/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Statiner.
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 452 gange
10 point
Dato : 16-09-22 08:35

Er der nogen af jer Kandutter, som indtager statiner (kolesterolmedicin) mod for højt kolesteroltal ?
Og samtidigt er udsat for de kendte bivirkninger i form af muskelsmerter og kramper.
Hvis, kan jeg muligvis hjælpe jer.

Jeg gider ikke at skrive en hel masse nu, men hvis nogen lider af bivirkninger skal jeg med glæde skrive alt det, der er behov for.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 16-09-22 09:32

Jeg går ud fra at det er statiner som er i mine Atorvastatin Aristo 20 mg mod for højt blodtryk og jeg tager et styk efter aftenspisning
Jer er begyndt at få flere kramper om natten selvom jeg tager 2 Styk Kinin mod lægkrampe inden sengetid.
Det er det yderste af fødderne som kramper, men kan stoppe ved at stå op og og belaste fødderne.

Så et godt råd vil altid være godt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-09-22 09:36

Jeg får Simvastatin, men uden bivirkninger - fruen derimod fik konstateret gener som sandsynligvis var afledt heraf.
Dette er nu blevet ændret med et andet præparat.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-22 09:37

Vrøvl det er mod for højt kolesteroltal.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-09-22 09:40

>Eyvind - nemli' ja

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-09-22 09:45

Lige pt, har jeg ikke tid til at skrive, men i aften kommer jeg med en "redegørelse"
På genskriv.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-09-22 10:03

Hvis du har en god ide, er du velkommen med forslag, Jeg er LårbensAmputeret og lider af kramper og anden smerte i stumpen der er tilbage. Jeg taler ikke om fantomsmerter for der virker det medicin jeg får.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-09-22 14:20

Fortæl fortæl, Kaptajn-Tommy. Og hvis det hjælper, kommer du med i min aftensbøn, fra nu af. Jeg døjer så fan.... med kramper i benene. Lige fra tæerne, og op i hoften. Mest i højre ben. (Har altid været skæv i ryggen. Nok derfor jeg blev motorvognsfører ved JIR). Jeg tar Pramipezol, Kinin, Pantoprazol (mavesår), og Hjertemagnyl. Men det virker ikke mod kramper/stadige smerter og tryk i benene.

Jeg diagnosticeret Waldenstrøms makroglobulinæmi, knogleskørhed, slidgigt, mavesår, og for to år siden installeret Pacemaker. Og jeg spekulerer som en vanvittig på, hvilke af disse ting, der, måske, er skyld i problemet med mine ben.

Jeg har spurgt i øst og vest, på Ålborg Universitetshospital, uden at få et rimeligt svar. Problemet er alle overlæger er specialister, med hver deres speciale. Så "rammer" man ikke den rigtige, får man bare en gang varm luft. Fanneme utrolig der ikke findes en "allround" læge, der kender lidt til hele kroppens funtioner, på sådan en kæmpe hospital. Har vel været der 25 gange siden 2014. Indlæggelse/undersøgelse.

Men okay, jeg er selv for dum. Har aldrig fået undersøgt mine kolesteroltal tal. Der regnede jeg også med, "de" kunne se det gennem de utallige blodprøver, jeg har fået taget. + scanninger, rygmarvsprøver, biopsi.... "og jeg skal komme efter dig". Men..... jeg fylder snart 80 år, såådee.

Så sent som igår, var jeg på Kardiologisk ambulatorium, at få kontrolleret Pacemaker. Batteriet holder de næste 9 år. Og det agter jeg at udnytte.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-09-22 16:50

Grunden til mit skriv
Min har far har igennem en del år fået blodtryk -og kolesterol sænkende medicin, endda flere forskellige slags/andre navne.

Min far levede sit arbejdsliv på de ”bonede gulve” idet han var direktør for et købstadsslagteri. Op gennem 1960-70-80 deltog han han i masser af møder, hvor sprut, havannesercigarer og højbelagt smørebrød var noget der hørte sig til og absolut ikke noget man sagde ”Nej Tak” til.

