/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor bliver Bodil Jørgensdatter født 182
Fra : 2601
Vist : 323 gange
400 point
Dato : 20-01-23 12:36

Hvor bliver Bodil Jørgensdatter født 1822 i Wrænge, Østbirk Sogn, Voer Herred, Skanderborg Amt og som i 1833 bor sammen med sin far Jørgen Pedersen Beck og hustru Birthe Kirstine Christiansdatter bor i Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt.

Hendes mor dør 10 maj 1833 i Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt.

Jeg kan ikke finde hor hun bliver Konfirmeret samt gift, ligestsom jeg ikke kan finde faderen i folketællingen 1834.

Hvad gør jeg forkert??

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 23-01-23 21:53

Har du en kildehenvisning til der hvor Bodil bor med forældrene i 1833?

Er du sikker på, at hun gifter sig? Og evt. med hvem?

Jeg kan ikke finde hendes konfirmation, men underligt nok har jeg fundet dette:

Name   Ane Kathrine Jørgensdatter

Event Type   Confirmation
Event Date   1836
Event Place   Stouby, Vejle, Denmark
Event Place (Original)   Stovby, Vejle
Sex   Female
Birth Date   13 Jan 1822
Father's Name   Jørgen Beck
Mother's Name   Birthe Kristine Christiansd

Og så vidt jeg kan se er Bodil ikke tvilling - der står i hvert fald ikke noget om det i kirkebogen ved hendes fødsel.

Håber du har lidt flere oplysninger.

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 400 point
Dato : 23-01-23 21:55

Du finder Ane Kathrines konfirmation her:

Vejle amt, Bjerre, Stouby, 1835-1838, KM, Konfirmerede piger - opslag: 2 af 10 opslag

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=396255&side=2

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 24-01-23 13:36

Tak for svaret vith.

Nej mange tak vith.

Der er en ting der undre mig.

Jørgen (Pedersen) Beck dør 31 mar 1837 i Almisselem i Arbeidshuuset, Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt og begraves Vestre Kirkegård, Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt den 5 april 1837. Hans hustru Birthe Kirstine Christiansdatter dør 10 maj 1833
Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt og begraves 14 maj 1833 på Vestre Kirkegård, Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt.

Bodil eller Ane Kathrine bliver konfirmeret 1836 i Stouby, Vejle Amt.

Jeg har en Folketælling 1834
Folketælling-1834.
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Ved Aaen No. 163, 2, FT-
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv:
Jørgen Buck, 50, Enkemand, Dagleier
Peter Buck, 6, Ugift, hans Børn
Christian Buck, 3, Ugift, hans Børn

Han får 2 børn mere Hans Beck samt Christian Jørgensen født 15 maj 1824 i Wrænge, Østbirk Sogn, Voer Herred, Skanderborg Amt og dør 07 apr 1826 i Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt.

Niels Christian Beck født 27 sep 1830 og dør 25 maj 1839 i Arbeidshuuset, Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt.

Maria Christensdatter, Corporalerne Jens Hansen
Gunderup, Hans Peder Kraunsøe, Søren Pedersen
Monberg.
Horsens Vor Frelsers Kirbog side 7 nr. 44, Opslag 12, Kontraministerialbog Fødte Mænd 1829- Fødte Mænd 1846.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395673,74388842

Stand, håndtering og Opholdssted:
under Fattigvæsenet. Faderen d Jørgen Beck død
Alder:
9 Aar.
Horsens Vor Frelsers Kirkebog side 250 nr. 25/1839, Opslag 13, Kontraministerialbog Døde Mænd 1829- Døde Mænd 1846.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395676,74388962

God ved hvornår Jørgen (Pedersen) Beck flytter fra Østbirk og til Skouby eller til Horsens.

Jeg har set i Østbirk afgang uden held samt i Horsens Tilgang uden også at finde ham.

Gud ved om han står i Til-og afgangslisten for Stouby??

Det må jeg se på.

Jeg kan ikke finde ham i Folketælling i Stouby.

