/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kastrering
Fra : ockendon
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 04-07-03 09:55

Jeg har en 3-årig hanhund samt en tæve på 1 år. Da jeg ikke ønsker og avle på han-hunden, funderer jeg på og få ham kastrert. Har nogen kommentarer, erfaring eller andre synspunkter til dette?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-07-03 10:57

Hej ockendon

Her kan du læse en hel masse om andres erfaringer med kastration af hanhunde:
http://www.kandu.dk/dk/news/309666/groupid/20701

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-07-03 11:01
Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-03 11:16

Her har du en dyrlæges mening om kastration: http://www.hunde-info.dk/page54.shtml
Og her er, hvad Google finder, hvs man søger på "kastration" i stedet for "kastrering":
http://www.google.com/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=hunde%2Bkastration&btnG=Google-s%F8gning&lr=lang_da

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-03 14:16

Jeg synes egentlig, at alle hanhunde, der ikke skal bruges i avl, burde kastreres. Det gør dem nemmere at omgås, og mere sociale overfor andre hanhunde..... Men da jeg selv havde en hanhund for ikke så længe siden, så var jeg ikke meget for det selv om han -især i ungdommen havde en del hanhundeproblemer. Og det lykkedes ham da også at beholde "nosserne" i de 4½ år han levede. Men vi mennesker lægger nok mere i det end hundene selv gør, så hvis du har det fint med det, så se bare at få det gjort. -det, du gør i øjeblikket, det er jo at eftersøge folk, der har erfaringer, der underbygger det, du inderst inde selv helst vil. Og du vil altid kunne finde folk med både negative og positive erfaringer, altså både for og imod.

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 04-07-03 14:20

Tak for svaret Rellom.
   Dette var hvad jeg ville have. Bare en lille tilføjelse: det danske språg er svært - når man er norsk

Hejsa

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 04-07-03 14:30

Selv tak, ockendon.
Hensigten var ikke at kritisere din sprogbrug.

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 04-07-03 15:25

Hej Ockendon (og andre her i denne NG) !

Hvis han ikke skal bruge dem til noget, så siger jeg : ............. af med bollerne !

Det samme med halen ............. hvis han ikke bruger den til noget nyttigt ................. af med den !

Ørespidserne - helt ærligt ! - hvad bruger de ørespidserne til ? Nej vel ! Så kan du efter nøje overvågning af din hund se, at ørespidserne ikke bevæges, ja så siger jeg .............. af med dem !

Hvad med blindtarmen ? - ud med den !

Hvis han er for livlig ? Begræns den mængde luft han kan indtage ! Han har vel 2 lunger, ´ik ? Jamen hvad er mere indlysende end at tage den ene fra ham ? Jeg siger bare ............. afsted til doktoren i en ruf !

Sørgelige hilsner fra eifelvuf

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 04-07-03 15:49

hejsa, jeg ville ikke diskutere norsk/dansk, men ville vide hvad dder vare relevanse for at sikre en race mod "skanvaker".!!!!

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 06-07-03 16:31

Til eifelvulf:

Grunden til mit spørgsmål var følgende:
1) Hunden har en udpræget allergi
2) han har også tegn til HD

Jeg synes det ville være trist for både mig og eventuelle ejere af (måske) kommende hvalpe at være belastet av disse gener.
At halen bruges til at logre med når jeg kommer hjem = godt
At han er akriv = godt
Blindtarmen; vel, du får ikke fjernet den selv dersom du ikke har problemer, vel?

for øvrigt vil jeg sige vi har tid hos dyrlægen på tirsdag. Hans spørgsmål var om vi ville dette pga. adfærdsproblemer eller fremtiden. ..