/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mærkelig hjul
Fra : abbaba
Vist : 405 gange
300 point
Dato : 07-06-22 21:27

En god forklaring.

Skiftede sidste år til vinterhjul, og de hylede og skreg som var hjullejerne ved at falde af, samt rygende formel 1 bremser jeg aldrig har prøvet MEN set på tv, samt den kunne dårligt trække op af små bakker grundet modstand fra hjul.
Den har kørt mindre end 5000 med nye bremser fortil, så det kan ikke være det.

Har så i år skiftet til sommerdæk og alt er tilbage til normalen.
Og samme problem de sidste par vintre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-06-22 21:44

Sådan noget kører man bare ikke med. Der kan jo være mange ting galt, og du lyder som en rigtig amatør som ikke skulle lave noget selv af den art.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-06-22 10:10

Måske en god idé at købe hjul som ikke er for store så de skraber rundt i hjulkassen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-06-22 11:21

Bremser er iorden, hjul og dæk passer.
Så bare et hjulskift og den laver lyd

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-06-22 11:45

Prøv at byt rundt på for og baghjul.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-22 13:22

Kører du med retningsbestemte dæk.
Så vil der være en pil på siden af dækket.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 10-06-22 09:02

Det kan lyde som om at de vinter fælge ikke passer rigtigt, Enten er de for små eller bolt diameter er forkert, eller centering, Prøv om du kan låne et sæt hjul af en, Og se om den også laver balade med dem

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-06-22 09:08

Måske ET ikke passer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 11-06-22 11:25

Hvis dine fælge til vinterdækkene ikke er korrekte med rigtig indpresningsdybde,kan det være så galt at de skraber på bremseskiven . så lyder det ikke godt og de hæmmer bilen. det koser rigeligt benzin og kan gå ud over hjullejer mv.

du har måske købt hjulene hos en fusentast, eller ikke bestilt de rigtige. Det er ikke nok at hullerne passer.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 11-06-22 18:01

Originale stålfælge, så ET og andet passer.
Jeg købte dog et par brugte dæk.
Tror det kan være noget luft eller vand i bremsesystemet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 11-06-22 18:07

Efter du har kørt en tur, så brug donkraften til at løfte hvert hjul, for at se om du manuelt kan dreje hjulet. Så isolere du problemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-22 20:39

Der er måske også den mulighed at sporing ikke er ok.
Især "toe in /out" er kritisk ved forhjulstræk.
Da vinterhjul tager godt fat i underlaget og "toe" spidser/skræver for meget - kan det måske være den lyd du hører. Dette konstateres ikke ved at dreje på et hjul der er "løftet op"

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-06-22 20:49

Fremfor at ødelægge din bil, hvorfor kører du den ikke på værksted, for at få det korrekte svar?

Og få rettet evt. fejl?

Godkendelse af svar
Fra : abbaba

Dato : 04-07-22 22:58

Tak for svaret transor.
Ikke det helt korrekte svar, og rimelig svært at kontrollere men...
Det var slangerne der åbenbart virkede som envejs og ikke kunne trække væske tilbage? åbenbart en før mig der haft en TANG på, for at undgå bremsevæske ud rørene.