Nå men du skal have mange tak for din store hjælp selv om hun skiftede navn til Ane Kathrine fra Bodel.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-01-23 14:35

Jeg tror ikke nødvendigvis, at Jørgen flytter til Stouby, for ved hendes konfirmation står derved forældre "For Huusmand Jørgen Beck", så hun er måske ude og tjene i Stouby? Men han kan jo nærmest bo hvor som helst i tiden mellem Østbirk og Horsens, hvis kke han flytter direkte til Horsens. Men han må jo være et sted ...

Og Hans Beck dør i 1833:

Name   Hans Beck
Event Type   Death
Event Date   26 Apr 1833
Event Place   Horsens, Ålborg, Denmark
Event Place (Original)   Horsens, Århus
Sex   Male
Age   0
Birth Year (Estimated)   1833

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=395676&side=6&height=899

Ja, der er stadig uafklarede ting, jeg kan heller ikke finde Bodil/Ane Kathrine efter konfirmationen.

Hvis jeg finder noget, skriver jeg det i denne tråd.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-01-23 14:50

Til vith.

Mange tak for din hjælp til mig.

Jørgen Pedersen Beck dør den 31 mar 1837 som Almisselem i Arbeidshuuset, Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt og begraves 5 april 1837 på Vestre Kirkegård, Horsens Købstad, Nim Herred, Skanderborg Amt.

Deg har ikke fundet ham født i 1786 i Tyrsted Sogn, Hatting Herred, Vejle Amt.
Note:
Den dødes For- og Efternavn:
Jørgen Back
Hans håndtering og Opholdssted:
Almisselem i Arbeidshuuset.
Alder:
Horsens Vor Frelsers Kirkebog side 248, nr. 14/1837, Opslag 11, Kontraministerialbog Døde Mænd 1829- Døde Mænd 1846.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395676,74388960

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-01-23 00:03

Jeg tror, jeg har fundet Jørgen født her:

Vejle amt, Hatting, Tyrsted, 1684-1796, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 143af 210 opslag

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=170931&side=143

Han står som nr. 2 på højre side, "Peder Becks Søn" (med streg under navnet) - og 2 linjer længere nede står der "kaldet Jørgen".

Men det er ikke nemt at læse.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-01-23 00:39

Fandt Ane Cathrine i Stouby FT 1845:

Vejle, Bjerre, Stouby, Stoubye, en Gaard, 48, FT-1845, C0539
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Njels Møller!!    62    Gift        Gaardmand    Her i Sognet
Johanne Njelsdatter    60    Gift        hans Kone    Her i Sognet
Mariane Hansdatter    52    Ugift        Huusfaders Søster    Her i Sognet
Jens Lausen    25    Ugift        Tjenestefolk    Her i Sognet
Jørgen Mikkelsen    22    Ugift        Tjenestefolk    Her i Sognet
Njels Mikkelsen    17    Ugift        Tjenestefolk    Her i Sognet
Njels Eriksen    17    Ugift        Tjenestefolk    Her i Sognet
Marie Kjerstine Njelsdatter    23    Ugift        Tjenestefolk    Her i Sognet
Ane Cathrine Jørgensdatter    23    Ugift        Tjenestefolk    Østbirk Skanderborg Amt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-01-23 12:29

Er dette en bror til Bodil/Ane Kathrine?

Navn:   Peter Jørgensen Beck   Køn:   M
Alder:   32   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Indsidder. Jordbruger   Fødested:   Horsens
Kildehenvisning:   Optællingsliste side 226   trossamfund:   Lutheran
Kilde:    FT-1860   Husstands-/familienr:   290 - F2 (3)
Matrnr/adresse:   En Gaard
Sogn:    Stouby   Herred:    Bjerre
Amt:    Vejle   Stednavn:    Gammelby Skoledistrikt, Stouby
Indtastningsnr:    D6157   Løbenr.:    1731
Samtlige personer i husstanden

Vejle, Bjerre, Stouby, Gammelby Skoledistrikt, Stouby, En Gaard, 290 - F2 (3), FT-1860, D6157
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peter Jørgensen Beck    32    Gift    Indsidder. Jordbruger        Horsens
Else Christine Laursen    26    Gift    Hans Kone        Raarup Sogn, Vejle Amt
Laura Georgine Beck    1    Ugift    Deres Datter        Stouby Sogn, Vejle Amt

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 26-01-23 12:04

Til vith.