Nå, men for et par år siden kom regningen. Min far fik indsat en såkaldt ”Stent” i kranspulsåren og var derfor dømt til blodtryksmedicin og især kolesterolmedicin resten af sit liv. (Han lever i bedste velgående)

Men min far fik så mange smerte af kolesterolmedicinen at han knap nok kunne gå, stå eller sidde.
Lige hvilket præparat han fik af kolesterolmedicin, hjalp det kortvarigt.

Så ville skæbnen at han mødte en gammel bekendt, som havde været læge på Rigshospitalet gennem et langt liv – det ændrede alt. Lægen henviste til dette her:

Diagnosen på, hvorfor man får smerter af kolesterolmedicinen

Kolesterolsænkning går ud over Q10-beholdningen
At kolesterolsænkende lægemidler – de såkaldte statiner – har en dokumenteret virkning, er hævet over enhver tvivl. Det, som lægevidenskaben er begyndt at skele til, er at statinerne også hæmmer kroppens produktion af det vitamin-beslægtede stof, coenzym Q10, som celler behøver for at danne energi. En relativt ny undersøgelse udført at japanske forskere viste, at patienter i statin-behandling effektivt fik sænket deres LDL-kolesterol (Low Density Lipoprotein) med 49%, men samtidig blev deres Q10-beholdning mindsket med 42%. Anderledes gik det med de patienter (i samme undersøgelse), som ved siden af statin-behandlingen fik 100 mg coenzym Q10 dagligt. Deres LDL-kolesterol faldt næsten tilsvarende, men til gengæld steg deres Q10-niveauer med 127%. Endvidere skete der også en stigning i det gavnlige HDL-kolesterol (High Density Lipoprotein). Undersøgelsen som er offentliggjort i tidsskriftet Atherosclerosis i december sidste år, er udført som et randomiseret, dobbelt-blindt, placebo-kontrolleret forsøg med ialt 49 patienter. Halvdelen fik 10 mg atorvastatin dagligt i 16 uger, den anden halvdel fik både atorvastatin og coenzym Q10 i samme periode

Gør statinbehandlingen sikrere
Denne undersøgelse viser, at man kan forebygge den Q10-reduktion, som opstår i kølvandet på statin-behandlingen ved samtidig at give patienterne Q10-tilskud. Det er efter alt at dømme en både effektiv og anvendelig metode til at gøre statin-behandlingen mere sikker, og meget tyder på, at det fungerer i praksis. Et af de problemer, som netop opstår hos patienter i langvarig statin-behandling, og som ofte medfører, at de dropper medicinen, er muskelsmerter. Amerikanske forskere fra Stony Brook University i New York udførte en undersøgelse på 42 patienter med muskelsmerter forårsaget af statin-behandling, hvor de gav halvdelen af patienterne 100 mg coenzym Q10 dagligt som supplement til statin-behandlingen. Den anden halvdel, der iøvrigt fungerede som kontrolgruppe, fik snydepiller med placebo. Muskelsmerter og deres begrænsende indflydelse på hverdagens gøremål blev vurderet før og efter behandlingen.

Forbedring på 40%
I den gruppe af patienter, som havde fået placebo, blev der ikke registreret nogen bedring, hverken målt på muskelsmerter eller på smerternes hæmmende indvirkning på hverdagen. Anderledes så det ud i Q10-gruppen, hvor der blev observeret en 40% forbedring for smerternes vedkommende, og en 38% reduktion af smerternes begrænsende effekt. Det, som er vigtigt ved denne undersøgelse, er at den baner vejen for et alternativ, der gør det muligt at gennemføre den kolesterol-sænkende behandling uden risiko for afbrydelser, og hvor patienten kan forebygge de problemer, som måtte opstå på grund af statinernes hæmmende virkning på det for kroppen vigtige stof coenzym Q10.

Min far startede med 100 mg Q10 dagl., da han mærkede bedring ret hurtig, gik han op på 300 mg dagl. og er total smertefri og har det som blommen i et æg.

Derfor kære Kandutter vil jeg give rådet videre til jer.

Min far købte og bruger det, der hedder: Pharma Nord Bio-Quinone Aktivt Q10 Gold.

Pharma Nord, dèr er det læger der forsker.

Kramper:

Lægevennen foreslog magnesium 500 mg. Fordelt på denne måde.

