/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Mitid
Fra : jensviggo
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 16-06-22 08:14

Og hvordan får jeg så det? Har ikke modtaget noget fra min bank.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 16-06-22 08:32

Gå til borgerservice i din kommune eller kontakt banken.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 16-06-22 10:02

Læs hvad der er værd at vide om det:

https://digst.dk/it-loesninger/mitid/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-22 13:54

Hvis ingen af dine banker har skrevet til dig endnu om det, er det fordi det ikke er din tur endnu.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-06-22 14:25

Hvis du har netbank så kig der. Ellers så kontakt borgerservice.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-22 16:03

Jeg har netop i dag fået et ultimatum, fra min bank, Danske Bank, hvor jeg har 14 dage til at få det ordnet.
Har bestilt tid ved Borgerservice. Min sag er nok ret kompliceret, da jeg kun har kørekort, et udløbet pas, samt en gammel Nokia 1600 tlf. Men som en god jyde, og ikke mindst Thybo, skal myndigheder ikke bestemme om jeg skal købe ny tlf. for at komme på det her skide EU tvang.

Hvorfor skal der altid laves om på noget, der virker godt i forvejen ???
Jeg kender selv svaret: Fordi der sidder en flok "embedsmænd", der skal forsøge at leve op til deres egen løn.

Konen har dog en moderne tlf., men jeg fastholder min stædighed.

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-06-22 16:20

Det har INTET med EU at gøre.

Det er et rent dansk anliggende.

"undskyldningen" er at det vil øge sikkerheden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-22 16:36

Sandheden er måske nok mere, at et andet firma har vundet licitationen og de må ikke bruge det gamle NemID.
De kunne sagtens gøre NemID mere sikkert hvis, behovet havde været udtalt.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 16-06-22 17:04

Citat
Har bestilt tid ved Borgerservice. Min sag er nok ret kompliceret, da jeg kun har kørekort, et udløbet pas, samt en gammel Nokia 1600 tlf. Men som en god jyde, og ikke mindst Thybo, skal myndigheder ikke bestemme om jeg skal købe ny tlf. for at komme på det her skide EU tvang.

Det er såmænd ikke så kunstfærdigt, du får dig bare en GRATIS kodeviser...
https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mitid/mitid-identifikationsmidler/mitid-kodeviser/?language=da-dk

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-06-22 17:18

Det er jo også en del af forklaringen på det store postyr det laver, og alle de mennesker, der er involveret i hele transformationen.

Hvor meget man havde regnet med af det er nok rigtigt tvivlsomt.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-06-22 17:55

Først kontakter du din bank, så du kan modtage en besked fra banken.
Denne besked ligger så, som et brev med en dato, næste gang du elektronisk besøger din nemkonto i banken.
I denne besked står der, hvornår du senest skal have det ordnet på borgerservice.
Så går du videre til borgerservice, - og følger vejledningen om, hvordan du får bestilt en tid på borgerservice, hvor du personligt skal møde frem.
Her må du så tale med dem om, hvordan du får MitID, med de muligheder du er i besiddelse af.
Jeg går ud fra, du har en computer, hvorfra du med mellemrum tjekker din nemkonto på din skærm.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-22 19:37

Citat
Det har INTET med EU at gøre.

Så husker jeg meget forkert. Er helt sikker på at have set en forordning fra EU, med den begrundelse, at det ville højne sikkerheden.

Det er længe siden, måske et år eller to. Så jeg kan nok ikke grave dokumantation frem.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-06-22 19:53
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-06-22 20:11

Det gør det lettere at bruge NemID i nogle få EU lande (3-4).

Det er LANGT fra udbredt i de øvrige EU. Vi er i den grad på forkant i DK.

Det er det "forordningen" går ud på at få det bredt ud til flere EU lande, så MitID har INTET med EU at gøre.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-22 08:45

Beklager Det kan ikke være lige gost hvergang.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-22 12:48

Jens Viggo
Har du kigget i din e-Boks om der ligger noget om mitid.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 18-06-22 13:58

Jensviggo er åbenbart gået helt i stå...

Eller også er han ved at gennemlæse dette link

Læs hvad der er værd at vide om det:

https://digst.dk/it-loesninger/mitid/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-22 14:16

Tja - for mange er mitid en stor mundfuld.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-06-22 09:15

Så har jeg været gennem skærsilden. Fået mit-id hos Borgerservice, Thisted rådhus. Hele seancen tog 50 min. Det er selvfølgeligt ekstra kompliceret, fordi jeg ikke har en egnet tlf.

Så der blev gjort meget ud af, at identificere mig, at jeg nu var den rigtige person. Blev udspurgt om hvornår jeg var gift, fødselsdag og år, på børn. OSV. Hun havde det hele på skærmen i forvejen, så hun nikkede anerkendende, når jeg svarede.

Så gik vi over til næste kabine, hvor jeg skulle indtaste en masse (nye) koder. Og her lavede jeg lort i karry. (efterhånden var der roterende myrer i fidusbeholderen).
Jeg forstod det sådan, at mit-id krævede nye bruger- og pin koder. Så det masede jeg med at lave, så det kunne huskes. Bagefter viser det sig, at jeg sagtens kunne have brugt mine gamle koder, som jeg har i hovedet.
Så nu må jeg igang med at undersøge, om de go`gamle, kan erstatte de nye. AKJA !!!