Først mange tak for dine mange ny oplysninger til mig.

Jeg har forsøgt at tyde Fødslen på Jørgen Pedersen Beck.

Note:
781.
den 26 august blev der lyst over Pouvl Jørgensen
Søn af (Dallerup/ Dagnes) i Thysted Kirke som forhen var
Hiemme Døbt og Kaldet Jørgen Baaren af
Jørgen Andersens Datter af Tyrsted fadre vare
Jørgen Povlsen (Dallerup/ Dagnes) Jens …......... Jørgen
Thomasen Tyrsted Rasmus Sørensens …..
Jens Mathisens Pige af (Dallerup/ Dagnes)
Tyrsted Kirkebog side 143 nr. 2, Opslag 134, Enesteministerialbog 1684-1796.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127356#170931,28693775

Folketælling-1787.
Samtlige personer i husstanden
Vejle, Hatting, Tyrsted, Tyrsted Sogn, Dachnæs, 6,
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Powl Jørgensen, 32, Gift, Hosbonde, Huusmand
Ane Kirstine!!, 26, Gift, Madmoder
Jørgen Powelsen, 4, - , Søn
Birte Christofers, 64, Enke, Mandens Moder, Sider Lejehuus??

Med hensyn til Peter Jørgensen Beck så er det min født som Peder Beck ved konfirmation Peter Beck.
Note
Faddernes Navn, Stand og Opholdssted:
Pigerne: Elisabeth Maria Pedersen, og
Catharine Bagge. Skomager Niels Andersen,
Handelsmand Anders Nielsen, Væversvend
Jens Sørensen.
Horsens Vor Frelsers Kirkebog side 58 nr. 9, Opslag 59,Kontraministerialbog Fødte Mænd 1819- Fødte Mænd 1828.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395662,74388644

Konfirmeret: 1842 1. Søndag efter Paaske 3 April.
Peder Beck
Dom angående Kundskab og Opførelse:
Mig. A og O.
Når og af hvem vaccineret:
do ( Mikisch) 1834.
Horsens Vor Frelsers Kirkebog side 9 nr. 20, Opslag 11, Kontraministerialbog Konfirmered Mænd 1838- Konfirmered Mænd 1863.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395728,74391759

Så mange tak for de to Folketællinger så har jeg de to eneste overlevende børn.

Du skal have tusinde tak for din store hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-01-23 14:01

Den fødsel med Jørgen du forsøger at tyde er ikke den samme, som den jeg linker til. Du læser den på side 143 opslag 134 - du skal hen til opslag 143, hvor der ret tydeligt står Peder Becks søn.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=170931&side=143&height=899

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-01-23 14:14

Jeg fandt lidt mere om Peter Jørgensen Beck.

Peters vielse: 12 nov 1859
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=396271&side=17

Peter og Else fik også en datter, Birgitte Kirstine Jørgensen Bech i 1857:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=396985&side=21

I FT 1860 er datteren, Birgitte i pleje:

FT år   1860
Navn   Birgitte Kirstine Jørgensen Bek
Køn   Kvinde
Alder   3
Amt   Vejle
Herred   Bjerre
Sogn   Stouby
Stednavn   Hornum Skoledistrikt, Hostrup Mark
Fødselsdato   1857
Fødested   Engum Sogn, Vejle Amt
Stilling i husstanden   Deres plejedatter
Civilstand   Ugift

Navn   Køn   Alder   Født år   Civilstand   Information
1   Klaus Kristensen   Mand   45   1815   Gift   Husfader Husmand
2   Johanne Kirstine Kristoffersdatter   Kvinde   48   1812   Gift   Hans kone
3   Johannes Kristiansen   Mand   12   1848   Ugift   Deres søn
4   Birgitte Kirstine Jørgensen Bek   Kvinde   3   1857   Ugift   Deres plejedatter

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-01-23 14:32

Peter og Elses datter, Laura Georgine Beck, blev født 22 nov 1859

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=396269&side=25

Og så er der en Bodild Jørgensdatter af Gravengaard (Gravengaard nævnes også i Peters vielse!).
Hun bliver viet 16 okt 1852. Alderen passer ikke, men kig på den:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=396259&side=9

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-01-23 13:12

Til vith.

