/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern HDD
Fra : lukas2502
Vist : 268 gange
275 point
Dato : 13-05-22 18:24

Jeg har brugt harddisken til at optage TV udsendelser, da HDD er tilknyttet det konkrete TV, og TVet er blevet udskiftet, vil jeg bruge HDD til det nye TV, HDD er nu tom, men når jeg tilslutter den til det nye TV sker der intet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-05-22 18:28

Den skal vel "tilknyttes" til dit nye TV, som du sikkert også gjorde til det andet TV i sin tid.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 13-05-22 23:10

[CITAT Den skal vel "tilknyttes" til dit nye TV, som du sikkert også gjorde til det andet TV i sin tid. [/CITAT]
Hvis det bare var så enkelt, hvis jeg bare vidste hvordan jeg kunne få HDD og TVet til at virke sammen. Måske skal HDD forberedes på en eller anden måde?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-05-22 00:02

Gør, som du gjorde sidst.

Har du prøvet at kigge i manualen eller googlet det?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-22 10:55

Den skal formentlig først formatteres af det nye TV . Harddisk og tv knyttes herved. Det betyder også at den ikke kan af spilles hverken på en computer eller et andet TV.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 14-05-22 19:33

Citat
Den skal formentlig først formatteres af det nye TV

Det var ikke muligt at formatere HDD ved hjælp af TVet, så jeg fandt ud af at slette alt ved hjælp af win 10. På en eller anden måde registrere TVet HDD, men det er ikke muligt at se om der er optaget noget. Manualen som man kan Google sig til på nettet, er desværre ikke til megen hjælp.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-05-22 20:14

Hvad er det for et TV? Mærke?

Ved du om det overhovedet understøtter muligheden for optagelse?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-22 14:32

En mulig fejl er at du bruger en harddisk som for at begynde at spinde kræver mere strøm end dit tv kan levere. Der fås specielle kabler med split så der er et usb til ekstern strømforsyning og et andet til data.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-05-22 14:36

Hvis dit tv overhovedet er beregnet til at bruge ekstern harddisk vil det også et sted i menuen have et punkt om formattering.
Men brugsanvisninge er efterhånden ret elendige. det er bl a fordi de bygger på elendige oversættelser fra koreansk eller lignende sprog.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-05-22 16:33

Prøv at start en optagelse, så burde du få en melding om eventuelle fejl.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 15-05-22 19:18

HDD er registreret på TVet, som sådan, det vil sige at det blev muligt at formatere HDD hele 2 gange, hvad jeg sagde ja til. Men det er stadig ikke muligt at optage, man får vist udsendelser som kan udvælges, når det går videre, er det muligt (tilsyneladende) at indstille dato og tidspunkt for optagelse, når jeg klikker på optag, sker der absolut ingenting. det er et Toshiba TV. Havde jeg vidst at de kun laver manualer på engelsk, havde jeg prøvet at finde et tilsvarende TV med PVR funktion, det er blevet sværere at finde et lille TV med PVR funktion (jeg bruger det også som monitor.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 15-05-22 23:05

Nu er det lang tid siden jeg har set i mit tv s menu, men mon ikke der kan være noget der er blokkeret eller står forkert? eller måske en opdatering af tv s software.
Eller en genindstallering.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-05-22 23:21

Eller et TV, der understøtter det?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 16-05-22 03:53

prøv en usb stick, det kan være disken er krypteret af dit gamle tv

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 16-05-22 10:10

Hvordan slettede du disken?

Du får den næppe til at fungere ved at formatere den i Win10. Det vil heller ikke fungere hvis du blot har slette det der var med stifinder.

Med disken sat i eller tilsluttet din PC klikker du på luppen nede i proceslinien og skriv "diskmgmt.msc" og trykker enter. I det vindue der kommer op finder du disken og sletter de partitioner/diskenheder på findes på det. Hvis den har et drevbogstav så skal denne fjernes først Højreklik på partitionen/diskenheden, klik på "Skift drevbogstav og sti", og herefter klik på "Fjern" og ok.
Slut herefter disken til det nye TV og se om den nu kan initialiseres.

