/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Sletning af Mapper
Fra : olarsen
Vist : 319 gange
100 point
Dato : 04-12-22 11:54

Jeg har en HDD (NAS), hvor der ligger nogle mapper som jeg vil have fjernet, alt indhold, på nær 'Thumbs' filen, er slettet, hvordan sletter jeg denne 'hårdnakkede' fil? Når jeg markerer og trykker delete, så forsvinder den et øjeblik og kommer så igen med samme datomærkning, jeg får ikke lov til at slette mappen så længe denne 'Thumbs' fil ligger der. Gode forslag modtages!

Accepteret svar
Fra : fox_mulder

Modtaget 60 point
Dato : 04-12-22 12:39
Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-12-22 14:00

Kan du ikke bare slette mappen, og så lave en ny med samme navn bagefter?

Men thumps.db er en systemfil og normalt skjult, men du har sikkert valgt 'vis skjulte filer' i din opsætning.

Se denne;
https://www.partitionwizard.com/partitionmanager/thumbs-db.html

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-12-22 14:02

Mappen vil ikke forsvinde så længe den 'Thumps' er der, jeg kan delete filen, så den er væk, når jeg så vil slette mappen dukker 'Thumps' op igen med samme dato som den jeg slettede. . Det ser ud som om mappen bliver slettet, det sker bare ikke!!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-12-22 14:55

Du siger at det er en NAS den genstridige fil ligger på. Ved du hvilken styresystem og filsystem den bruger?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-12-22 15:10

Nej det ved jeg ikke, det er en Western Digital disk, om min PC kører med WIN11 HOME ver 22H2

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-22 15:26

Formater din nas.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-22 15:27

Styresystemet er sikkert Linux

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-12-22 15:30

Abbaba . . . you are so funny

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-22 19:22

Ikke for at være sjov.
Styresystemet er som regel baseret på det gratis system Linux, og det fungerer grundlæggende ligesom Windows med ikoner og vinduer.
https://komputer.dk/internet/netvaerk/hvad-i-al-verden-er-en-nas-og-hvorfor-har-jeg-brug-for-en

Windows har også mapper der hedder Thumbs, som er systemfiler og de behøver ikke altid at indeholde noget men er til næste gang du bruger programmet den er lavet af, prøv at se på størrelsen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-22 19:25

Du burde til enhver tid kunne nulstille din nas, nøjagtig som en mobiltelefon.
Gøres sikkert ved en knap/ lille hul der skal en genstand op i - det var næsten sjovt.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-12-22 19:27
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 05-12-22 11:50

abbaba det er 'sjovt' fordi der ligger en masse data på, som skal bevares, jeg er i gang med en oprydning for at slette alle ikke nødvendige filer/mapper, jeg har en backup, som jeg skal have ryddet bagefter. Pointen er jo netop at jeg IKKE får lov til at slette Thumbs.db filen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-12-22 14:03

Som det allerede er blevet nævnt så bruger din NAS sikkert Linux som styresystem. Det betyder at filsystemet sikkert er EXT3 eller EXT4.

Der hvor jeg vil hen er at du kan prøve at installere Ext2fsd ( https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/ ) på din Windowsmaskine, tage disken ud af din NAS, og slutte den til din Windowsmaskine.

Hvis du ikke umiddelbart har et ledigt SATA-port tilgængeligt så findes der flere SATA-adaptere til USB på markedet ( https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=usb+til+sata ).
Ext2fsd giver mulighed for at arbejde med en Linuxdisk i Windows fuldstændigt som var det en Windowsdisk.

Dog har jeg hørt om eet tilfælde herinde hvor Ext2fsd ikke fungerede, men jeg har selv haft stor nytte af den.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-12-22 14:07

Hvis alt andet mislykkes er der selvføgelig den mulighed at du kopiere elle indholdes af din NAS over på et eksternt drev og formatere din NAS og lægge det du vil have gemt tilbage igen. Men dette skal selvføgelig være en sidste udvej.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 06-12-22 05:15

Pointen er jo netop at jeg IKKE får lov til at slette Thumbs.db filen.

Sikkert fordi den bruges af et program og er nødvendig for at maskinen virker.
Kan du ikke lide at se på den, så sæt den som ikke synlig.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 06-12-22 06:48

Tak for svaret fox_mulder.