - sat uden for indflydelse på dette område.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 19-02-23 23:25

Elpriserne er blevet et lige så stort rod som internet-, telefon- og TV-pakkepriserne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-23 01:26

Så når man deler er forretning op i flere dele og “sælger” fra de “ting” som er omkostning kravende” der hives så mange milliarder ud, som før skulle “betale for disse udvidelser” og ja det er langt dyre at grave i asfalt frem for muld, denne her manøvre drejer sig om penge og intet andet (flere penge) transport afgiften er ikke indført for at gå i nul. Men for at hive endnu flere penge ud og skreffe dem der har et 8-16 job, og på lang sigt må de ikke “tjene penge” så troen om at det så ikke kommer til at ske, er sku naivt.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 20-02-23 07:49

Jeg lavede en opsummering forleden ud fra årsopgørelserne med afgifter og resten af pivetøjet.
Har en lille lejlighed med elvarme og varmepumpe

År 2020: Forbrug 3593 kwh. Total udgift 8.550,97
Hver kwh har kostet 2,38

År 2021: Forbrug 4534 kwh. Total udgift 10071,23
Hver kwh har kostet 2,23

År 2022: Forbrug 3885 kwh. Total udgift 16.669,93
Hver kwh har kostet 4,29

Jeg tog en test på min elpushers hjemmeside som viste at på varmesiden bruger jeg under gennemsnit af tilsvarende boligers forbrug til opvarmning, men jeg er hverken kuldskær eller syg, så jeg har det udmærket ved en rumtemperatur på 17-18 grader og lufter ud et par gange om dagen så fugt elimineres.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-23 09:28

Det siger jo lidt om vores lidt hensynsløse brug/forbrug af diverse ressourcer som vand, el og varme, at befolkningen kan/vil spare på disse, når det rammer pengepungen.
Vi har sparet ca. 1.000 kr om måneden ved at omlægge til variabel elpris og benytte de billige timer. At prisen så samtidig er steget betyder så bare et plus/ minus for os.
Vi har 200 m2 hus. 18 grader er fint for os. Fornuftig påklædning koster ikke ekstra. Plaider er ikke kun til pynt på et armlæn
Ingelein

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-23 15:52

Citat
Vi har 200 m2 hus. 18 grader er fint for os. Fornuftig påklædning koster ikke ekstra.
I skal skal nok passe på, at huset ikke mugner op. Faren for skimmelsvamp er enormt stort med med inde temperatur på 18 gr.

Mange sparer sig til en plads på fattiggården i misforstået klimahysteri.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-23 16:16

Sikke noget vrøvl. Vi lufter da ud …. Og har også gang i den indbyggede brændeovn i perioder med koldt blæsende vejr.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-02-23 17:31

Citat
Vi lufter da ud ….
Det hjælper vidst ikke meget, da udeluften ha en høj fugtighed.

Citat
Og har også gang i den indbyggede brændeovn i perioder med koldt blæsende vejr.
Altså højere temp. end de 18 gr. du skriver ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-02-23 20:46

Nahhhh Kaptajn Tommy, der bliver jeg nødt til at korrekse dig. Korrekt set er den relative fugtighed høj i udeluften, men ikke den absolutte. Dvs udlufter du på nuværende årstid, falder din luftfugtig indendørs, idet du jo opvarmer luften udefra. Læs lidt på Mollier diagrammer og/eller IX diagrammer. Det er meget væsentligt at kende forskellen på relativt og absolut fugt. Så Ingelein gør så absolut det korrekte, og du har misset et par fysiktimer.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-02-23 21:48

Det er utroligt, så vidt vi kommer omkring.

Vi startede med en, der var uvidende om lovgivningen omkring netselskaberne, og deres prisfastsættelse for priserne på transport, og nu "taler" vi om luftfugtighed.

Imponerende.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 20-02-23 23:13

Energiselskaberne sagde for få måneder siden at det var dyrt at få transporteret strøm fra vores nabolande hertil, ergo kan de ikke gøre andet end at sende regningen videre til os, det går mest ud over Østdanmark.
Det gør det ikke bedre at Tyskland stadig holder fast ved at fjerne atomkraft helt mens Frankrig som førhen fik 75 % af deres forbrug fra atomkraft også har nedlagt de ældste værker men er i gang med at bygge nye.
I løbet af 2022 har 25.000 danske gaskunder skiftet varmekilde, mange har fået varmepumper, oveni kommer mange flere elbiler så det har presset vores net
Jeg tror at det morer Putin at Europa har fået disse flaskehalse, inklusive at Danmark har lukket Tyrafeltet ned grundet en tiltrængt opgradering.

@3773
Luftfugtighed ingik ikke i mit folkeskolepensum, men erfaring kommer jo hurtigt til at tælle resten af livet, f.eks. når vi tapsveder udendørs når det er lummervarmt, men til gengæld føler at der er tørt indendøre samtidig med.
Det kræver ikke langhåret udstyr til at finde ud af at luftfugtigheden indendøre er for høj. jeg konstanterer det når diverse pap og papir i boligen bliver blødere ........ så er det på tide at lave lidt gennemtræk selvom det regner, eller der er frost, den frosne luft er jo tør.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-02-23 23:53

Hm…. Hvorfor snakker man mon om “vintertør” hud ? Det går jo også fint med at tørre tøj udenfor om vinteren- altså bortset fra når det regner eller sner.
@Kaptajn Tommy. Det er da indlysende at der i særlig koldt og blæsende vejr er koldere ved samme radiatorstand end i stille og lunt vejr. Derfor tænder vi for pejsen i stedet for at skrue på radiatorerne, som står på 3 i hele huset.
Ingelein
.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 22-02-23 14:32

Nu nævnte Leif 7 Tyrafeltet,og er der nogen der ved,hvornår det kommer op at køre igen,og når den tid kommer,hvor stor betydning vil det få for os forbrugere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-02-23 14:34

Andel, skrev til os i dag, at transportpriserne pr. 01.03. vil falde markant.

Det er vel også på tide at disse nutidens gullaschbaroner bliver kigget lidt efter i sømmene.
Dette prisfald får Putin nok ikke skylden for.

Mvh.
Tommy, nu med høj cigarføring.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-02-23 21:06

@omahexen

Tyra er forventet færdig i vinteren 23/24
Men selv om gassen er vores egen skal vi ikke forvente 50 % rabat da det er markedet som bestemmer, en større leveringssikkerhed vil dog få indflydelse på prisen

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 01-03-23 06:45

Energistyrelsen går i meget små sko og politikerne tillader dobbeltafgifter.

Forleden skrev EB om en solcelleejer med et anlæg på blot 3,5 kw, den smule overskud han havde skulle han også betale nettarif efter timemodellen for at sende ud i nettet ................. samtig betaler brugerne af denne overskudsstrøm også nettarif.
Minder mig om dengang produktionsfirmaer havde meget overskudsvarme som de gerne ville sende til nærmeste fjernvarmeværk, men indviklede regler og afgifter forhindrede det, det kom så til gengæld gråspurvene til gode om vinteren.