/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilradio med 6 højttalere.
Fra : bimbobo2
Vist : 691 gange
100 point
Dato : 03-07-03 20:18

Jeg har en gang før skrivet en lignende spørgsmål, men jeg har brug for en ekstra forklaring.
Der er 6 højttalere monteret på min bil, de 4 forreste (2 diskant i front ruden og 2 større i fordørens panel) spiller OK m.h.t styrke og lydkvalitet. De 2 bagerste højttalere, som er monteret på toppen af bagarummet (min bil er en st.car) spiller meget lavt og lydkvaliteten ligner den fra en gammel transistor radio.
Jeg har i dag forsøgt at sætte 2 kraftigere højttalere bagi, men selvom lydkvaliteten er en smule bedre, er lydstyrken det samme. Jeg vil gerne præcisere, at de 4 forreste og de 2 bagerste er uafhængige af hinanden, d.v.s. at de 2 bagerste kan ekskluderes ved at bruge rearindstilinger i bilradioen.
Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor de 2 i bagagerummet spiller så lavt, når de har "en udgang" for sig selv.
Er der nogen der kan forklare mig det, og eventuelt giv mig en løsning på problemet?
Kan det være, at de 6 højttalere skal kobles til bilradioen på en anden måde? Min bilradio med cd er den originale fra Renault og er en Philips 4x15. Jeg kan ikke sige hvilken model det drejer sig om.
På forhånd tak for al hjælp.
MVH

Kommentar
Fra : geu

Dato : 03-07-03 21:13

Det lyder jo til at de er mont. rigtig i radioen. Det med lydstyrken kan være at rummet bag højtaleren er for stor, så den ikke kan spille det op. Der er jo også den mulighed at din udgang på anlæget har en fejl, og skal laves. Hvordan er dine højtaler mont. i bag???

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 03-07-03 21:53

Tak for svaret.
De sidder på toppen af bagagerummet, man har lavet hulllerne i den øverste panel og har sat et beslag på hvorpå man har monteret højttalere mellem karrosseriet og selve panel. De er altså skjult.
Mht størrelsen af rummet vil jeg sige, at volumen er meget lav også når jeg holder højttalere i hånden. Lydniveauet på de bagerste højttalere er en tiende del af de forreste.
MVH

Kommentar
Fra : geu

Dato : 03-07-03 23:17

Jeg vil nok søge fejlen i radioen, evt tale med værkstede, og høre om de har en anden radio du kan prøve med. For skal du have din egen til rep eller tilbud på rep, koster det nemt 500kr uden at de gør noget ved den.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-07-03 07:18

Kan du ikke prøve at bytte ledningerne fra radioen, således de 4 foreste bliver monteret på rear udgangen og de bagerste kommer på front udgangen.
Hvis baghøjttalerne så spiller normalt, er det radioen det er galt med.
Hvis baghøjttalerne stadig lyder lavt/dårligt, kan de være brændt af.

Dette er en let måde at checke hvilke komponenter der evt. har fejl, da det kun er 8 ledninger der skal byttes.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-03 08:27

Hovsa, det var sådan du havde skruet det sammen. Ok at bruge fire højttalere foran, når bare du har et filter imellem. Jeg vil gøre som viskinge siger, men det er også muligt du har en "klemt" ledning. Hvis du har et multimeter kan du prøve at ohm'e højttalerne bagved. At de begge lyder "klemt" og dåset, er jeg nu på randen til at tilskrive højttalerne. Den med bagagerummets størrelse er det rene sludder. Den kan du se bort fra.

Hvis nu ikke du har et multimeter, så pil en højttaler ud og fusk en lille ledning direkte i radioen, så får du et praj om det er kablet der er syg. Du kan så ved samme lejlighed prøve i de forskellige udgange - så ved du om radioen er rask. Hvis højttalerne er monteret med det til højttalerne medleverede ledning har det også noget af skylden. Tynde ledninger og lavimpendante højttalere er ikke nogen smart blanding.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-03 08:28

Hvor bor du bimbobo?

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-07-03 08:31

Tak til alle.
jeg bor i Sabro ved Århus.... kender I nogen der har styr på bilradion i området?
MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-07-03 12:17

Kører igennem Sabro i ny og næ, så det kunne vi nok hitte ud af.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-07-03 12:29

Jeg regner med at få bilen tjekket af Renault i næste uge, jeg har garanti på bilen (årgang Apr2003)...
Det var bare rart at vide om det var radioen eller dårlig opkobling af højttalere, så de ikke kunne fortælle mig nogle gode historie fra de varme lande!
MVH

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-03 12:53

Som du beskriver det er der tre muligheder (faktisk fire):

1 Dit ´radio kan være "syg"

2 Kablerne til baghøjttalerne kan være kortsluttet/defekt. Muligvis for ringe, med deraf følgende for høj indre modstand og deraf følgende tab.

3 Højttalerne kan være defekte, eller ligefrem ringe.

4 Den fjerde mulighed (der så absolut giver ringe og bassvag musik) - hvis en af højttalerne er "faset" forkert. Det kan du selv checke med et lille batteri på højttalerledningen og så kontrollere at alle basmembraner slår udad når du holder + ledningen på + af batteriet.

PS og faktisk er der en femte mulighed (men den anser jeg ikke for sansynlig). Hvis man har anvendt højttalerne minus sammen med stel. Den går ikke. Minusserne må heller ikke gå i et fælles kabel - det er døden for en moderne bilradio, der arbejder med brokoblede forstærkertrin.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-07-03 13:01

Jeg har prøvet med 2 andre højttalere... samme resultat. Hvis jeg kan nå kablerne bag radio (er indbygget og helt skjult) så vil jeg prøve at koble 2 andre højttalere til frontudgangen. Med jeg er lidt bange for at gøre noget forkert p.g.a garantien! Har allerede haft bøvl med Renault med 4 dæk som var DÅRLIGE....
Men jeg er enig med dig om de forkellige muligheder.
Du får pointerne, men har du andre tips skriv bare igen!
Tak

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 04-07-03 13:03

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 05-07-03 14:03

Hej 3773,
jeg har koblet de højttalere der sidder i dørpanelet i bagagerummet og lydniveauet er stadig dårlig, så her jeg koblet dem der sad bagerst i dørpanelet og lydniveauet var OK.... Derfor skulle det være afgjort, at det er udgangen i radioen der galt med.
MVH