/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Elpriser
Fra : Kaptajn-Tommy
Vist : 289 gange
200 point
Dato : 03-10-21 20:13

Desto flere vindmøller og solceller der bliver opført, desto højere energipriser.
Hvorledes hænger det sammen...? Jeg er i vildrede!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-10-21 20:15

Det er jo ikke første gang...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 03-10-21 20:19

Citat
Det er jo ikke første gang... Hahahahaha
Nej verden er en kompliceret fætter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-10-21 04:52

Det er fordi økonomien i vind og solpaneler er dårligere end alt andet. Og især fordi vi i tider uden vind må importere i dyre domme fra lande, som selv kan bestemme prisen, når vi mangler alternativer.
Dengang vi bare kunne skrue op for kulkraften, kunne vi i højere grad altid forhandle prisen på bedre måde.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-10-21 07:52

De skal jo have lortet finansieret. Mill. / Mia. af kroner.
Ude ved Thisted Lufthavn, har de lige banket et solcelle anlæg ned på 57 ha.
De første 30 år, bliver el prisen ikke normal.

Her er et billede af fundamentet til en vindmølle. Bemærk lige "de små" beton biler. Så ses hvor stor det er. Ikke gratis at lave.
https://ibb.co/Jz0pn7q

P.S.: Benzin prisen er nu på 12,49. Mig bekendt er der ikke olie krise.
Der sidder nogle hajer rundt omkring og skummer fløden.
PP.S.: Briterne "sparer" jo på brændstof nu.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-10-21 10:00

Citat
Det er fordi økonomien i vind og solpaneler er dårligere end alt andet. Og især fordi vi i tider uden vind må importere i dyre domme fra lande, som selv kan bestemme prisen, når vi mangler alternativer.
Nu er jeg endnu mere i vildrede. Mig bekendt, kan man ikke lagre strøm, og når det endelig blæser, sættes mange vindmøller i stå.

Hvad gør man så med vingerne fra nedlagte vindmøller? De nedgraves i såkaldt deponi = En tikkende miljøbombe. Hvad med med solcellerne? Hvad med de mange elbil-batterier? Hvor skal de "lagres" henne?

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 04-10-21 10:28

når det endelig blæser, sættes mange vindmøller i stå.

mener det har noget at gøre med billig strøm fra udlandet, så sparer de på de danske møller

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-10-21 11:01

Citat
mener det har noget at gøre med billig strøm fra udlandet, så sparer de på de danske møller
Hmmmmmm....???? Vi fik da at vide, at grunden til de højere el-priser var, at det havde blæst for lidt. Så er det jeg siger; Man kan da ikke lagre strøm.

Citat
så sparer de på de danske møller
Det er vidst ikke en god forretning at spare på fortjenesten. Det lyder lidt af, at Bilka lukker 3 dage om ugen for at spare på forretningen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-10-21 11:08

Oh mein papa...bare alt bliver fejet ind under "den grønne" paraply, skal det nok gå altsammen.

De ting Kaptajnen nævner, skal vi slet ikke tænke på (endnu). Det kunne jo ødelægge den grønne eufori.

Historien, har jo det med at genta` sig selv: Deponi af diverse "grønne" produkter, er lige så stor en skandale, vi overlader de næste generationer, som skete i "gamle dage", da man hældte giftstoffer og andet farlig affald i havet, skove, eller nedgravede med jord oven på. Ude af øje.....

Endeligt: At sidde i en el bil, på tomme tykke kabler, med en spænding på op mod 1000 volt og 1300 ampere.
Så er man klar til at putte i urnen, uden bisættelse, hvis det går galt.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-10-21 11:55

Citat
Oh mein papa...bare alt bliver fejet ind under "den grønne" paraply, skal det nok gå altsammen.
Hvor har du ret. Fakta er et meget forstyrrende element i den "grønne omstilling"

Citat
Endeligt: At sidde i en el bil, på tomme tykke kabler, med en spænding på op mod 1000 volt og 1300 ampere
Ja, eller bare tænk på, hvis der går ild i lortet, det kan ikke slukkes.

Tænk, at indrette hele energisektoren efter om det blæser eller ej - og når det endelig gør, sættes vindmøllerne i stå...........for at spare på dem Gøg og Gokke er vakt til live igen

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-10-21 17:41

Jeg siger det ikke højt - hvisker det kun lavt (savner her at kunne bruge mini-skrift): kernekraft.............. - men vi har jo ikke lært af Tjernobyl eller Fukushima - eller har vi?
Forleden i radioen var der noget om dagens/nutidens kernekraft.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-10-21 10:19

Citat
Jeg siger det ikke højt - hvisker det kun lavt
Råb det udover det ganske land! THORIUM!!!!! Hvilket vil være den eneste brugbare løsning. Næsten ingen affald, kan ikke ikke bruges til fremstilling af A-bomber, fungerer uanset om det blæser, eller er vindstille - eller overskyet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-21 10:33

Der er visse muligheder for at lagre elenergien. Man kan bygge kæmpe batterier ved hver vindturbine. Det gør det bare endnu dyere. Verdens resourcer af lithium er også begrænset. Der er efter en ubekræftet kilde heller ikke nok til at erstatte alle bensin og dieselbiler med elbiler.

En anden måde er at pumpe vand op i søerne til vandkraftværker. Det er der kun en lille og utilstrækkelig mulighed for i dag.

Når der ikke er vind mangler vi eleffekt. Når det blæser godt kan energien ikke afsættes, så man må stoppe turbinerne.
Derfor er det tosset at udbygge til mere vindkraft. Det er til ingen nytte

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-10-21 10:09

https://nordjyske.dk/nyheder/thisted/bum-stor-vindmoelle-spraengt/3cc0bd1a-19e6-4e2c-b981-736cf793c0c8

Skal nok køre derud, for at se alt går forskriftsmæssig til, med oprydning.

M.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 10-10-21 00:11

Landmænd der bortforpagter jord til solceller får op til 19000Kr pr. hektar om året
Så mange penge er nok umuligt at tjene på normal dyrkning af jorden