/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke åbne Toshiba ekstern harddisk
Fra : ottoludvig
Vist : 508 gange
70 point
Dato : 09-03-22 12:38

Efter nyanskaffelse af Dynabook PC kan jeg ikke længere åbne en ældre (2014) Toshiba eksterm harddisk 500 GB. Harddisken lyser blåt, som den skal, og på "Denne PC" kan den ses med tekstem Ukendt USB-enhed, Portnulstilling mislykkedes" eller "Ukendt enhed. Enhedsbeskrivelse mislykkedes."

Der er formentlig et driverproblem, men det opdateringsprogram, jeg har, Avast Driver Update" kan ikke løse problemet. Der er mange udbydere af driveropdateringer, men jeg håber, at der her på Kandu er en bruger, der kender problemet og dets løsning.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 09-03-22 12:43

Iobit Driver Booster er absolut at foretrække i den forbindelse - ikke at jeg ved om det løser dit problem...

https://www.iobit.com/dk/update/db/

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 09-03-22 13:18

Du kan begynde med at åbne "enhedshåndtering", og under "diskdrev" finder du harddisken. Der er sikkert et gult udråbstegn ved den. Højreklik på den og vælg mappen "Driver".
Klik på :"Fjern enhed"
Nu vil Windows forsøge at installere harddisken igen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-03-22 16:56

i Diskhåndtering kan du se om den er Ofline - H klik på teksten disk 1 eller 2 og aktiver den
dette kan også bruges
https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 09-03-22 16:57
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 09-03-22 17:47

Åben diskhåndtering, hvis du kan se den der, skal du tildele den et drev-bogstav.

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 10-03-22 11:47

Tak for jeres svar. Jeg har prøver flere driver-programmer, og så det glimrende iobit Driver Booster, som marken84 anbefaler. Også Thomas metode har jeg forsøgt, men efter genstart viser det gule udråbstegn sig igen på samme måde.
Brassovitskis metode har jeg tidligere haft gavn af med andre eksterne diske, men nu hjælper den ikke, for disken kan ikke ses under diskhåndtering og heller ikke under Denne PC. Den kan kun ses, når jeg i Kontrolpanel går ind på Enheder og Printere, og der står så "Ukendt Enhed". Når jeg går vidre med enheden får jeg denne oplysning:

Windows har stoppet enheden, da den har rapporteret fejl. (Kode 43)
A request for the USB device descriptor failed.

...og så er jeg jo lige vidt.

Jeg har prøver at skifte til forskellige porte og med flere kabler. Det gør ingen forskel.

Nogle gange er der blåt lys i enheden. Andre gange er det hvist lys. Jeg er ikke klar over, om det betyder noget.

HGører meget gerne flere forslag, Tusinde tak for jeres svar.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 10-03-22 12:08

Så mo du ind på Toshibas side og se, om du kan finde den driver, de anbefaler.
Den skal du så diwnloade og gemme.
Herefter skal du afbryde din netforbindelse og med enhedshåndtering fjerne den drilske driver. Træk derefter usb-stikket til harddisken ud.
Derefter genstarter du PCen.
Så tilslutter du harddisken igen. Ny kan Windows ikke finde driver til den, for der er intet net. Så kan du selv "tilføje ny hardware" og bruge den driver, du har downloaded.
Herefter kan du så tilslutte nettet igen.
Hele denne procedure skyldes, at "den bedste driver" ikke som Windows og andre programmer tror, er den nyeste. Gammel hardware skal måske bruge ældre software ??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-22 13:47

Eller også er enheden simpelthen defekt.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-03-22 15:24

den med driver er god nok, min printer skal have flere år gammel driver, som dog ikke findes på dens hjemmeside men microsoft fandt den, så prøv at søg efter old driver til din usb

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 10-03-22 15:44

Har du et OTG kabel kan du sætte den til en mobilos, de er ikke så kræsne med drivere

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-03-22 19:37
Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-03-22 03:31

Det her virker på min.

