/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Erfaring med e-marketing og nyhedsbreve?
Fra : cristian2
Vist : 588 gange
100 point
Dato : 23-08-21 17:32

Vi skal i gang med nyhedsbreve til en smykkeshop på nettet og har kontaktet to bureauer. De skal have 30-60.000 kr for at sætte tingene op med forskellige tempaltes, flows osv i Klaviyo. Det er over vores budget. En ven har så rådet mig til selv at sætte Klaviyo op guidet af Youtube-videoer. Det vil jeg nu ikke turde. Jeg overvejer at finde en person til det, der forhåbentlig vil gøre det for en lavere betaling. I den forbindelse kan jeg ikke gennesmskue følgende, som du måske kan hjælpe mig med:

1.
Er opbygningen af ens webshop med Klaviyo i reglen en standard hyldevare (et grundlæggende system) - eller vil opbygningen (og dermed prisen) afhænge af, hvor mange templates, flows, retargeting-elementer man ønsker tilkoblet?

2.
Er det en god idé at få en selvstændig person til at stå for ens emailmarketing frem for de store på markedet såom Ackermann og Sleeknote?

3.
Jeg mener - er ekstraudgiften til de store bureauerikke tjent hjem qua alle deres systemer, templates og den erfaing som de bestrider i forhold til hvis jeg benytter en billigere enmandsvirksomhed?

4.
Eller - kan en enkeltmandsvirksomhed som leverandør generelt være lige så effektiv som de store bureauer, da personen alligevel vil abonnere på templates og e-marketing-websites, der er lige så indholdsrige og up-to-date som dem de store bureauer har udviklet til sig selv?

5.
Der er selvfølgelig økonomisk fordel ved at benytte sig af udenlandske leverandører - men har fx sprogbarrierer noget at sige her, da alle nyhedsbreve i vores tilfælde kun er henvendt til kunder i Danmark?

I fald Klaviyo er et bagvedliggende system, overvejer jeg nemlig at lade en udenlandsk leverandør udføre arbejdet, så vi kan holde os inden for budgettet. Efterfølgende kan jeg så koble en lokal mand på til at udvikle marketing-strategien og integrere den (med re-targeging pop-ups osv) til min webshop.

Hvad siger du til det?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : netop

Dato : 23-08-21 18:13

Du må til muldvarpeskindet...
Det du har gang i er jo kommercielt foretagende og ikke et spørgsmål som er gearet til at gennemgå her i dette forum - i hvert fald ikke uden der kommer klejner i kassen.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 24-08-21 01:52

Lad være med at tage dig af flere dobbeltprofilen netop christian2. Bare fortsæt med at spørge, og god fornøjelse med jeres smykkeshop.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 24-08-21 10:06

Jeg har netop prøvet at undersøge, om Kandu har etiske regler, hvor spørgsmål i forbindelse med fx butikker falder uden for. Det har jeg ikke kunnet finde, så hvis nogen hjælpe mig dermed, vil jeg være taknemmelig. I øvrigt kan jeg 'trøste' eventuelle interesserede med, at der ikke er tale om en millionforretning, mere en hobby - vores fortjeneste ligger langt under kontankhjælpeniveau.

Accepteret svar
Fra : Mathiasn

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-21 10:56

Hej Cristian,

Her får du et mere dybdegående svar

1) Prisen vil i næsten alle tilfælde afhænge af hvor meget arbejde specialisten skal udføre. Hvis du opsætter nogle re-targeting mail flows, nogle sæsonbaseret, eller noget tredje. Så vil det alt andet lige tage mere tid end et enkelt mailflow, hvilket betyder at det også vil koste mere.

2) Fordelen ved at anvende de større bureauer er at man er lidt mere sikret i forhold til kvalitetsikring af arbejdet. Hvis du mener at arbejdet er dårligt, så kan der altid komme en ny specialist på, modsat en enkeltmandsvirksomhed.

Buraeuer er ofte oprettet som A/S eller ApS'er hvilket vil sige at du også har indsigt i deres økonomi og derved kan undersøge hvorvidt de er rentable eller ej. Har de mange penge i biksen, så ville jeg ikke have stor frygt for at de ville tage pengene og "skride" modsat en enkeltmandsvirksomhed.

3) I sidste ende handler det meget om dit nuværende setup. Har du verdens bedste produkt, så vil en amatør e-mail marketing person godt kunne tjene det hjem til ingen tid.

Har du dårlige produkter til dårlige priser på en dårlig webshop, så vil selv de bedste e-mail marketing specialister have svært ved at sælge dine produkter.

