/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
NYE el-pære !
Fra : ppk
Vist : 318 gange
500 point
Dato : 10-01-23 18:24

Hej
Har lige taget en pære ud af en lampe, der står 9W 2700K 405LM

Så får jeg købt en NY hvor der står 5W 3000K 40LM

Nu er problemet så, at den nye lyser vildt meget i forhold til den gamle

Kan nogen gode folk her sætte mig ind i hvorfor der er denne forskel ?

Har prøvet at kigge efter en slags konvertering tabel, men uden held

Hvad skal man f.eks. vælge hvis man har en gammeldags 40W Mat E27 pære ?

Synes at have bemærket der findes 3 forskellige typer pære i dag.

PPK

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-01-23 18:40

Jeg tænker at en måske endda stor del af at du synes lyset er kraftigere er pga. det er et hvidere lys 3000Kelvin er tættere på dagslyset end 2700 Kelvin, som er mere gult og varmt i farven
Du skriver den nye pære er på 40 Lumen - er det korrekt ? 400 lumen vil passe bedre tror jeg, og så forklarer farveforskellen resten.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-01-23 18:44

Vælg altid LED pærer i dag. De kan være en anelse dyrere men det vindes hurtigt hjem i holdbarhed og el-forbrug. En alm. 40w E27 vil jeg erstatte med en 3-5w LED men kig i stedet på hvor mange lumen de giver, det er et bedre sammenligningsgrundlag.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-01-23 18:52

myg

SORRY den er 5W 3000K 400LM

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-01-23 18:56

myg

Det vil sige at Kelvin er lysets farve ? er det så normalt område på de 2700K ?

Og er Lumen så pærens skarphed ?

Men findes der ikke en tabel hvor man kan se hvilken pære man skal vælge i forhold til ens gamle glødepære ?

Accepteret svar
Fra : kurt54

Modtaget 510 point
Dato : 10-01-23 19:13
Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 12-01-23 18:16

Tak for svaret kurt54.