/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Hemmelig afstemning
Fra : persens
Vist : 425 gange
200 point
Dato : 28-08-22 09:46

Er der mon en Kan-Duer, der kender reglerne for indsendte forslag til en generalforsamling?
Jeg bor i en almen lejebolig, og flere gange har der til den årlige generalforsamling været stillet forslag om, at man må bruge en gasgrill på altanen, der er indbygget.
Sidste år var forslaget oppe igen og forslagsstilleren bad om hemmelig afstemning, men beboreformanden fejede det af bordet, og udtalte, at det kunne man ikke!
Jeg har søgt på emnet, men har ikke fundet et fyldestgørende svar.
Derfor: [B]Kan man nægte en hemmelig afstemning?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-08-22 11:13

Ved at læse vedtægterne for foreningen igennem får du svaret.

Det kan vi ikke give her, da vi ikke kender vedtægterne for jeres forening.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-08-22 11:14

Hvis skriftlig afstemning er OK i jeres forening, så er den jo også hemmelig.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 28-08-22 13:47

Det lyder mærkeligt, det er vel ikke noget, som beboerformanden bestemmer egenrådigt.
Valg til en bestyrelse i en almen boligforening foregår jo også hemmeligt.
Kan du ikke kontakte den boligorganisation, som administrerer jeres boligforening,
og spørge hvordan reglerne er?

Kommentar
Fra : persens

Dato : 28-08-22 15:45

Bille 1948
Jeg har læst vedtægterne for vores organisation, og der står ikke specifikt noget om emnet, så der er nok tale om det højere skoleridt i jura
Ebg 888 det har jeg overvejet, men jeg er ikke sikker på, at jeg kan få et fyldestgørende svar.
Desuden er vores formand med i Hovedbestyrelsen

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 28-08-22 16:13

Du skulle gerne kunne få et ordentlig svar om noget, der har med din bolig at gøre.

Er din boligforening medlem af LLO (Lejernes Landsorganisation)? - De vil kunne vejlede dig.

Hvis ikke, så vil BL (Boligselskabernes Landsrganisation/Danmarks Almene Boliger), som regel hjælpe med svar på korte juridiske spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : ebg_888

Modtaget 200 point
Dato : 28-08-22 16:17
Godkendelse af svar
Fra : persens

Dato : 28-08-22 16:39

Tak for den fine vejledning ebg_888.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-08-22 22:01

Hvis du med indbygget altan mener at den er lukket med glas eller andet til det fri, er det forbudt at bruge gasgrill der.
Man kan ikke stemme om at noget ulovligt og dødsensfarligt skulle kunne foregå.

Gasgrill må kun bruges i det fri !!!

Kommentar
Fra : persens

Dato : 29-08-22 10:14

Transor: Altanen er IKKE lukket på nogen måde, så det er ikke forbundet med nogen fare at bruge en gasgrill, måske med at spise det tilberedte