Åben Kontrolpanel.
Åben Programmer og Funktioner
Klik på : Slå Windows-funktioner til eller fra.
Sæt Flueben ved: SMB 1,0/CIFS-Klient
Sæt Flueben ved: SMB 1,0/CIFS-server
Tast OK Lad instalere og genstart. Og se så om den disk ikke sku dukke op.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 11-03-22 07:55

SMB?
Er det ikke noget ned en netværksprotokol.
Jeg mener t forstå, at der er tale om en USB-didl

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 11-03-22 07:56

Kan du få liv i disken fra en anden PC?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-22 13:57

Jeg går ud fra at din harddisk ligger i en box af en slags.
Hvis du har en harddisk af samme type, så prøv lige om den kan "køre" i boxen.

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 11-03-22 14:15

Tak for de mange gode forslag. Jeg har prøvet det meste, men med det samme resultat hver gang: Harddisken kan godt ses undere Enheder, men ikke under Denne PC, og derfor kan jeg heller ikke komme ind i Diskhåndtering og give den et nyt diskdrev-bogstav.

Ja, den har virket fornylig på en anden PC, så jeg tror ikke selve disken er i stykker.

Eyvind, du har tidligere kunnet løse PC-problemer for mig, og du skriver, om den ligger i en box. Ja, det kan man godt sige, for Toshibas eksterne harddiske ligger i en sort plastkasse på ca. 7,5 x 11 cm. Kassen består af to dele, der ser ud til at være svejset sammen; jeg ved dog ikke, om kassen kan åbnes med med en kniv. Er det det, du foreslår?

Jeg har en harddisk af samme type, nemlig en Toshiba 1000 GB, de er købt samtidig (i 2014). Den, der ikke virker, er identisk af udseende, men kun på 500 GB. Toshiba skriver desværre hverken type eller serienummer udenpå denne model, men den hedder vistnok (ligner) Toshiba Canvio.

Der er to muligheder, jeg ikke har prøvet: 1) låne min nabos PC og prøve om den virker der, og 2) få fat i et OTG kabel, som ababa foreslår. Kablet vil jeg bestille hos AV Cables.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 70 point
Dato : 11-03-22 15:10

Det undrer mig at du ikke kan skille den harddiskboks ad.
Jeg har syv forskellige slags harddiskbokse - gamle og nyere.
De er alle til at skille ad med et par skruer så jeg kan udskifte harddiskene.
En af boksene som er en medion har skruer under gummifødderne.
Hvis boksen har gummi fødder er det muligt at der sidder skruer under.
Er er det et løst kabel du bruger til overførsel med USB og ministik.
Eller er det et kabel der er fastmonteret i boksen.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 12-03-22 03:25

OTG kabel, som ababa foreslår. Kablet vil jeg bestille hos AV Cables.
før du køber et kabel så tjek om tlf kan bruges
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.faitaujapon.otg

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-03-22 12:54

Havde en Toshiba box, og den skulle åbnes med skruer i den ene ende og trækkes ud.

Få den ud af boxen og sæt den til internt i din pc og red indholdet.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 12-03-22 15:55

Jeg har også en Toshiba ½ år gammel og den burde kunne skilles ad med en meget skarp kniv i rundingen af boksen, eventuel varm plasten med en hårtørrer så limen bliver blød

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 12-03-22 16:00
Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 13-03-22 21:23

Eyvind, jeg er ikke færdig med at undersøge, om jeg kan skille den ad, måske

ababa. Jeg har bestilt kablet, det kan være et forsøg værd, og det er ok at have kablet liggende i det hele taget, også til andre harddiske.

dogvillestar, Eyvind og ababa. Hvis jeg kan skille Toshiba-kassen ad og tage harddisken ud, så har jeg ingen erfaring med, hvordan jeg kommer videre derfra. Sidder der et usb stik i disken, eller hvad gør man med den? Er der et link, hvor jeg kan se noget om det?

