/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvordan laver man et træ om til hylder..
Fra : zebra2zebra
Vist : 314 gange
50 point
Dato : 01-12-21 17:00

Jeg har et stort træ, jeg skal have fældet. Og jeg har brug for tre hylder. Så har jeg tænkt, at jeg kan bruge træet til hylder. Men hvordan skal det gribes an? Træet skal fældes til januar, der er det mest tørt. Men hvad så. Skal jeg skære det ud med det samme. Så vil det tørre endnu mere og blive krumt. Eller skal jeg lade det ligge i et år og tørre. Så kommer der svindrevner i træet og så kan det måske ikke bruges til hylder. Nogen gode råd?

Kommentar
Fra : AbeloneRap

Dato : 01-12-21 23:18

Ring til Bonderøven Frank Erichsen. Han ved nøjagtig hvordan træ opfører sig.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 02-12-21 08:19

Det kunne være dejligt, hvis bonderøven dukkede op og ordnede tingene.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-21 12:51

Normalt lader man stammen tørre før man senere skærer den op på langs, hvor efter plankerne stables med strøer imellem, til træet er gennem tørt.

Alt dette afhænger helt af hvilket træ(sort) der er tale om, da der er forskel.

Kig på YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=jWbMwlF5GCg

https://www.qwant.com/?client=brz-brave&q=make+planks+out+of+a+log&t=web

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 02-12-21 19:59

Jeg har tjekket dine link ud. Det ser ud som om, at stammen skal tørre et stykke tid. Der er en der siger noget med, at fugtigheden skal ned på 40 %. Det ved jeg ikke hvad betyder, men det kan jeg finde ud af. Så skal stammen skæres op. Og så skal plankerne tørre. Det kan jeg godt komme videre med. Til en start fælder jeg træet, klodser stammen op og lader den ligge og tørre. Stammen skal skæres på et savværk. De kan måske sige noget om tørretider og fugtighed i træet.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 02-12-21 20:00

Træet er et birketræ.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-12-21 20:05

i det lokale byggemarked kan du købe en fugtighedsmåler til træ.

Den koster ikke ret meget.

Godkendelse af svar
Fra : zebra2zebra

Dato : 03-12-21 20:05

Tak for svaret dogvillestar.
Nu kan jeg komme videre.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-12-21 05:59

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-12-21 23:16

Jeg havde engang en frisk træstamme på ca. 1 meter og en omkeds på 50cm.
frisk som jeg var og den var, slæbte jeg den indendørs i stuen og stillede en potteplante på den.
hold da op hvor lærte jeg mange kryb at kende ,
de overvinterede vist i den smukke tykke bark, og kunne godt lide varmen i stuen
..
så ps. lad det tørre udendørs