/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad bliver der af Karen Knudsdatter eft
Fra : 2601
Vist : 242 gange
500 point
Dato : 27-07-21 11:33

Hvad bliver der af Karen Knudsdatte efter at hendes mand Hans Larsen dør 19 okt 1820 i Wexlundhus, Skeby Sogn i Lunde Herred, Odense Amt.

Jeg har ikke kunne finde hende.

Hun er født feb. 1771 i Gierschof, Skeby Sogn i Lunde Herred, Odense Amt.

Hun er datter af Knud Rasmussen og hustru Appelone Pedersen der begge dør i Gierschof, Skeby Sogn i Lunde Herred, Odense Amt.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 27-07-21 17:16

Jeg har fundet en ny Folketælling.

1787:
Folketælling-1787.
Odense, Lunde, Skeby, Gerskov, F12,
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Hans Nielsen, 30, gift, Husbond    Bonde og gårdbeboer
Birthe Marie Jørgensdatter, 22, gift, Madmoder
Karen Knudsdatter, 11, ugift, Tjenestepige.............Min og også den næste/sct
Apollonie Pedersdatter, 51, enke, Inderste, Nærer sig af at spinde og binde og har "huslæe"??

Ikke fordi de bringer mig nærmer.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-07-21 10:04

Hvis hun er født 1771 burde hun være omkring 16 år i FT 1787, er du sikker på, at det er den samme?

Har du evt en vielse?

Er der børn? Kan hun evt. være flyttet hjem til et af dem, da manden dør?

Ved du hvor og hvornår manden er født eller hvor gammel han var, da han døde?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-07-21 10:11

Det kan jo også være at det er hende her, der passer alderen bedre:

FT år   1787
Navn   Karen Knudsdatter
Køn   Kvinde
Alder   17
Amt   Odense
Herred   Lunde
Sogn   Skeby
Stednavn   Ølund by

Løbe nr.   Navn   Køn   Alder   Født år   Civilstand   Information
   132   Henning Olufsen   Mand   45   1742   Gift   Husbonde Bonde og gårdbeboer
   133   Maren Ditlevsdatter   Kvinde   42   1745   Gift   Madmoder
   134   Karen Knudsdatter   Kvinde   17   1770   Ugift   Tjenestepige
   135   Maren Sørensdatter   Kvinde   83   1704   Enke(mand)   Konens moder [Maren Ditlevsdatter]

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-07-21 10:52

Jeg har fundet vielsen, men desværre stod der ingen alder på parret.

Name   Hans Larsen
Sex   Male
Spouse's Name   Karen Knudsdr

Spouse's Sex   Female
Marriage Date   24 Oct 1806
Marriage Place   Skeby, Odense, Denmark

Har også fundet hans død, hvor der står at han er 74 år, dvs født omkring 1745-46.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-07-21 16:50

Til vith

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 28-07-21 16:57

Til vith.

Da Karen Knudsdatter i FT 1787 1787:
Folketælling-1787.
Odense, Lunde, Skeby, Gerskov, F12,
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Hans Nielsen, 30, gift, Husbond Bonde og gårdbeboer
Birthe Marie Jørgensdatter, 22, gift, Madmoder
Karen Knudsdatter, 11, ugift, Tjenestepige.............Min og også den næste/sct
Apollonie Pedersdatter, 51, enke, Inderste, Nærer sig af at spinde og binde og har "huslæe"??

er nævnt som 11 år er hendes stedmoder nævnt som 51 år.

Da hun død dec 1791 og begraves 4 dec står der:

1. 2. Sønd. i Advent d. 4 Dec. 1791 blev Knud
Rasmussens Enke af Gierschou Appollonia
Peders Datter, som var falden i gl.
Hans Nielsens Brynd og druknet, efter
hr. Stiftamtmand Buchvaldts Resolution
ærligen og christeligen med Jords Paa=
kastelse begravet i Schebye Kirkegaard
i sin Alders 52de Aar.
Skeby Kirkebog side 181, 1. spalte nr. 1. Opslag 87, Enesteministerialbog 1739-1792.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138367#181134,30753741

og de passer med at hun er født 1739.

