/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Backup af pc der er gået ned?
Fra : cristian2
Vist : 326 gange
50 point
Dato : 15-05-22 12:16

Min pc gik ned (Win10) da jeg prøvede at føre tilbage til et tidligere opdateringstidspunkt. Hvad skal jeg gøre for at komme ind i den så jeg kan lave backup af HD?

Enter Bios Setup Utility?
Diagnose hardware?
Recover your system?
Choose temporary STARTUP device?

Eller måske noget helt andet?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-22 14:41

Backup skallaves før fejlen op står.
Rigtige mænd, som ikke laver backup i tide , skal ikke bekymre sig om tabte data.

Prøv først med recover hvis det er et punkt du når når du forsøger at starte vindows.

Det kan være at det kræver at du har en installationdvd. Måske er der en recoverpartiion, hvis computeren er købbt med win 10 installeret.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 15-05-22 16:04

Transo har ret backup laves når alt er i orden.
Men boot PC op på et andet medie - LINUX eller Hirens Boot DVD og se hvad du kan se på Harddisken. Måske er det bare en smadret Windows på en OK harddisk.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-05-22 16:22

Du kan måske redde det ved at skrive en ny Boot Record og du kan bruge dette program som skal brændes på en cd eller usb, ellers vil jeg mene at den også burde dukke op ved at bruge F tasterne under opstart.
Find Commandopromt og skriv fixmbr eller fixboot.
https://www.diskpart.com/windows-10/fix-mbr-windows-10-0708.html

https://www.hirensbootcd.org/

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-22 18:48

Det er noget besværligt ,men også sikrere ,som Kurt og ABBABA foreslår . boot med et andet media, Det kan f.eks være en Hirenscd. Så skal du først dowloade og brænde den som bootcd. Dertil kræves en anden veludstyret og fungerende computer, hvis du ikke allrede har eller kan låne en.
Bios skal måske ændres for at du kan boote fra en cd.
Når Hirens kører får du mulighed for at kopiere fra dine harddiske.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 15-05-22 22:11

Er du ikke vant til LINUX er denne

https://www.windowsfx.org/index.php/home/about-windowsfx

en oplagt mulighed - den ligner Windows mest muligt - vælg WIN10 theme, hvis du ikke er vant til WIN11.

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 50 point
Dato : 15-05-22 23:11

brænde den som bootcd

Det burde ikke være nødvendigt, mener Hierens hentes som en RAR fil og skal bare udpakkes og lægges på et medie, så kan den boote fra pc hvis pc er sat op til boot fra samme.

Har selv prøvet fixmbr og andet fra Hierens, og det tager altså ikke mange minutter.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 16-05-22 02:42

Hirens og Linus hentes som iso filer -og flyttes til usb-key med RUFUS eller lignende værktøj - der gør stikken bootbar - alm kopiering er ikke nok - efterfølgende vil du se 2 eller flere partioner på stikken.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 16-05-22 22:30

alm kopiering er ikke nok

Skriver jeg heller ikke men = udpak filerne fra RAR// ISO og læg dem på en skive/ usb og det starter.
Der er alt til en såkaldt selvstarter fra cd/dvd/usb, hvis du altså har prøvet det selv
alle andre programmer er unødige, og med risiko for mallware osv

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-05-22 21:28

Tak for alle svarene.

JEG HAR EN FORESPØRGSEL TIL JER ALLE:

Jeg vil umådelig gerne finde frem til én, jeg kan hyre til at hjælpe mig med at 'bjerge i land', hvad der er på HDen. Jeg har stadig garanti på ThinkPad laptoppen, men forhandleren har kun begrænsede Muligheder. Jeg leder derfor efter én, der har kendskab til, hvordan man tackler udfordringen - som det lader til, at flere af jer har. Så hvis nogen af jer, har mod på det - ELLER IKKE MINDST kender ham eller hende, som besidder den kompetence, må I meget gerne kontakte mig! .

Jeg er bosiddende i Kbh, men med postvæsenets hjælp burde det ikke være en forhindring.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-06-22 22:18

Tak for svaret abbaba.