/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Olie priser.
Fra : Mosebaek
Vist : 278 gange
200 point
Dato : 03-09-21 22:06

Er jeg den eneste i landet, der har bemærket olie prisernes himmelflugt ?? 12,09 kr. lød priserne på i dag, for bensin. Det er jo helt på højde med, måske mere, end tilbage til da vi havde olie krise.

Meget jeg ikke forstår: Jeg har ikke hørt eller set, det mindste omtale om det.
Et paradox, da grøn energi breder sig mere og mere.
Så man skulle tro, det i stedet ville sænke priserne. Hvad skyldes det.

Statsafgift ??
Ferieboom. (kørsel) ??
Corona ?? (Som få skyld for meget).

M.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-09-21 23:56

Kun fantasien sætter grænserne...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-09-21 02:54

Der kan være mange faktorer, som er med til at prissætte olieprisen. Udbud og efterspørgsel har størst betydning. Det gælder for alle råstoffer og produkter der findes rundt på kloden.
Uro, konflikter, krig, sygdom som Corona kan have stor indflydelse på dalende produktionen, og dermed også en mereudgift i transportomkostninger. For ikke mindst at nævne spekulation.

Når vi så trækker alle danske afgifter fra den reelle pris, koster 1 liter benzin ca. 5.kr
CO2-afgifter m.m. udgør næsten 2/3 af prisen

McBobo

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 04-09-21 20:00
Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-09-21 14:58

Tak for svaret katekismus. Det var interessant læsning.

M.