/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hvilke stik hører sammen ??
Fra : PeterPeter
Vist : 213 gange
15 point
Dato : 06-08-22 15:40

Hej
Vi har netop købt nyt gammelt hus, hvor der er en masse RJ45 stik rundt omkring i huset.
Men jeg ved ikke, hvilke stik der er i forbindelse med hvilke ?

Hvordan finder jeg nemmest ud af det ??

Tak

Hav en god dag.

/Peter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-08-22 15:51

Spørger sælgeren af huset

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 06-08-22 17:11

Der findes et værktøj til at måle dette. Man tager en halvdel og sætter på et sted går og finder den der har huset der har kortslutningen siddende. denne prof måler fortæller om alle er i gennem og om nogle par er byttet. Jeg købte også en måler til at finde glæneklipperens ledning, den må også kunne høres i den anden ende af et rj45 stik.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 06-08-22 17:44

Tak
Tænkte på, om man kunne sætte pc’er i hver ende ???
Har ikke lige adgang til speciel værktøj !!!
Tak for ulejligheden

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-08-22 18:45

Hvad siger sælger?

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 06-08-22 22:29

Kig efter krydsfelt eller switch måske i teknikskab, skunk eller på loft men hør fraflytter.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 07-08-22 04:30

RJ45 stik rundt omkring i huset.

skift dem ud, brug en bidetang, de er sikkert ikke beregnet til nutidens hastigheder

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 07-08-22 08:07

ABBABA det er da et dårligt og useriøst råd.

Mange af den slags anlæg er lavet med fremtidssikkert kabel til fordi prisforskellen ikke var så stor - er der efterladt en switch kan den dog være moden til udskiftning. Er der spillere i huset vil de nok foretrække den kabling frem for trådløs.

Mit gæt er kablerne kan håndtere 100Mbit/s og måske 1Gbit/s - og de færreste har brug for mere.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 07-08-22 08:14

rj11 elrer rj12 ligner rj45 er det det. så er det nok beregnet til fastnet telefoner.

https://www.tp-link.com/dk/support/faq/2968/

en tester kunne være

https://www.av-cables.dk/lan-tester/kabel-netvaerkstester-rj11-rj12-rj45.html

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-08-22 12:17

Kig på selve kablerne i stikket. Står der noget med CAT 5e eller 6, 7, eller 8 så så kan de håndtere 1000 Mb. Er stikkene ikke forbunder med alle 8 stik, men kun til de fire midterste så er de til ISDN, altså til telefoni.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-08-22 12:35

Her er nogle mulige testere til at checke hvor stikkene føre hen:

https://www.elextra.dk/search?q=kabeltester&filter_prodcat1descr=Netv%u00e6rkstestere&start=0&startpage=0

Gennemsøg huset for hvor kablerne kan føre hen. Jeg kunne forestille mig at de fører til noget som ligner dette:

https://www.avxperten.dk/patch-panel/patch-panel-cat6-skaermet-24-port-deltaco.asp?gclid=EAIaIQobChMI0qa4w920-QIVjed3Ch0ksgqSEAQYASABEgIXYPD_BwE

Hvis stikkene er nummereret så refererer de garateret til et tilsvarende nummer på dette.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 07-08-22 12:39

Foresten, hvis du køber en kabeltester så skal du selvfølgelig ikke købe den allerdyreste.