/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Linux data conv. til Windows
Fra : olarsen
Vist : 265 gange
100 point
Dato : 01-05-22 09:05

Jeg har en Linux disk, som indeholder data jeg gerne vil have overført til min Windows disk, der skulle efter hvad jeg har hørt findes en adapter, som kan sættes på Linux disken og som så kan convertere til Windows filsystemer.
Linux disken har SATA interface og min PC har USB 3.0 interface, nogen som har et godt bud??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-05-22 09:41
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-05-22 10:01

Det er WIN10

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 01-05-22 13:45

Det letteste er vel bare at kopiere filerne til et medie med et filsystem begge kan læse - FAT32 eller exfat er en mulighed men mange Linux håndterer også NTFS.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-05-22 15:55

Du installerer blot ext2fsd i din Windows maskine, du henter den her: https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/files/ og sætter din Linux disk i maskinen. Når du har startet maskinen op med Linux disken installeret så starter du Ext2fsd så vil din Linux disk normalt dukke op i Stifinder. Muligvis skal du vælge et eller andet i Ext2fsd's kontrolpanel.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-05-22 15:56

Jeg kan IKKE anbefale Kurt54's råd!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-05-22 21:57

Søren, det havde jeg så absolut ikke tænkt mig at gøre, det lyder ikke som om han har læst mit spørgsmål - som jeg lige ser det!

Men nu kan jeg så ikke lige sætte Linux disken i maskinen (en Laptop), jeg er nødt til at gå via et SATA/USB interface. Adapteren som jeg har hørt om skulle, når tilsluttet, konvertere Linux til FAT/NTFS, i hvert fald noget som er læsbart for Windows.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-22 14:27

Undskyld, jeg har været optage den sidste uges tid.

Jeg har IKKE hørt om en adapter som den du nævner, vedkommende som dun har hørt det fra har garanteret misforstået noget. Det har garanteret drejes sig om en almindelig SATA til USB adapter og et software i stil med ext2fsd i maskinen. Det er noget som jeg selv har prøvet med godt resultat.

Du skriver ikke om det er en 2,5" eller en 3,5" disk, for hvis det er en 3,5" disk så skal det være en adapter med strømforsyning, gerne som en ekstern klods. (En 3,5" disk skal have adgang til 12 volt medes en 2,5" disk ofte kan nøjes med de 5 volt USB.) En adapter med strømforsyning kan både bruges til 2,5" og 3,5" diske.

Jeg har nogle forslag til adaptere her:

https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/?gclid=EAIaIQobChMIv5eu1O3P9wIVlZ3VCh2P_QIWEAAYAiAAEgI27PD_BwE

https://www.dustinhome.dk/product/5011022902/usb-30-dockingstation-med-diskkloning?ssel=true&gclid=EAIaIQobChMIzdnLvvLP9wIV1YbVCh1ICwy7EAQYBCABEgJRufD_BwE

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 26-05-22 19:49

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.
Desværre er det ikke lykedes at få mine data ud fra LINUX disken, prgr. ext2fsd vil ikke starte op, hverken når det skulle starte automatisk eller hvis jeg prøver at starte det manuelt

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 27-05-22 12:57

Jeg er ked af at høre at det p.t. ikke er lykkedes for dig. Jeg har selv haft stor glæde af Ext2fsd, så hvis du får mulighed for det så prøv fra en anden maskine.