/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikdåse med ledning i begge ender?
Fra : cristian2
Vist : 400 gange
50 point
Dato : 16-03-22 11:26

Jeg har en el-ledning løbende hvor loft og væg mødes til en lampe i et værksted. Midt i ledningens forløb skal jeg have en stikdåse tilsluttet til et enkelt hanstik. Mao et udtag i ledningen til at kunne tilslutte et anden lampe (som skal være til at fjerne - derfor nødvendigt med en stikprop-tilslutning).
Findes der en stikdåse som ikke ender 'blindt' (det gør stikdåser generelt), men hvor der går en ledning ind i stikdåsen og en ledning ud hvor strømmen fortsætter?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-03-22 12:09

Nej, men du kan jo montere et hanstik på den overklippede ledning, og sætte den i stikdåsen - også.

Kun hun stik må være strømførende ikke hanstik.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 16-03-22 12:10

Man kan bruge en stikdåse og et underlag hvor du kan lave din samling i.
Men dit spørgsmål får mig til at sige: " Lad en elektriker lave et for dig".

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-22 12:20

Enig med Eyvind: Hvis du er nødt til at spørge, så få fat i en fagmand.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 16-03-22 15:08

Tak for svarene alle sammen!

Jeg kommer til at tænke på: Kan jeg ikke lave det med en samlemuffe med tre ind/udgange: Jeg sender den eksisterende lednings strøm ind og ud gennem muffen og tilkobler en kort ledning til muffens tredje ind/udgang med et hunstik i enden. Vola?

Citat
Hvis du er nødt til at spørge, så få fat i en fagmand

Ja, det skal jeg selvfølgelig. Men det KUNNE jo være, at der sad én derude, der faktisk var fagmand

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-03-22 15:10

Med den manglende viden, du udstiller anbefales helt klart en fagmand til at lave det for dig.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-03-22 12:09

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-22 12:27

Det er jo ikke for, at genere dig, men nærmest for at passe lidt på din familie, at vi kommer med gode råd.