Først mange tak for dine mange ny oplysninger til mig.

Jeg har nu igen forsøgt at tyde Fødslen på Jørgen Pedersen Beck.
Note:
1785.
Den 19de Syndag efter Trinitatis blev der læst
over Peder Beches Søn, af Tyrsted i Tyrsted
Kirke, som forhen var hiemme Døbt og
kaldet Jørgen, b(a)arn af Anne Rokballe
fra Rokballegaard. Fadre vare Hans Broch
i Glud Rasmus Spilmand fra Biere Jens Bech
Jørgen Sørrensen Pej Wogns Hustrue af Thyrsted
Tyrsted Kirkebog side 162 nr. 2, Opslag 143, Enesteministerialbog 1684-1796.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127356#170931,28693784

Men jeg har fundet Peder Jørgensen Beck børn i Stouby sogn. Samt hans død samme sted.

Desværre så kan jeg nu ikke Jørgen Pedersen Beck. fader i Folkerælling 1787 jeg kan nok ikke komme længere tilbage

Med venlig hilsen 2601

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-01-23 19:36

Jeg tror, at Peder Beck måske er den samme som Peder Nielsen Beck/Peder Nielsen:

Her i FT 1787

Samtlige personer i husstanden
Vejle, Hatting, Tyrsted, Tyrsted Sogn, Tyrsted, 15, FT-1787, B8585
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Nielsen    44    Gift    Hosbonde    Gaardbeboer
Ane Katrine Hansdatter    36    Gift    Madmoder
Hans Pedersen!!    11    -    Børn
Maren Pedersdatter!!    8    -    Børn
Rasmus Pedersen!!    6    -    Børn
Jørgen Pedersen!!    2    -    Børn
Kirsten Jørgensdatter    24    -    Tienestefolk
Niels Smed    50    -    Tienestefolk

Her er noget jeg har fundet på Familysearch (uden kilder):

Peder Nielsen Beck Male1743–1826

Anne Cathrine Hansdatter Broch Female1749–1792

Marriage 13 Jun 1770
Children:
Maren Pedersen Female1771–1779

Niels Pedersen Male1773–Deceased

Hans Pedersen Male1775–1832

Bergitte Pedersen Female1778–1778

Maren Pedersdatter Bech Female1779–Deceased

Rasmus Pedersen Male1782–Deceased

Jørgen Pedersen Bech Male1785–Deceased

Jens Pedersen Male1790–Deceased

Parents
Niels Pedersen Male1698–1782

Birgitte Jorgensen Female1697–1773

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-01-23 19:57

Anne Cathrine Hansdatter Brock forældre:

Hans Rasmusen Broch Male1721–1799

Maren Hansdatter Female1719–1763

Marriage Abt 1745

Jeg ved ikke om du kan bruge linket uden at være logget ind:

https://www.familysearch.org/tree/person/details/KLY1-QTN

Det kunne være denne Hans (Rasmussen) Broch, der er fadder ved Jørgens dåb i 1785 og så bor han jo i Glud.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-01-23 21:08

Hvis du mener, at Peder Nielsen Beck er din, så er han født og døbt 14 juli 1743, død 15 jan 1826, begravet 22 jan 1826. Alle begivenheder i Tyrsted, Vejle.

Og hvis du går ind på Familysearch ligger hans stamtræ med aner ned til 1620:

https://www.familysearch.org/tree/pedigree/landscape/L43W-B9J

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-01-23 08:46

Til vith.

Først mange tak for dine mange ny oplysninger til mig.

Nu har jeg nået at gå i gang med.

Du skal endnu en gang have mange tak for din stor hjælp til mig.

Med stor tak. 2601

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-01-23 14:18

Som altid en fornøjelse

God forskningslyst