/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
udgravning kælder
Fra : Frank90
Vist : 323 gange
20 point
Dato : 19-02-22 19:19

Hej - skal have gravet et beton/jord kældergulv op for at give plads til isolering og vandbåren gulvvarme.
Da jeg ønsker at undgå at understøtte soklerne kan nogen da rådgive mig i hvor lang jeg skal holde mig fra soklerne ? kan jeg i siderne grave ned til soklens afslutning og gå f.eks. 40cm. væk fra soklen og her skråt grave ca. 30cm. yderligere nedad så der her bliver plads til den optimale isolering osv. ? - altså noget med at udgrave som en ” balje” så der i ydersiderne ikke vil blive plads til de optimale 300mm. isolering osv., MEN så jeg til gengæld slipper for at skulle understøtte soklens 4 sider og den risiko det udgør.
Og er der andre forhold / erfaringer jeg skal tage i betragtning ?
Og sidste..;)
nogen der kender til radonsug, dvs. et rør/brønd man ligger i det nederste f.eks. legasten-lag og fører et rør ud i det fri og evt. kan sætte noget ventilator på (bange for at en radonmembran ikke er nok så ønsker begge løsninger) skal der f.eks.. også være en indgang hvor der trækkes frisk luft ind under gulvet eller er det nok med at man bare "suger" ud..

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 20 point
Dato : 20-02-22 10:28

Du skal kontakte et rådgivende ingeniørfirma/bygningsingeniør og få udarbejdet et projektmateriale i forbindelse med udgravning af din kælder. Der er mange faktor, du skal tage højde for inden du går i gang.

Omfangsdræn, Jordtype og -art bestemmes, dybden til underkanten af de eksisterende fundamenter samt vandspejlniveauet. Endvidere skal der udarbejds en beskrivelse af hvordan konstruktionen skal understøttes, og i hvilket dybe/højde (kote) fundamenterne føres til mv. Når fundamenterne er understøbt og betonen hærdet, kan udgravningen af kælderen udføres med omhu.

Dertil er det vigtigt at man gør tingen i den rigtige rækkefølge. Eksisterende fundament, afhænger af den nye gulvopbygning og den ønskede højde i kælderen og bygningsreglementets krav til efterisolering. Det er vigtigt kun at grave ca. 1 meter ud ad gangen og kun understøbe 1-2 steder pr. dag - og aldrig lige ved siden af hinanden. Understøbning udføres, ved at du i sektioner a ca. 1 meter udgraver til fast bund og herefter støber eller murer et nyt fundament under det gamle/nye. Sektionerne gives numrene 1, 4, 2, 5, 3, og den første dag udgraves alle 1'erne til fast bund. Herefter støbes eller mures til få cm under det gamle fundament/nye.

Og, da du ønsker gulvvarme i kælderen går jeg næsten også ud fra det er til beboelse på sigt. Ved beboelse i kælder skal man sikker sig flugtveje mod brand og den nødvendige luftkvalitet er i top (radonsikret m.m.) ... (Love og regler om kælderen)

Så nej, hvis det er en spareøvelse, eller fordi man ikke gider opbygge sin kælder korrekt kan det ende roligt galt med sammenstyrtning, fugt problemer/skimmelsvamp, oversvømmelse eller sætningsskader på hele huset på sigt.

Kontakte et rådgivende ingeniørfirma/bygningsingeniør

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/saa-galt-kan-goer-det-selv-arbejde-gaa-hus-delvist-styrtet-sammen/6669971

Godkendelse af svar
Fra : Frank90

Dato : 20-02-22 10:53

Tak for super svar - Vedr. radonsug : skal der også være en rør-indgang hvor der trækkes frisk luft ind under gulvet eller er det nok med at man bare "suger" ud.. / og i øvrigt nogen der har erfaring med " badekar-form løsningen" ??