/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
internet fiber.
Fra : kenwood
Vist : 348 gange
100 point
Dato : 10-02-23 04:51

kan man måle sin internet hastighed direkte fra fiberboksen altså udenom modem og alting for at se om man får den hastighed man betaler for, jeg har fiber ved fastspeed 100071000 MEN KOMMER SJÆLDENT OVER 200MBS.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-02-23 06:06

Det kræver specalt udstyr at måle direkte på fiberen.
Du skal bruge kabel mellem routeren og PC, når du måler hastighed. Wifi duer ikke.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-02-23 07:46

Hvis du har en wifi router sat indimellem fiberrouteren, så er den flaskehalsen

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-02-23 14:22

Jeg har fået Fibia til at koble routeren fra i min fiberboks. Så hvis jeg en dag skulle have lyst til at måle direkte på min fiberforbindelse så kan jeg gøre de fra netværksstikket på fiberboksen. Men min egen router er langt langsommere end de 300 Mb/s som min fiberforbindelse idag køre med, så det har jeg p.t. ikke haft behov for.

Desuden så har jeg selv aldrig kunnet downloade mere end 200 Mb/s fra min egen NAS, så større hastighed er p.t. ikke aktuelt for mig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-02-23 10:20

Hvad mener du med MBS
Det er vigtigt at skrive enhederne rigtigt,en router vil altid være noget af en flaskehals. Der kan være flere funktioner i de såkaldte routere. ofte både interface/ modem/ switch/ firewall og accesspoint for WiFi.

Hvis dit netkort i din computer er 1000Mbinits/s eller mere kan du prøve at forbinde det direkte til din
kabelboks,hvis den har en terminal til det. Fjern totalt routeren imedens du såmåler hastigheden.

Måske kan dit netkort ikke over 200 Mbinitst/s. Så er alt hastighed derover spild af penge.
Kvalitetscomputere ihar de sidste 10 år været leveret med hurtige netkort.
Hvilken computer har du?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-23 12:17

Hvis netkortet kan håndtere hastigheder på mere end 100 Mb/s så er det sjældent den der sætter grænsen. Derimod kan chipsættet på bundkortet godt være en flaskehals.

Godkendelse af svar
Fra : kenwood

Dato : 25-02-23 15:16

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.