/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ludning af trægulv
Fra : jayleno
Vist : 4138 gange
75 point
Dato : 04-07-03 01:24

Hej Allesammen .

Jeg har for 2 år siden ludet mit gulv og det gik meget godt , gulvet blev meget pænt.
Nu er der så en kommet 2 års slid på gulvet der hvor vi går til daglig (over til TV´et og rundt om bordene ) men ikke de andre steder .
Jeg vasker gulvene såden en gang hver anden måned og det tager alle mærker men ikke sliddet som sidder som noget brunt noget.
Så er spørgsmålet kan man bare lude det hele en gang mere eller skal træet have trærens eller noget helt tredie .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-03 08:30

Du kan fjerne lugt med ammoniak vand (Salmiak), hviket gør træet mørkere og du kan blege dit gulv med Klor opløsning. Men husk : ALDRIG de to ting i en blanding. Det danner Klorgas og er SÆRDELES ubehageligt. Mit råd er at du laver en forholdsvis stærk blanding af Klorin og vand. Denne blanding giver du gulvet dér hvor det er blevet brunt. Lad det tørre og gentag evt. behandlingen til det tørrede gulv er ens farvet. NU kan du ludbehandle det igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bdtd

Dato : 24-07-03 09:40

Hvis dine gulve er ludbehandlet, så prøv at ofre lidt ekstra på TRIP TRAP ludsæbe, med pigment....det bleger også gulvet... ellers skriv til TRIP TRAP og få en behandlingsvejledning....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-08-03 08:41

Træ kan lysnes med oxalsyre. opskriften står på beholderen, i hvertfald hvis du køber hos Matas. Syre er det modsatte af lud, og den ludbehandlind jeg har set, mørkner træet.oxalsyre og klorin giver også klorgas. Ved ludning forsæber du fedt, således at du kan vaske skidtet væk.

Kommentar
Fra : jayleno

Dato : 19-08-03 23:54

Hej Igen .

Jeg vasker gulvene engang imellem med noget hvidpigmenteret sæbe men det hjælper ikke så meget der hvor gulvet er slidt ,der bliver der ved at sidde nogen brunligt tilbage i træet .

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 75 point
Dato : 20-08-03 17:19

Det brune, du ser - er det ikke bare træet i gulvplankerne? Hvis det er tilfældet, skal du "bare" slibe gulvet ved overgangen mellem det hvide og det brune, støvsuge og så genbehandle de slidte steder. En anden mulighed er, at det ikke er LUDbehandlet, men behandlet med pigmenteret gulvolie. Så skal du osse slibe af, støvsuge og så vaske gulvet - først uden sæbe men med lidt opvaskesulfo (2-3 teskeer pr. 10 liter) og dernæst med fortyndet eddike(syre) i mængden ca. en liter sylteeddike plus 5 liter vand eller 2 deciliter 32% eddikesyre plus 6 liter vand. Når det så er tørt, kan du give det en gang pigmenteret olie. Den kan du i øvrigt lave selv til en fjerdedel af prisen. Til hver liter koldpresset linolie skal du bruge omkring 300 gram olierevet titandioxid. I København kan du gå i Københavns Farvehandel eller i "Naturfarver" på Israels Plads eller den gamle farvehandel i Nordre Frihavnsgade (Det er IKKE Røverkøb, men en rigtig gammeldags farvehandel. Køb et helt kilo, nu du er i gang og luk bøtten godt, når du har taget noget. Åhjo; der skal osse en passende mængde sikkativ (tørremiddel) i, så du ikke er udelukket fra stuen de næste 14 dage. MED tørrelse kan du forsigtigt gå på gulvet med gulvpap imellem og bruge det normalt i løbet af en dag eller to. Fooreste - når det er noget med rigtig olie, skal du ikke lade det ligge i tykke lag!
Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : jayleno

Dato : 12-09-03 05:37

Tak for svaret pbp_et.
Jeg har selv ludbehandlet gulvet for 2 år siden.
Jeg har så nu slebet og genbehandlet gulvet og vupti smukt og ensartet igen.
Tack så mycket som de siger på den andenside af havet .

JJ

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-03 13:51

GRATTIS! siger de også.