/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor sorte pletter på Chilli plante
Fra : boyelauritzen
Vist : 385 gange
100 point
Dato : 08-05-21 14:22

Hvad kan sorte pletter på Chilli plante blade skyldes?
https://www.facebook.com/boye.lauritzen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-05-21 14:29

Måske frost. Gider ikke logge på FB for at se et billede

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 08-05-21 14:59

Der er svamp

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 08-05-21 17:20

Følgende er sakset herfra https://dyrkchili.weebly.com/problemer.html
Citat
KANTER ELLER SPIDSER VISNE PÅ BLADENE
Solskoldning
Hvis planter står i direkte sol og meget varme, så øges transpirationen. De kan "svede" for meget væske ud og tørre ud i kanterne og spidser. Kombinationen af høj varme og lav fugtighed giver især disse symptomer (+ blomsterafstødning). Kobles det med vandmangel øges risikoen - men selv om planterne vandes kan det ske, fordi planten ikke kan optage vandet så hurtigt, så den transpirere. .

Tørke
Hvis planten stresses med vandmangel kan kanterne på bladene blive visne. Ud fra min egne erfaringer, sker det oftest, hvis planten i flere omgange har manglet vand.

Gødningsforbrændinger
Hvis du bladgøder, kan bladene blive afsvedne. For meget gødning kan også gøre, at bladene bliver nekrotiske, dør i spidser og kanter. Vær opmærksom på, at ikke alle næringsstoffer er egnede til bladgødning.

Næringstofmangel
Kalium (K)- og kalciummangel (Ca) kan få margener eller spidser af bladene til at visne (nekrose). Hvis det er mangel på et af disse næringsstoffer vil der være andre mangelsymptomer.

Kaliummangel (K): Starter i den ældre vækst/de nederste blade. Klorose og nekrose i bladspidserne og gamle blade visner. Ved længere tids kaliummangel bliver stammen er svag og rodsystemet fattigt. Frugter modner ujævnt. Modstandsdygtigheden overfor sygdomme nedsættes.

Kalciummangel: Symptomerne starter I den nye vækst. Gullighed (klorose) begynder i kanten af bladene og bevæger sig indad. Unge blade bliver gule, herefter brune (nekrosen)

Solskoldning:
I øvrigt en god side du bør læse.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 09-05-21 08:12

Tak TEAS - du skriver svamp.

Hvad er bedst egnet til, at begrænse svamp på plante, hvor jeg agter at spise Chilli, hvis der kommer nogen?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 09-05-21 09:18

Jeg kan ikke huske det Søg på nettet men læs grundig om det så du ikke bliver syg
Gå ind på alt om
www.chili der står en del