Da Karen Knudsdatter bliver gift i 1806 er hun 35 år og jeg har søgt efter om hun fik børn uden at finde nogle. Hun er 49 år da manden dør og da næsten for gammel til at blive gift igen. men jeg har da før havf nogle der er blevet gift .

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 500 point
Dato : 31-07-21 13:30

Her kommer der lige et skud fra hoften:

Name   Karen
Sex   Female
Christening Date   26 Sep 1807
Christening Place   Vissenbjerg, Odense, Denmark
Father's Name   Hans Larsen
Father's Sex   Male
Mother's Name   Karen Knudsdr
Mother's Sex   Female

og

Name   Abelone Marie
Sex   Female
Christening Date   17 Feb 1811
Christening Place   Vissenbjerg, Odense, Denmark
Father's Name   Hans Larsen
Father's Sex   Male
Mother's Name   Karen Knudsdr
Mother's Sex   Female

Kunne de være flyttet til Vissenbjerg?

Jeg har også fundet 2 fødte drenge, hvor der godt nok står Larsen som efternavn, men i kirkebogen står der kun deres fornavne:

Event Type   Christening
Name   Lars Larsen
Sex   Male
Christening Place   Vissenbjerg, Odense, Danmark
Christening Place (Original)   Vissenbjerg, Odense, Denmark
Birth Date   12 Sep 1815
Father's Name   Hans Larsen
Father's Sex   Male
Mother's Name   Karen Knuds Datter
Mother's Sex   Female

og

Event Type   Christening
Name   Knud Larsen
Sex   Male
Christening Place   Vissenbjerg, Odense, Danmark
Christening Place (Original)   Vissenbjerg, Odense, Denmark
Birth Date   8 Nov 1818
Father's Name   Hans Larsen
Father's Sex   Male
Mother's Name   Karen Knuds Datter
Mother's Sex   Female

I Vissenbjerg har jeg fundet en Karen Knudsdatter død 18/2 1833 i en alder af 52 år:

Odense amt, Odense, Vissenbjerg, 1833-1843, HM, Døde - opslag 25 af 48 opslag.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 31-07-21 13:56

Tak for svaret vith.

Nej mange tak for din store arbejde for mig.

Med venlig hilsen.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-07-21 14:20

Selv tak, men jeg var slet ikke færdig, så du får lige lidt mere, som jeg fandt:

Odense, Odense, Vissenbjerg, Langelykke, Et huus, 211, FT-1840, B5527
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen    58    Gift        Huusmand og dagleier
Johanne Larsdatter    30    Gift        Hans kone
Kirsten Hansdatter    19    Ugift        Deres børn
Ane Cathrine Hansen    5    Ugift        Deres børn
Søren Hansen    2    Ugift        Deres børn

Odense, Odense, Vissenbjerg, Skovsby Laug, Langelykke, et huus, 44, FT-1845, B6752
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen    63    Gift        Huusmand og dagleier    Scheby, Odense Amt
Johanne Larsdatter    35    Gift        Hans kone    Her i sognet [Vissenberg]
Kirsten Hansen    24    Ugift        Deres børn    do [Vissenberg]
Laurine Hansen    5    Ugift        Deres børn    do [Vissenberg]
Karen Kirstine Hansen    3    Ugift        Deres børn    do [Vissenberg]

Odense, Odense, Vissenbjerg, Langeløkke, et huus, 84, FT-1850, B5522
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Larsen    70    Gift        dagleier, huusfader    Scheby sogn
Ane Johanne Larsdatter    38    Gift        hans kone    her i sognet [Vissenberg]
Laurine Kirst. Hansen    9    Ugift        deres børn    do [Vissenberg]
Karen Kirst. Hansen    6    Ugift        deres børn    do [Vissenberg]
Anders Hansen    2    Ugift        deres børn    do [Vissenberg]

Kommentar
Fra : vith

Dato : 31-07-21 14:24

Og Hans Larsen i Vissenbjerg har jeg fundet død 17/9 1872 i en alder af 73 år

Odense amt, Odense, Vissenbjerg, 1844-1891, HM, Døde - opslag: 31
af 291 opslag

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=351610&side=31

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 02-08-21 11:34

Tak for svaret vith.

Jeg siger endnu en gang mange tak for din store hjælp.

Mvh.