/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Wordpad.rtf
Fra : AbeloneRap
Vist : 189 gange
200 point
Dato : 17-07-21 22:21

Nogen der arbejder med Wordpad.rtf ??
En lille tekst prg., der til fulde opfylder mine krav. Gider ikke de store forkromede kontor prg. Er dog igang med Google docs, mest for den kan åbne alt muligt.

Men som skrevet, Wordpad.rtf, hvorfra man kan åbne links, som jeg har mange af. Og redigere efter behov.

Men et lille irritationsmoment: Når jeg åbner en rtf. tekstfil, vises den i A4 format, skønt jeg har gemt den som liggende. (Sideopsætning). Og vil gerne læse den igen på samme måde. Jeg skal hvergang i Vis > Fil > Sideopsætning, for at vælge "Liggende". Hvordan får jeg "Liggende" til at blive første valg ??? Har printer indstillinger indflydelse på dette ??

M.

Kommentar
Fra : AbeloneRap

Dato : 17-07-21 22:26

Øhh..ved ikke lige hvad der gik galt. Måske noget med min gamle Win7`er....eller konens...eller børns, der før har lånt min pc.
Jeg er stadigvæk lille Mosebaek.

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-07-21 09:59

Det er vist et meget kendt problem i wordpad
Hvis man googler "Retaining page orientation in WordPad", kommer der en del indlæg om problemstillingen.

Det ser ud til at nogle af indstillingerne er låst i registreringsdatapasen, men den skal man ikke rette i medmindre man ved hvad man laver, Dette link er f.eks til side setup omkring margen settings:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/e47e5100-1f93-4339-adc4-91724f011ff2/wordpad-and-page-settings?forum=win10itprogeneral

Printerindstillinger ændre vist ikke på dette, da dit dokument blot eksporteres til printer, det er ikke printervalg der bestemmer indstillinger for dit dokument.

Dit indlæg nr. 2 forstår jeg ikke lige, har du fået løst problemet ?

Vh B

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-07-21 10:26

Forslag.
Hent det absolutte gratis office program "Libreoffice" på dansk.
Og brug programmet til at åbne dit RTF dokument
Nu er der mulighed for at "lægge det ned" og "gem som" så det huskes.