/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Defekt Bosch opvaskemaskine
Fra : Dullermaren
Vist : 6850 gange
50 point
Dato : 04-07-03 09:03

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad der kan være galt men vores opvaske
maskine.
Maskinen er en Bosch Winner ca. 6,5 år gammel.
I går stoppede den midt i programmet ,
og det viser sig at der sår vand i bunden af maskinen , således at den er
stoppet pga. aqua stoppet.
Jeg har repareret utætheden og der står ikke vand i bunden længere , men
maskinen stopper når den skal til at tage vand ind.
Spolen i magnetventil er OK og kontakten til kontrol af om der står vand i
bunden er også OK.

Venlig Hilsen

Egon Jessen

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 04-07-03 10:25

Min datters opvasker havde vand i bunden. Det var pumpen, der var gået i stå pga. et fremmedlegeme fra proppen på en en plastikølflaske. Det kostede et teknikerbesøg til ca. 700 kr.
Venlig hilsen
Nyfigen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 04-07-03 12:17

Det kan jo godt være Aquastoppet der er røget alligevel. Har du mulighed for nemt at koble maskinen til vandtilførslen uden om Aquastoppet? Hvis maskinen så kører, har du fejlen. et Aquastop er heldigvis ret billigt.

mvh
summer

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 04-07-03 13:03

hej summer
det er afprøvet, uden held

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-07-03 17:20

Der sidder en vandhøjdekontrol med en slange og evt. et lille kammer - blæs det tomt sådet kan høres inde i maskinen. I tilgangen på ventilen er der en si - er den ren.
Jeg ved ikke hvad bosh skal men nogle maskiner må ikke stoppes og startes midt i en påfyldning, så nægter de at hælde vand ind.
Drej evt. timerknappen forsigtigt rundt og se om den vil give vand et sted.
For den kan vel pumpe vandet ud.
Emesen.
SLUK FOR STRØMMEN OG TAG STIKKET UD NÅR DU REPARERER.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-07-03 10:24

tjek evt. filteret der gerne skulle sidde i vand tilgangen på maskinen. hvis vandtrykket ikke er højt nok stopper nogle maskiner.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 22-08-03 10:44

Hej Dullermaren !

Hvad var fejlen / utætheden på din maskine ?
Bosch opv. af omtalte model tager vand ind efter et vandfaldsprincip.
dvs. at der ikke forefindes en egentlig niveaukontrol.

Ud fra dine oplysninger lyder det umiddelbart som om, at magnetventilen i din aquastop er defekt / tilstoppet.
( sidder placeret for enden af vand-tilgangs-slangen, ved hanen under vasken ? )

Denne fejl kan også give oversvømmelse i maskinen, hvis magnetventilen periodisk sidder fast - sådan at forstå, at det modsatte problem periodisk vil være - ingen vand i maskinen...

Lad os høre hvad du finder ud af...

mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 28-08-03 21:21

Der var flere fejl på maskine , og hvad der er kommet først vides ikke.
Der var en utæt pakning ved tilslutning til den øverste spulearm , dette gav vand i bunden og stoppede maskinen.
Da vandet var væk ville maskinen ikke starte og ikke tage vand ind , dette viser sig at være henholdsvis timeren til forskyning af start tidspunkt som ikke gav spænding til magnetventi ved aqua stop , dette blev udbedret ved at luse kontaktsættet over (vi bruger alligevel aldrig at forskyde starten) , derefter kom der strøm til magnet ventilen , men den ville ikke altid tage vand ind , hvilket viser sig at skyldes den mekaniske del i aqua stoppet som styrer vandstanden via en niveaukontrol (uden el) , jeg har kun gjort det at jeg har sikret mig at den sidder lodret , og ved at give ventilen en lille "dask" de første par gange den skulle starte begyndte den at tage vand ind igen. ´Maskinen har nu kørt i en måned uden problemer.
Mvh Egon

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:26

så afslut venligst dette spørgsmål