/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ukendt partition
Fra : debelboy
Vist : 904 gange
200 point
Dato : 03-07-03 16:08

hej,

jeg har to harddiske sat i min computer, som kører på xp og win me. Begge styresystemer køres fra den oprindelige harddisk. På min anden harddisk, har jeg bare spil programmer og multimedier til at ligge. Jeg har arbejdet lidt med partition magic, men efter en instalation af bootmagic kan min computer ikke finde min anden harddisk, eller rettere sagt i "denne computer findes den ikke", men under diskhåndtering skriver den iorden, men ukendt partition.

Er der nogen der ved hvordan jeg løser dette problem uden at slette indholdet af disken?

MVh

Heine

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-07-03 16:32

I diskhåndtering højreklik på partionen og vælg egenskaber --> vælg fanebladet funktioner --> vælg "undersøg nu" ---> sæt flueben i ret fejl osv....

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-07-03 16:41

Den kommer måske og siger at den ikke kan......så siger du ja til at undersøge næste gang du genstarter......og så genstarter du.....

Lykkedes det ikke, eller har du ikke fanebladet funktioner fordi den ikke vil kendes ved drevet så insætter du din xp-cd og boot'er på den.......vælg at reparere og så kører du kommandoen chkdsk c: /f /r (du skal så bare udskifte c: med det aktuelle drev) Jeg kan dog ikke huske om du eventuelt kan udelade angivelse af disk og dermed checke alle drev...
prøv evt. først chkdsk /f /r

Du kan læse mere om hvad de forskellige switche (/f og /r) betyder ved at søge på chkdsk i hjælp

Kommentar
Fra : debelboy

Dato : 03-07-03 16:46

jeg syntes det lyder lidt kompliceret, alt det der, men efter et tip er jeg kommet lidt videre. Jeg har geninstaleret partition magic, og den fortæller mig at drevet er skjult er der nogen ved om man kan gøre det "ikke-skjult" igen, og om der er en risiko ved datatab ved en sådan operation.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 03-07-03 16:59

prøv først mit 1. indlæg......det er ikke kompliceret, og er ligesom scandisc i tidligere windows versioner.......bare meget meget bedre

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-07-03 17:34

Hvis du i Partition Magic marker den partition der er hidden og så >operations>advace>unhide>aply>nu vil den skjulte partition være synlig fra den anden partition .....men kør ikke programmer fra denne patition.
NTFS kan se NTFS/fat 32 men Fat32 kan ikke se NTFS
Er det sådan:
HD1 - 1.part.=ME og 2.part.=XP
HD2 - 1.part.=????????? med dine spil
Emesen.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 04-08-03 22:36

Hej debelboy!
Jeg har lige gennemlæst dit spørgsmål.
"jeg har to harddiske sat i min computer, som kører på xp og win me. Begge styresystemer køres fra den oprindelige harddisk"
Du skriver at du har installeret boot magic (det er vel boot manager, som fulgte med Partition Magic). Den må kun ligge på een partition og helst den første.
Boot manager kan kun finde styresystemer og dem har du 2 af på første HD
Boot Manager vil så kunne lave en "vælger" til disse XP og ME.
I partition Magic vil du kunne alle partitioner men kun et styresystem er aktivt og det andet er hidden.
De andre drev som ikke er styresystemer vil for at blive synlige fra denne computer være betegnet som none - er de ikke det kan du i advance markere dem unhide.
Fat 32 vil betegne NTFS som ukendt men ikke omvendt.
Partition Magic farver partitionerne sådan:
Fat 16 lysegrøn
Fat 32 mørkegrøn
NTFS violet
Tomt område er gråt
Extended turkis ramme med respektive logical farve for filsystem indeni
Et logisk drev ligger altid i en turkis ramme.
Åben Partition Magic og fortæl hvad der vises.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : debelboy

Dato : 06-08-03 14:14

Tak for svaret emesen.