/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skøde og underskrift
Fra : ingelein
Vist : 495 gange
100 point
Dato : 08-11-21 21:51

Vi har købt vores første hus i 1966, solgt og købt et andet i 1972. Skødet er kun underskrevet af min mand. Betyder det at han er eneejer af huset? Burde vi have skrevet under begge to?
Dengang var det slet ikke på tale at vi begge skulle skrive under. Mon ikke der er mange, der kun har een underskrift på skødet?
Vi skal nok holde sammen til evighed, men hvordan stiller det sig for folk i skilsmisse situationer?
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-11-21 22:13

Hvis I er gift og ikke har oprettet særeje, så har I fælleseje, og du har uden tvivl også skrevet under på lånedokumenter med pant i huset, så I har det i fællesskab.

Han vil heller ikke kunne sælge det uden din underskrift.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-21 09:03

Huset er gældfrit og jeg har ikke skrevet under på nogen af de gamle dokumenter, hverken pantebreve, skøde eller andet.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-11-21 09:51

Er i gift?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-11-21 10:04

Ja, siden 1960

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-21 10:38

Et lovformeligt ægteskab indeholder mange forpligtigelse og usynlige bånd.

Som de øvrige skriver, er det fuldstændig ligegyldigt, om du har skrevet under eller ej.
Med andre ord, ved alm. ægteskab, bliver alt samlet "under ên hat".
Vi købte grund, kun med min underskrift på skødet. Byggede selv huset. Alt er derfra fælleseje.

Der hvor det er meget brugt med særeje, er f.eks. en indehaver af et aps selskab. Hvor konen overtager huset, så den er urørlig, ved konkurs af selskabet.
Men så kan manden også risikere, at stå med "hatten i hånden".

M.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-11-21 10:56

Som jeg skrev i mit første indlæg, så har I fælleseje, og du ejer halvdelen af det hele inkl evt pensionsordninger

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 15-11-21 23:54

Tak for svaret Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-11-21 16:15

Selv tak, ingelein. Først nu ser jeg dit svar. Har været lidt udfordret, af det Corona ****.
En søn har været smittet, men er nu testet negativ, og på arbejde igen.
Vi følger myndighedernes anbefalinger slavisk. Jeg kan slet ikke forstå, at nogen sætter spørgsmål ved dette.
Vi ældre er jo ikke de mindst udsatte.

Vh. M.