/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Tænk over bæredygtighed
Fra : ingelein
Vist : 158 gange
50 point
Dato : 19-04-22 09:21

Der bliver strikket og hæklet i tusindvis af kulørte bomuldskarklude i den tro at det er bæredygtigt. Det er imidlertid et ressourcefrås, som de færreste er klar over.

Det er yderst ressourcekrævende at dyrke, farve og spinde bomuldsgarn. Garn der bedre kunne bruges til beklædning i stedet for syntetiske stoffer.

Bæredygtige karklude laves af slidt bomuldstøj, håndklæder etc. I genbrugsbutikker kan man købe billige håndklæder, der kan klippes til 6 karklude for en femmer. Det er helt skørt at en karklud skal matche ens køkken! En karklud bør skiftes dagligt, hvis ikke flere gange dagligt for at være hygiejnisk. Det er jo ingen pyntegenstand!

Skal man absolut have et nørkletøj i hænderne, så vælg noget ufarvet bomuld. Det kan gå i den almindelige vask, uden hensyn til farve og afsmitning. Har du tænkt over bæredygtigheden?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 20-04-22 16:17

Har optrevlet og genbrugt min gamle hjemmestrikkede bomulds badedragt med lange ben og ærmer, til både fine ny strikkede karklude og nogle fine hæklede grydelapper.
Så nu kan jeg klare mig et par år