/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
KUNSTGØDNING
Fra : vic200
Vist : 227 gange
100 point
Dato : 09-11-22 11:24

Hej allesammen. Kan man smide kunstgødning på en græsplæne nu eller skal man vente til foråret?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-22 13:19

En græsplæne skal have hovedparten af gødningen som kvælstof.
Med handelsgødning ( kunstgødning ) er det som nitrat som er let vanopløseligt,og som ikke fastholdes af lerpartiklerne i jorden. Når græsset stort set er holdt op med at vokse optager det heller ikke nitratetet så sent på året.

Kvæsstofdelen vil derfor vaskes ud i løbet af vinter og tidligt forår . Det vil kun føre til forurening af grundvand og næsten ingengavn gøre nu.

P og K stofferne vil derimod bedre fastholdes i jorden, så balancen bliver forkert til foråret.
Vent med at gøde til græsset kommer i vækst til foråret.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 14-11-22 11:50

Tak for svaret transor. Det var en meget teknisk besvarelse.

Kommentar
Fra : adferger1

Dato : 09-04-23 05:26

Lige det jeg søgte også. Tak for det gode svar

https://sites.google.com/view/forberedelse-til-vinteren/start?read_current=1