/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Stod Gorbatjov bag Ukraines grænse?
Fra : cristian2
Vist : 297 gange
50 point
Dato : 29-09-22 11:29

Jeg har hørt noget om, at Gorbatjov uden videre underskrev grænsedragningen mellem Rusland og Ukraine (samt mellem de andre tidl. Sovjet-republikker) i FN. Han skulle være presset politisk i Rusland og 'hævnede' sig ved ikke at stille krav i FN, så selv Sjevardnadse (der også var yderst reformvenlig) tog dig til hovedet.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 50 point
Dato : 29-09-22 17:58

Så simpelt kan det ikke besvares, fordi, I 1600-tallet dannedes en ukrainsk kosakstat. I 1700-tallet blev de ukrainske områder delt og indgik frem til 1914 i dels habsburgmonarkiet og Østrig-Ungarn og dels i Rusland.

Efter 1. Verdenskrig blev Ukraine i 1918 en selvstændig republik, men den nydannede Sovjetunionen invaderede og fra 1920 blev Ukraine en sovjetisk republik. Under 2. Verdenskrig var Ukraine et af de hårdest ramte krigsområder, mens kampene rasede og splittede landet og befolkningen.

I 1991 blev Ukraine igen selvstændigt i forbindelse med Sovjetunionens sammenbrud.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-09-22 20:26

Jo, men blev der taget hensyn til befolkningssammensætningen ved grænsedragningen mellem Ukraine og Rusland? Hvem forestod den?
Var det Gorbatjovs hævn mod sine egne, da han mærkede jorden brænde under sig - og for at tækkes Vesten, hvor han var mere populær end nogen anden?

NB.
I flere lokale områder af i Østukraine og på Krim skulle der være 70/30 i russisk-sindedes favør.
Efter 1. Verdenkrig valgte Danmark netop at lade en lokal folkeafstemning afgøre grænsedragningen til Tyskland, selvom man formentlig kunne have fået Slesvig tilbage i Verailles - for som udenrigsminister Scavenius sagde: "Tyskland kommer altid igen".

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-09-22 14:46

Ukraine har været "delt" så mange gange, at det er svært at definere hvor de "rigtige grænser" skulle placeres.
Rigtig er det, at Gorba, var ikke særlig populær, da det gamle Sovjet brød sammen.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 01-10-22 10:58

De forskellige grænsedragninger og forandringer af Ukraine kan ses på dette kort -
https://www.moonofalabama.org/11i/ukradded.jpg

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 19-12-22 20:05

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.