Problemet er sandsynligvis at det nye TV benytter et Linuxbaseret styresystem som for eksempel Android som bruger filsystemet ReiserFS ( https://da.wikipedia.org/wiki/ReiserFS ) og ikke NTFS som Windows gør. Windows kan som udganspunkt ikke håndtere Linuxpartitioner uden en særlig driver til formålet.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-05-22 16:03

Citat
Problemet er sandsynligvis at det nye TV benytter et Linuxbaseret styresystem som for eksempel Android som bruger filsystemet ReiserFS ( https://da.wikipedia.org/wiki/ReiserFS ) og ikke NTFS som Windows gør. Windows kan som udganspunkt ikke håndtere Linuxpartitioner uden en særlig driver til formålet.

Til Soren_Steen_Nielsen, det er et android tv, så at du sikkert har ret.
Jeg har lavet en test, ved hjælp af et SDkort og tilsluttet via USB, og det tager TVet imod. Så det ser ud til at min 1TB HDD ikke kan virke sammen med dette TV

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-22 16:05

jeg ville lige formatere den harddisk med FAT32 via en computer.
Tilslut harddisken til computeren
lklik på den gule mappe nede på proceslinjen
ude til venstre - klik på denne Pc
nu burde du kunne se din harddisk
højreklik på harddisken og vælg formater
der skal enten stå NTFS eller FAT32
står der ikke far32 - så ret det
fjern så krydset ved hurtig formatering

start så formatering og vent til der er helt færdig.

nu er der en chance for at tv kan lagre en optagelse.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-05-22 20:27

Til Eyvind, jeg kan godt finde HDD på min PC, der er ingen data på den. Der står: I orden (primær partion). Der oplyses også den mulighed at den kan konverteres til en dynamisk disk, hvad det så er.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-05-22 21:19

Som der skrives, er det vigtigere at få den formateret i et format dit TV kan "se", end at du kan "se" via din PC.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 16-05-22 22:12

Citat
Som der skrives, er det vigtigere at få den formateret i et format dit TV kan "se", end at du kan "se" via din PC.

OK, hvordan kan det lade sig gøre at få HDD til at blive "synlig" for TVet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-05-22 22:29

Det skrev Eyvind!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-22 09:58

Prøv lige at følge dette forslag linie for linie.

1.Tilslut harddisken til computeren
2. klik på den gule mappe nede på proceslinjen (stifinder)
3. ude til venstre - klik på Denne Pc altså direkte på det lille TV
4. nu burde du kunne se din harddisk
5. højreklik på harddisken og vælg formater
6. nu står der øverst Kapacitet som skal svare til hele harddiskens størrelse
7. der skal enten stå NTFS eller FAT32 under filsystem
8. står der ikke fat32 - så ret det med den lille pil
9. fjern så krydset ved express formatering

startså formatering og vent til den er helt færdig.

nu er der en chance for at tv kan lagre en optagelse.

Fortæl evt. hvilken linje som ikke gør det jeg har skrevet.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-05-22 13:27

Ja jeg havde helt glemt FAT32, det er selvfølgelig en mulighed. Lad os høre resultatet, jeg er specielt spændt på om de optagede udsendelser vil kunne ses på en computer.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-05-22 14:51

Det tvivler jeg stærkt på at de vil kunne. Der er en masse med ophavsrettigheder osv. osv.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 02-06-22 11:35

Jeg har ikke kunne få TVet til at "se" HDD, jeg har nu prøvet igen at tilslutte HDD til PC, denne melder at HDD virker korrekt, men det er ikke muligt at finde ud af hvordan jeg evt. kan "lagre" et eller andet på HDD. Jeg tænkte at, er det muligt at "lagre" noget på HDD fra PC, bliver det måske også muligt at TVet kan "se" HDD?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-22 12:53

Jeg har lige prøvet med en 1 TB harddisk som jeg bruger til et LG smart tv via USB

https://ibb.co/6H4vzZW
Jeg kan se en masse filer når den sluttes til min computer men ikke se hvad det er der er optaget.

Altså det du vil, kan nok ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 02-06-22 14:42

Jeg rensede HDD og den blev helt ren, (15.05.22) Jeg har måske gjort den (for ren). Det stopper ved punkt 4. Den står vist under enheder og printere!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 02-06-22 14:53

Enheder og printere er ikke lige der jeg ville lede efter den. Kan du finde disken i stifinder?

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 02-06-22 16:37

Nej, desværre. så er der vist ikke meget mere at gøre?

Annuller spørgsmålet
Fra : lukas2502

Dato : 02-06-22 22:12

Tak for hjælpen, men desværre kunne vi ikke få HDD til at virke