/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Afgift på gas.
Fra : ebg_888
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 19-05-22 15:18

Jeg har lige modtaget besked fra OK.
De advarer mig om, at min gasregning nu er steget til det 6-dobbelte.

For 3 måneder siden var den steget til mere end det 3-dobbelte - det var voldsomt, så jeg forestillede mig ikke, at det kunne gå meget værre.

Jeg føler mig helt magtesløs som folkepensionist.
Jeg er stillet i udsigt at modtage et større beløb fra staten i efteråret, men det er jo et engangsbeløb.

HVORFOR tillader staten sig at fortsætte med så store afgifter på gas, vi lever vel i et samfund, hvor der skal være råd for alle til gas og el ?

Der må være andre steder at hive afgifterne ind, og staten tjener jo allerede nu enorme summer på, at gaspriserne er steget.

Hvorfor tager en socialdemokratisk regering sig ikke mere af os med lave indkomster?

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 19-05-22 15:30

Varmepumper, som mange anbefaler, er desværre ikke muligt for alle, heller ikke mig.
Det samme gælder tilslutning til fjernvarme.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 19-05-22 19:30

Citat
Hvorfor tager en socialdemokratisk regering sig ikke mere af os med lave indkomster?
Måske fordi det er en mindretals regering. Det er ikke så længe siden at de Radikale forhindrede tilskud til pensionister.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-05-22 22:51

Min gasregning er steget med 1000 kr om måneden og halvdelen går til staten, så den tjener mange milliarder på de stigende gaspriser.
Men jeg tror ikke, at vi skal regne med hjælp, os pensionister.
Vi får vist 6ooo kr. i slutningen af sommeren, hvilket kan dække et halvt års stigninger, og så må vi jo håbe, at krigen forlængst er afsluttet, og at priserne falder lidt igen.

Jeg kan heller ikke få varmepumpe. Måske er en el-radiator billigere end gasfyret?
Men Danmark har vel stadig Europas højeste el-priser, selvom de blev sat lidt ned i starten af året?

I øvrigt er der vist ikke nok stemmer i pensionister, til at vi kan interessere ret mange politikere.

Ellers går jeg ind for atomkraft, det er ren og billig energi, men det vil nok tage mange år, før danskerne er modne til det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-05-22 04:24

Citat
Hvorfor tager en socialdemokratisk regering sig ikke mere af os med lave indkomster?

Fordi Socialdemokratiet ikke mere er et arbejderparti, der tænker på "de små".

Hvorfor tror du at der i dag er højtlønnede direktører, og andre millionærer, der stemmer socialdemokratisk.

Meget kan man sige om Anker Jørgensen. Bl.a. var han en elendig økonom, men han var den sidste socialdemokrat, der tænkte på "de små" i samfundet.

M.

Accepteret svar
Fra : jøjø

Modtaget 100 point
Dato : 20-05-22 15:27

ebg_888
Har du søgt varmetillæg, som mange pensionister kan få, hvis deres varmeudgifter er
over kr. 5.500 om året? Desuden kan nogle pensionister få personligt tillæg, hvis varmeudgifterne er ekstra høje, som i øjeblikket.

Information hos borger.dk

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 20-05-22 16:20

jøjø - nej, jeg har faktisk ikke søgt om varmetillæg - hvor TÅBELIGT af mig!!!

Da jeg søgte om folkepension for nogle år siden, var mine varmeudgifter så lave, at jeg ikke søgte om varmetillæg også.
Jeg er vist bare blevet så chokeret over mine voldsomt stigende varmeregninger, at jeg ikke har tænkt klart.

Nu er jeg gået i gang med at indsamle dokumenter til borger.dk

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 29-05-22 11:07

Tak for svaret jøjø.

Kommentar
Fra : ElisaJ