Min erfaring fortæller mig at jo mere kompliceret et setup er, desto større chance er der for at bureauerne er rentable. Hvis det er et meget simpelt setup, så er freelancerne som regel mere rentable, da de er en lavere timepris og der chancen for fejl er lille.

4) En person kan sagtens være lige så effektiv. Dog er der som regel færre dygtige enkeltmandsvirksomheder, da de dygtige enten er blevet ansat hos de etablerede bureauer eller har startet deres eget bureau.

5) Du vil godt kunne få et udenlandsk bureau til at lave et setup til dig på engelsk og herefter selv oversætte/ansætte et oversættelsesbureau til at hjælpe dig med det sproglige. Om det er rentabelt eller ej afhænger selvfølgelig af hvad du finder.

En anden pointe er hvorvidt e-mail marketing er egnet den givne virksomhed. Her er 6 eksempler

Virksomheder hvor e-mail marketing kan have problemer:
http://thuesens-mobeltransport.dk/ og https://msflyt.dk/
Ovenstående virksomheder er flyttefirmaer. Problemet er at man først beslutter sig for at flytte og herefter vælger et flyttefirma. Det ville altså ikke give nogen mening at have et nyhedsbrev hvor man spurgte "Tid til at flytte?" eller lignende, da nyheden om en billig flytning ikke får folk til at opsige lejekontrakten og flytte.

Altså kort fortalt fordi folk ikke kan/vil anvende ydelsen flere gange.

https://elmsgaard.dk/
Elmsgaard kommer til at have samme problem som flyttefirmaer, da de en entreprenørvirksomhed. Altså får folk først en lyst til at renovere/bygge og herefter finder de et selvskab. I mange tilfælde vil dette være en engangsydelse fordi at forbrugere ikke vælger at bygge særligt ofte. Altså er det ikke oplagt at henvende sig igen medmindre, at det er B2B hvor man kan lave partnerskaber.

Altså kort fortalt fordi folk ikke kan/vil anvende ydelsen flere gange.

https://nk-care.dk/
Hos NK Care tilbyder man personlig pleje til folk som har behovet. Problemet med denne er overordnet set samme som de to andre selvom at branchen er markant anderledes.

https://www.idriverep.dk/
IDriveRep tilbyder mobil reparation. Denne branche kender jeg ikke så nøje, men min tanke er at som er tilmeldt nyhedsbrevet allerede har fået fixet deres telefon. Altså vil de ikke være i den rigtige målgruppe i forhold til re-targeting. Hvis der er statisstik der viser at deres kunder ødelagde deres telefoner flere gange om året, så kunne det måske godt give mening at have en tidsbaseret flow som kunne hive fat i en hver halve år.

Virksomhed hvor e-mail marketing er mere oplagt:
https://www.msservice.dk/
MS Service tilbyder forskellige typer af rengøring. I denne case kunne der være mange der vælger at prøve MS Service en gang og uden at lave en fast aftale. Her kunne det være en idé at lave en reminder på deres mail og spørge hvorvidt de skal indgå i en fast aftale.

Derudover kan mange af virksomhedskunderne godt anvende flere services. Hvis de allerede har en ydelse, så kan du anvende e-mails til at tilbyde flere services såsom trappevask, vicevært services, facade rengøring og lignende

Hvis du arbejder med webshops eller services hvor du kan lave gensalg og mersalg, så er e-mail marketing meget oplagt, da man hurtigt kan generere kommerciel værdi ved at lave nogle tilbud eller eksponere nye produkter.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 24-09-21 12:25

Tak for svaret Mathiasn.

Kommentar
Fra : mrjones

Dato : 25-10-21 19:17
Kommentar
Fra : JensMadsen42

Dato : 28-03-23 14:13

Hvis din virksomhed også vil sælge til andre virksomheder (B2B), er HubSpot en fantastisk løsning til at hjælpe med at skabe mere værdi for dine kunder og øge din egen virksomheds vækst. HubSpot's B2B-funktioner inkluderer lead-generering, lead-scoring, og en salgs-pipeline, som kan hjælpe dig med at organisere og forbedre dine salgsprocesser.

Jeg har selv tidligere arbejdet med https://radiant.dk/hubspot/ , som er en HubSpot-specialistvirksomhed, og de har hjulpet mig og mange andre virksomheder med at implementere og optimere HubSpot på en måde, der passer til vores specifikke behov. Gennem deres hjælp har jeg set en betydelig stigning i både trafik og leads, hvilket har resulteret i en stor succes for min virksomhed.

Radiant og andre HubSpot-specialister kan hjælpe dig med alt fra at planlægge og implementere HubSpot, til at levere eksperttræning og support. Med deres hjælp kan du få mest muligt ud af HubSpot og øge din virksomheds B2B-salg og vækst.