/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
flytning af samledåse
Fra : anne39
Vist : 247 gange
100 point
Dato : 28-07-21 16:43

Vi har fået en ny indbygningsovn, som fylder lidt mere i dybden end den gamle ovn. Det betyder, at en samledåse (regner jeg med det hedder) med elledninger både til opvaskemaskine og ovn, som nu er fastgjort på muren nødvendigvis må flyttes ca. 40 cm for at den nye ovn kan skubbes helt i bund. Er det lovligt selv at gøre det. Jeg har altså kun behov for at løsne den eller de skruer i murstensvæggen, hvor samledåsen er fastgjort og derefter fastgøre dåsen igen et andet sted på muren.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-07-21 07:05

Det gør du bare.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 29-07-21 09:53

det må du ikke, slet ikke stærkstrøm.
her er hvad almindelige danskere må rode med
https://www.sik.dk/privat/gor-det-sikkert/el/gor-det-selv/hvad-ma-du-lave-uden-autorisation

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-21 13:51

Hvis forsyningen kommer fra ledninger i muren , kan det være en lidt kompliceret sag at flytte den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-07-21 14:49

Hvis til / afgangskablerne og samledåsen sidder udenpå væggen - kan det hele flyttes uden problemer. Er der indmurede kabler er det en lidt anden sag.

Hvis du kan tage et billede og vise det her på Kandu, er det nemmere at råde dig.

Her kan du lægge billedet op og så vise billede adressen her i spørgsmålet.

https://da.imgbb.com/
(gratis)

Sluk ved hoved afbryderen inden du gør noget.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 01-08-21 19:33

man må stadig ikke selv rode ned stærkstrøm

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 12-08-21 16:38

Det må du gerne. Det er ikke en ændring af den eksisterende installation. Husk at slukke for gruppen i gruppetavlen. Har man en gang glemt det, så lærer man at huske det.

Kommentar
Fra : anne39

Dato : 03-09-21 16:27

Spørgsmålet kan lukkes nu. Tak for gode kommentarer. Jeg valgte at lytte til en elektriker i bekendtskabskredsen, som sagde jeg godt selv måtte løse problemet. Da han godt kunne se tvivlen i mit ansigt, ordnede han det for mig på mindre end 5 minutter

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-09-21 18:49

Så må du jo vælge hvem der skal have point

Kommentar
Fra : BVKanDu

Dato : 09-09-21 08:29

Jeg faldt lige over indlægget og vil give et tip videre, som jeg selv har haft god gavn af: Hvis du har nogle opgaver som f.eks. elektrikerarbejder, som du ikke selv kan lave, så kan du finde billig hjælp fra private og virksomheder gennem https://www.pinploy.dk/.
Det er gratis at oprette en opgave, og så kan folk i nærheden af en byde ind på opgaven. Jeg har selv haft stor gavn af det :)

God dag!