/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
MitID med 2 nøglevisere. ???
Fra : Eyvind
Vist : 324 gange
500 point
Dato : 20-04-22 14:43

Her er så et nyt spørgsmål.
Jeg fandt et sted og fik den opfattelse at der kunne bruges både nøgleviser og kodeoplæser til samme bruger.
Men jeg kan ikke finde hvor det stod, at man godt kan gøre det.

Altså så man kan logge ind, skiftevis med nøgleviser og kodeoplæser.
Jeg var hos kommunens borgerservice og fik verificeret mig.
De påstår at der kun kan bruge en fysisk nøgleviser / kodelæser ad gangen

Spørgsmålet er så: kan man eller kan man ikke.

Kommentar
Fra : palleby

Dato : 20-04-22 15:10

https://www.youtube.com/watch?v=H5gx9Qr6m4M

Hun er rigtig god til at forklare, og der ligger flere videoer med hende om de forskellige muligheder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-22 16:27

Ja hun er god til at forklare, men hvor fandt du forklaring til både kodeviser og kodeoplæser.

Accepteret svar
Fra : palleby

Modtaget 500 point
Dato : 20-04-22 17:13

ja det er jeg så ikke sikker på.

Jeg har MITIDappen på min telefon og en nøgleviser some reserve.
Jeg kan så vælge hvad jeg vil bruge når jeg logger ind..

Det burde være det samme for kodeviser /kodeoplæser.

Jeg ville prøve at bestille en ,

Men hvad ved jeg:::

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-22 00:14

jeg har prøvet og fået begge dele men borgerservice siger at jeg ikke kan bruge begge.
Men jeg kan ikke finde noget på skrift.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 21-04-22 18:18

Det står på Mitid hvad du har af kodevisere og mener kun du kan bruge den ene, den kan du så fjerne på deres side og tilmelde den anden, og kun 3 genstande.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-22 21:23

Tak for svaret palleby.
Her er så en forklaring fra MitID.dk :

"Du kan kombinere MitID App, MitID kodeoplæser og MitID Chip således, at du har alle tre identifikationsmidler. Du kan ikke kombinere en MitID kodeviser og MitID Kodeoplæser samtidig. Hvis du ikke er interesseret i eller har mulighed for at anvende MitID appen, er der forskellige andre måder at bruge MitID på"
æv æv æv

Kommentar
Fra : palleby

Dato : 22-04-22 07:30

oh Tak for svaret Eyvind.
Det er faktisk et godt spørgsmål.
Det havde dog været rart om de havde forklaret hvorfor..??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-22 09:57

Jeg gætter på, at de to midler (som de kalder det) har samme indgangsvinkel og at eks. nøgleviserens nummer som jo bruges til at fortælle MitID hvilke talkombinationer som tillades til netop mit login. Og der er så nok kun afsat plads til et nummer i deres database.
Jeg vil undersøge hvordan den MitID chip fungerer.

Men selvom det er blevet besværligt, er det nok godt med lidt styr på hvem der er hvem.