2 kapsler MEGA B-STRESS

2 kapsler Magnesium citrat. (Indeholder C vitamin, der gør, at produktet bedre kan optages)

Begge produkter fra Solaray

Stadig, det hjalp min far fuldstændig af med kramper i ben

Til slut.
Vær lidt forsigtig med Kinin, det har nogle grimme bivirkninger.
Overdosering kan medføre døvhed.

Det er mit inderligste håb, at I - efter I har indtaget Q10 og magnesium, kan leve livet uden smerter.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-09-22 17:01

Tak Tommy - der er lige lidt at tænke over.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-09-22 17:31

Selv tak Eyvind. Prøv det, der er ingen bivirkninger ved Q10'en. Det er lægeligt bevist.
I værste fald ved meget høj dosis - over 500 mg., lidt rumlen i maven med lidt uhensigtsmæssig luftafgang.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-22 10:26

Citat
Tak Tommy - der er lige lidt at tænke over.

Mener nøjagtig det samme her. Skal lige have det studeret nærmere. Men der er emner til en samtale, med min lokale læge. Dit indlæg her, er lige til *****.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-09-22 12:41

Så er der lige bestilt lidt 100 mg Q10 hos pharma Nord og nu må det komme an på en prøve.
Rapport følger om en uges tid.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-09-22 15:59

Citat
Rapport følger om en uges tid.

Venter i dyb spænding, Eyvind.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-09-22 18:10

Citat
Så er der lige bestilt lidt 100 mg Q10 hos pharma Nord

Husk endelig magnesium imod dine kramper.

Citat
Skal lige have det studeret nærmere. Men der er emner til en samtale, med min lokale læge.
Det havde min far også. Hans praktiserende læge sagde: "Ja ja, vi læger er jo ik' altvidende, vel "

Husk lige at sikre jer - ved at spørge lægen -om den blodfortyndende medicin i evt får, ikke interagere med Q10'en. Jeg ved, at alm hjertemagnyler går fint i spænd, med der findes jo andre mere potense blodfortyndingspræparater.

Held og lykke.
Jeg glæder mig til at høre nærmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-22 09:35

Jeg fandt dette på nettet.
Citat
IndsQ10 kan muligvis hæmme virkningen af blodfortyndende medicin (Marevan, Marcoumar og Wafarin), så blødningstiden forkortes. Hvor meget det betyder i praksis, er ikke afklaret. Tilskud med Q10 skal altid ske i samråd med din læge, idet Q10 kan påvirke evt. øvrig medicin.æt dit citat her

Tja så må jeg lige snakke med lægen først, da jeg også spiser Marevan - rapport må vente lidt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-09-22 09:47

Tak for oplysning, Eyvind. Min "rapport" bliver nok også udskudt en hel del. I denne her uge, skal jeg flere ting. Bl.a. besøg på Hæmatologisk Ambulatorium. Og man overkomme ikke så meget mere. Det eneste jeg endnu er hurtig til, er at blive træt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-09-22 17:51

Jeg har tænkt mig at lukke tråden.
Jeres "rapporter" kunne så lægges op i en frisk opdateret tråd.

Hvad siger I, Mosebaek og Eyvind?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-22 18:27

ok

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-09-22 07:11

Også "OK" herfra. Har nemlig tænkt på det kan vare længe inden jeg har noget svar.
Ellers mange tak for indsats, Kaptajn-Tommy .

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-09-22 07:52

Denne her link, har jeg haft liggende længe. Forputtet sig blandt andre links.
Nu vil jeg prøve at kigge på den. Reel eller humbug???
http://www.medicinkombination.dk/

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-09-22 11:10
Godkendelse af svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-09-22 16:56

Tak for svaret Eyvind.

-

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-09-22 06:23

MOD KRAMPER: Jeg, snart 82, men aktiv, kan nøjes med 15 mg Ppi (mod mavesyre på grund af Reflux, som er rent fysisk betinget). Ellers ingen medicin udover kosttilskud som 2 Mega B Stress, b12, og C vitamin.
Jeg har kramper i benene, når jeg ikke drikker nok! Det mærkede jeg tydeligt i sommer, hvor jeg drak meget mere end normalt. Så prøv at drikke mere. Gerne vand med et skvæt juice, saft, cider etc. Desuden er jeg så heldig at jeg kan være aktiv i haven.
Ingelein