/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Router eller accesspoint
Fra : Avant85
Vist : 347 gange
300 point
Dato : 25-10-21 17:02

Kan man sætte 2 routere i forlængelse via et net-kabel - for at udvide dækningen i huset

Eller skal man oprette et såkaldt access-piont - feks. på 1. sal - så der er wifi i hele huset

Og hvad er forskellen mellem de 2 angivne

Er der en som kan ta' een ved hånden - bare sådan lidt

Skal jeg ind og definere / opsætte forskellige IP-adresser osv.

Fortæl fortæl

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-10-21 18:27

Du kan ikke umiddelbart sætte to routere i forlængelse af hinanden. Det kræver lidt fiksfakserier med IP-adresser.
Du kan anskaffe en WIFI-expander. Jeg har selv været glad for en, der bruger elnettet til dataforbindelse.

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-10-21 18:28

Glemte, at selv om man kan sætte to routere efter hinanden, vil de skulle have hver deres IP-adresse

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-10-21 19:21

Jeg bruger Dlink extender fordi der er tre mure på skrå mellem router og computer
Det er disse to i et set.
https://eu.dlink.com/de/de/products/dhp-w310av-powerline-av-500-wireless-n-extender

Den ene sættes i et strømstik og netkabel til router.
Den anden sættes i et strømstik og virker som forlænget wifi med brugerkode "så naboen ikke kan køre med"

Det er vigtigt at de to stikkontakter er på samme fase.
Test inden du køber den sådan:
Sæt en lampe til den ene stikkontakt som du vil bruge og samtidig en lampe i den anden stikkontakt som skal bruges. slut så for gruppeafbryderen (en gruppe af gangen) ude ved måleren.
Slukker begge to samtidig så hænger de sammen og kan bruges.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-10-21 19:43
Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-10-21 19:52

Sagen er den, at hvis man bruger en wifi-repeater, bliver signalet (og dermed hastigheden) ikke bedre, end den er, der hvor repeateren anbringes. Den skal altså sættes forholdsvis tæt på routeren, for at give ordentligt signal. Det er ikke nødvendigt, hvis man bruger en, der kører over elnettet.

Kommentar
Fra : hardy

Dato : 26-10-21 08:50

Du kan også starte med en Router derefter switch virker fint her hos mig , ulempe du skal kaple .

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 26-10-21 11:29

ThomasCSR :!-) Hva nu hvis jeg har 2 eller 3 grupper på husets strøm ??

hardy : efter switchen og Kabel ? Kan man så sætte en router mere eller hva mener du ?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 300 point
Dato : 26-10-21 11:39

Ja, det kan du, men det er så et nyt netværk

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 26-10-21 11:44

Tak for svaret Bille1948.

Jeg kan godt li' sådan helt law-praktisk

Det kan jeg bruge

Du får pointene, men sølle bette dej, hvis ikke det virker

TAK for svaret

Avant85