Tak fordi I orker at svare fortsat. Nu har jeg som nævnt bestilt et OTG-kabel. I mellemtiden har jeg forsøgt at tilslutte den til en anden PC, en ældre Lenovo PC fra 2013, men der skete det samme; den kan nok se, at der er en enhed, men ikke genkende enheden. Den skriver, at der er en driverfejl. Jeg kan være lidt nervøs for, at harddisken er beskadiget, og så hjælper det måske ikke - hverken med et andet kabel eller med at skille den ad. Hvad mener I?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-22 13:48

Prøv lige:
Windows tasten + e
Gå over til venstre med musen og klik på " Denne PC"
Nu viser den hvad du har af drev hvad de hedder :
Lokal disk ( c) med en farvet streg under.
Højreklik på stregen under ( C) og venstreklik så på " Egenskaber "

Her inde skal dubikke foretages dig noget, men bare kigge.

Ud for Filsystem står der enten " FAT 32 " eller " NTFS "

Hvad står der. ??

Når du har kigget færdig, så klik på krydset oppe til højre i egenskabvinduet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-22 13:52

dubikke > du ikke

Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 17-03-22 15:02

Eyvind. Der står NFTS i højre hjørne.

ababa og Eyvind. På Youtube har jeg set hvordan harddsikens kabinet åbnes med en kniv el. ling- Det kan jeg sikkert godt finde ud af, men er blot i tvivl om, hvordan det kan hjælpe til at læse indholdet på harddisken.

Når jeg i Kontrolpanelet går ind på Enheder og Printere,kan jeg under "I(kke Specificerede" enheder finde den problematiske Toshiba harddisk Der står om den: "Ukendt USB-enhed" Anmodning om enhedsbeskrivelse mislykkedes. Status: Driverfejl. Når jeg højreklikker og går længere ind under Egenskaber og videre tilhændelser, får jeg nedenstående oplysning som overrakser mnig lidt da jeg har købt enheden i 2014. Men hvordan skal jeg forstå indholdet og kan det hjælpe til at komme videre? Jeg har selvfølgelig prøver med et par forskellige gratis driveropdateringer og også en betalt driveropdatering men de har ikke funder denne.

Her er, hvad jeg fik at vide under "Hændelser". Først står der 17/3 2022: Enheden er konfigureret. Læneger nede står der følgende:

Device USB\VID_0000&PID_0002\8&ed33b11&0&2 was configured.

Driver Name: usb.inf
Class Guid: {36fc9e60-c465-11cf-8056-444553540000}
Driver Date: 06/21/2006
Driver Version: 10.0.19041.488
Driver Provider: Microsoft
Driver Section: BADDEVICE.Dev.NT
Driver Rank: 0xFF0000
Matching Device Id: USB\DEVICE_DESCRIPTOR_FAILURE
Outranked Drivers: usb.inf:USB\DEVICE_DESCRIPTOR_FAILURE:00FF2000
Device Updated: false
Parent Device: USB\VID_05E3&PID_0608\7&20e89f34&0&4

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-03-22 15:18
Kommentar
Fra : ottoludvig

Dato : 07-04-22 14:02

Jeg er glad for de mange svar; der var mange gode råd. Men desværre har alt været forgæves, så jeg tor mest - som nogle af svarene også antyder - at harddisken er gået i stykker.

Godkendelse af svar
Fra : ottoludvig

Dato : 07-04-22 14:05

Tak for dine gode svar Eyvind. Harddiskens box har ingen synlige skruer, den kan måske skilles ad med en kniv, men jeg ville være i vildrede med, hvad jeg skulle gøre, når jeg først står med indholdet af boxen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-04-22 16:25

Indholdet af boksen vil nok være opdelt af en harddisk og en lille printplade som sidder for enden af harddisken og den lille printplade vil have et lille stik som ledningen til overførsel mellem harddisk og computer sættes.

Hvis du opgiver den harddisk, kunne du lige se om den kan skilles ad.