M.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 21-06-22 15:21

Det er jeg spændt på at høre mere om, og tak for at du gjorde opmærksom på, at de gamle koder kan benyttes.
Jeg skal igennem det om 10 dage, - så det var rart at vide.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-22 17:29

Gamle kode kan benyttes men ikke.
Personnummer
ikke dit navn

Brugernavn skal minimum være 5 tegn men gerne eks. ab&77
Password / kode skal minimum være 8 tegn og ikke ligne brugernavnet men gerne eks. hej8(466

Skriv det nu op.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-06-22 18:01

Man kan ikke skrive det op, men man kan skrive det ned.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 21-06-22 18:19

Mon ikke vi skal stoppe al det skriveri, spørger interesserer sig jo åbenbart
ikke stort for spørgsmålet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-22 20:06

Jeg skriver det op på tavlen i øjenhøjde.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-06-22 10:22

Enig, for spørgeren jensviggo har overhovedet ikke reageret en eneste gang på de guldkorn som er kommet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-06-22 16:20
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-07-22 08:49

Briefing!! Der er faktisk ikke sket det store nyt, med hensyn til mit-id.
De fleste steder kører de stadigvæk med nem-id. (Indtil oktober).
Kun i banken er det nye mit-id, trådt i kraft med kodeviser.

Eneste mærkbar nyr er, at jeg skal bruge det nye nøgle kort, jeg fik udleveret på rådhuset.

M.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-07-22 08:35

Jo jo jeg følger skam med i alt, hvad der sker omkring mitid og nemid. Jeg har fået mitid på borgerservice, og brugt det på skat.dk og borger.dk. Hvad skal jeg bruge kodeviseren til som jeg har anskaffet. endnu er jeg ikke stødt ind i problemer med at logge ind med mitid.

venlig hilsen
jensviggo

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 06-07-22 10:27

Hvis du har været logget ind med MitID på Borgerservice og Skat, så har du jo brugt kodeviseren, og lært hvordan den bruges!!!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-07-22 10:50

Man kan ikke logge på med Mitid uden at bruge kodevisen som kun har een knap, medmindre man har anskaffet sig en kodeoplæser.

Logger du på uden at bruge kodeviser så logger du stadig på med NemId.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-07-22 11:14

Jeg bruger kun mit brugernavn og adgangskode, hørende til mitid og så er der adgang og det er sandt.
Jeg logger på fra en laptop.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-07-22 11:26

Citat
Jeg bruger kun mit brugernavn og adgangskode, hørende til mitid og så er der adgang og det er sandt.
Jeg logger på fra en laptop.

Så er der vel ikke noget spørgsmål/problem længere?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-07-22 08:24

Soren_Steen_Nielsen, har skåret det ud i pap:
Citat
Logger du på uden at bruge kodeviser så logger du stadig på med NemId.

Nemlig !!!

Det der forvirrer en smule er, at det kun er bankerne, der allerede nu kræver mit-id. Næsten alt andet kører på vanlig vis, til oktober. Efter hvad skrevet står.

M.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 07-07-22 11:23

Citat
Jeg bruger kun mit brugernavn og adgangskode, hørende til mitid og så er der adgang og det er sandt.
Jeg logger på fra en laptop.

Der er flere ting der indikerer du overhovedet ikke aner hvad du har med at gøre...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-22 14:51

Hvis du logger på uden at bruge kodeviser eller kodeoplæser eller Chip så er det fordi du bruger en
Mitid app.
Her er en oversigt over de midler /metoder du kan bruge:
https://www.mitid.dk/kom-i-gang-med-mitid/mitid-identifikationsmidler/

Alt andet kan så vidt jeg er orienteret ikke lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : webm

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-22 23:13

Citat
Alt andet kan så vidt jeg er orienteret ikke lade sig gøre.

LOGIK FOR PERLEHØNS som vi sagde i de gode gamle dage da der hverken fandtes
NEMID, MITID eller andet af den slags forvildede ting og sager man kunne blive i tvivl om.

Tilsyneladende befinder jensviggo sig på en helt anden planet, så han derfor kan få ting
til at ske uden brug af almindelige værktøjer som vi andre dødelige.
han morer sig sikkert kosteligt over alle de forskellige gode forslag til en løsning.

Men løsningen har han jo allerede klaret selv...
Han skriver jo den 06-07-22
Citat
Jeg bruger kun mit brugernavn og adgangskode, hørende til mitid og så er der adgang og det er sandt.
Jeg logger på fra en laptop.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 12-07-22 16:49

Jeg logger nu på MitID med kodeviser på div. hjemmesider.
Tak for hjælpen og alle indslagene.
Mvh
Jensviggo

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-07-22 17:37

Citat
Jeg logger nu på MitID med kodeviser på div. hjemmesider.
Tak for hjælpen og alle indslagene.
Mvh
Jensviggo

Så må du gerne afslutte og færdiggøre spørgsmålet... TAK

Accepter et svar til dit spørgsmål
Når du accepter et svar eller annullere dit spørgsmål, vil du automatisk modtage 5 ledige point som tak for hjælpen. Derimod hvis du ikke lukker dit spørgsmål indenfor 3 måneder, vil du automatisk blive fratrukket 5 ledige point, og dit spørgsmål bliver annulleret.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 12-07-22 21:59

Tak for svaret webm.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 12-07-22 22:30

Velbekomme...