/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Hvilken lov gælder?
Fra : zebra2zebra
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 18-01-23 20:41

Jeg har købt et hus med en lejer i. Lejer betaler ikke husleje. Jeg har sagt til lejer, at han skal flytte. Men det vil han ikke. Så har jeg sagt, at lejeloven gælder kun, når han betaler husleje. Og jeg kan opsige han. Men det er han ligeglad med. Er der rigtig at lejeloven gælder kun, når lejer betaler husleje?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-01-23 20:45

Har du læst lejeloven? Hvis ikke, så kom i gang.

Har du en lejekontrakt, hvor der står hvor meget han skal betale i husleje, og hvor ofte?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 60 point
Dato : 18-01-23 20:45

Det kan du erkyndige dig om ved at læse loven her:

https://www.lejeloven.dk/

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 18-01-23 20:55

Jeg har læst lejeloven, endda flere gange. Der står i lejeloven, af den gælder kun, hvis lejer betaler husleje.
Der er ikke noget kontrakt. Lejer har ikke nogen skriftligt, der er underskrevet af den tidligere ejer af huset. Der er heller ikke forudbetalt husleje eller depositum.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 18-01-23 20:58

Du kan ophæve lejemålet, men du skal først give lejeren et skriftlig krav om at betale inden 14 dage.
Sker det ikke, kan du forlange fraflytning straks.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 18-01-23 21:00

- eller har jeg misforstået, når du benytter udtrykket "lejer"? - har du accepteret, at der er en person der bor i dit hus gratis?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-01-23 21:47

Når du ikke har noget på skrift står du skidt. Det skulle du have taget højde for i forbindelse med hushandelen.

Men du kan da skifte låsene til huset, pakke lejers ting ned, og sætte dem i en aflåst container uden for huset.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 18-01-23 22:29

Bed fogedretten om hjælp.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-01-23 22:42

Fogedretten kan kun reagere, hvis der foreligger en dom, og det kræver der anlægges en retssag, som vindes.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-01-23 08:40

Hvis en lejer bor i et almindeligt værelse med adgang til toilet og køkken behøver man ikke skrive kontrakt. Dvs lejemålet hviler på mundtlig aftale og opsiges ved månedens udløb eller efter aftale.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-01-23 08:53
Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-01-23 10:42

Du kan også prøve Familieadvokaten - et udmærket og billigt sted, som jeg har gode erfaringer med.
https://familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 19-01-23 12:31

du skulle nok have sikret dig at han var ude inden du købte huset :-/

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 19-01-23 20:08

-> ebg_888
Lejer har ikke forpligtet sig til at betale noget. Der er ikke nogen kontrakt.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 19-01-23 20:11

-> ebg_888
Jeg har givet ham lov til at bo der. Det var kun indtil der kom styr på sagerne. Der var engang en, der fortalte mig, at lejeloven kun gælder, når man betaler husleje. Men det har jeg måske misforstået.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 19-01-23 20:13

-> Thyregod8
Det du skriver om er en enkeltværelse, hvor udlejer bor på samme adresse. Jeg snakker om et hus hvor jeg ikke selv bor.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 19-01-23 20:23

Der er åbenbart noget jeg har misforstået. I lejeloven står der:

§ 1. Loven gælder for leje, herunder fremleje, af hus eller rum, uanset om lejeren er en person eller en virksomhed m.v. (juridisk person).

Stk. 2. Loven gælder, selv om lejen skal betales med andet end penge, herunder ved arbejde.

Der kan man bare se, så har jeg taget fejl.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-01-23 21:50

En beboer i dit hus, der ikke betaler husleje og ikke har en kontrakt, kan umuligt have ret til at blive i dit hus, hvis du ønsker ham ud.
Han er jo ikke lejer, så lejeloven kan vel ikke gælde.

Men det er en usædvanlig situation, du står i, så jeg vil igen anbefale dig, at søge professionel hjælp.
For kr. 80 kan du få svar fra en advokat hos Familieadvokaten.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-01-23 22:05

Citat
Loven gælder, selv om lejen skal betales med andet end penge, herunder ved arbejde.

Jamen, udfører han et aftalt stykke arbejde? - og er der så en "mundtlig kontrakt"?

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 20-01-23 13:49

Jeg har snakket med ham og vi har aftalt at han bor i huset, mod at passe hus og have. Det er ikke godt, at et hus står tomt, så jeg ville gerne have at der boede en. Det er en skriftlig aftale.
Men nu har jeg ombestemt mig. Kan jeg begynde at kræve husleje?

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 20-01-23 13:50

Ifølge lejeloven har han et års opsigelse. Men det kan jeg ikke vente på.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-01-23 14:48

Du kan ikke kræve leje uden at aftale det med ham.

Du virker radikal.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 20-01-23 16:57

Hvad betyder det, "at virke radikal"?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-01-23 17:02

Først mene det ene, derefter noget andet, og - måske - lidt senere noget tredje.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 20-01-23 17:05

Det er helt umuligt at se ind i fremtiden.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-01-23 17:08

Du har lige aftalt at det er pasning af hus og have, der er betaling og kort tid efter "kommer du i tanke om", at han også skal betale husleje.....

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 20-01-23 17:33

Nogle gange skal man ikke tænke så meget, man skal bare kaste sig ud i det. Jeg opgiver min ide om husleje. Han passer godt på huset, det er pænt gjort af ham.

Godkendelse af svar
Fra : zebra2zebra

Dato : 20-01-23 17:42

Tak for svaret marken84.