/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
indstilling af hastighedsbegrænser
Fra : Eyvind
Vist : 274 gange
100 point
Dato : 10-07-21 11:44

Jeg har ganske vist en bibel over en ny Dacia Sandero - men brugen af hastighedsbegrænseren har jeg lidt svært ved at overskue /forstå.
Er der en Kanduer som ved lidt om brugen.

Her er et billede af styringen som sidder på rattet.
https://ibb.co/3Yc0G2f

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-21 13:40

Det ligner ikke en fartbegrænser, men en indretning til at holde en bestemt- selvvalgt hastighed- . det kaldes tit en fartpilot.
Jeg gætter lidt efter billedet:
Kør med den ønskede hastighed, tryk så på knappen nederst til højre, den med pilen, sliåp speederen og bilen fortsætter med den givne hastighed.

Du kan så lægge en lille anelse til ved plusknappen,og tage fra ved minusknappen.
Tryk på bremsen, eller 0 knappen og funktionen afbrydes, så du selv må tage over med speederen.

Hvis bilen ikke har automatgear virker det kun ordentlige i et højt gear, og naturligvis uden gearskift.
Hvis du selv speeder up over en vis grad vil systemet også afbrydes.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-07-21 14:07

Enig i, at det ligner en fartpilot.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-21 18:21

Her er en lille video godt nok på hollandsk… Men måske kan den give lidt indblik i hvordan knapper virker.
https://www.youtube.com/watch?v=KEA3yfBAPF8
Den nederste til højre aktivering den øverste ligner at skifte mellem begrænse hastighed, eller låse hastighed.
Set og +/- skulle sige sig selv
Slå fra med 0 eller den bremsepedal.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-07-21 18:28

Efter video skal du have vist et symbol med pil til hastigheden, for at den holder denne.
Den modsatte funktion sætter tilsyneladende loft, som maksimal hastighed.
Bemærk at den ikker kan anvendes ved hastigheder under 30

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-21 19:31

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Det ser ud til at den øverste virker som begrænse hastighed.
Så det vil jeg lege lidt med.
Ps. Jeg har aldrig kørt i så teknisk bil .....................altså ved rattet.