/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trykfald på min varme vand
Fra : donbob67
Vist : 824 gange
20 point
Dato : 03-07-03 15:39

Trykket for mit varme vand er faldet gennem en periode på ca. 3 dage således at det nu kun en muligt at opnå det halve tryk ved eks. brusebad.
Vi bor i en murestensvilla fra 1957, med oliefyr og kedel på ca. 100 L.
Det er bekymre mig er, at lige når man tænder for det varme vand, så er trykket OK, men så falder det til en tynd svag stråle lige umiddelbart herefter. Jeg tænkte på om der sidder en ventil som lukker af for vandbeholderen under opvarmningen, og at denne måske er blevet utæt/ defekt ?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 03-07-03 15:45

Hej donbob!
Der hvor det kolde vand går ind i varmvandsbeholdere sidder der en afspærringsventil samt en kontraventil. Prøv at checke disse for gennemstrømning. Kontraventilen kan hænge så der ikke kommer lige så meget vand ind som du lukker ud.
M.v.h.
DABJ

Kommentar
Fra : donbob67

Dato : 03-07-03 15:50

Hej "dabj"

Tak for dit svar.

Jeg vil undersøge denne ventil såfremt det er muligt at komme til !

Mvh

Donbob

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 20 point
Dato : 03-07-03 18:41

hej donbob67

Du kan også hvis det er et termostatbatteri ,lukke for vandet skrue batteriet af og checke det lille filter der sidder i både varm og koldtvands tilgangen, ydermere er der en mulighed for at der har løsrevet sig en kalkflage der sidder et eller andet sted og blokerer.

mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-07-03 20:40

Er det kun det varme vand, eller også det kolde.
Er det alle haner i huset, at vandet "falder" i tryk.
Emesen.

Kommentar
Fra : donbob67

Dato : 03-07-03 21:31

Hej Emesen

Det er KUN det varme vand, og det er i ALLE husets haner at vandtrykket er faldet !

Jeg har desuden undersøgt afspærrings/kontraventilerne og de er OK, så det er nok noget løsrevet kalk, fordi når jeg checker blandingsbatterierne så er der meget grums, kun i den varme tilføring !

Nogle idè´er til hvordan man får det løsnet/fjernet ?

Godkendelse af svar
Fra : donbob67

Dato : 03-07-03 21:41

Tak for svaret mcloud.