/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Åh - Nej - Corona dumhed?
Fra : ingelein
Vist : 321 gange
100 point
Dato : 14-04-21 19:40

Jeg havde udskudt mit årlige helbredstjek igen og igen, men nu ville min læge ikke give mig flere recepter, før han havde set mig. Men ok......... Da jeg sad i venteværelset - hvor der kun måtte være 5 patienter ad gangen, med mundbind og sprit, sad der en pæn dame på omkring 60 år med mundbindet under næsen. Så tog hun mundbindet ned, fiskede sit lommetørklæde op af tasken og....... tørrede med pegefingeren viklet ind i lommetørklædet begge næsebor meget grundigt. Pakkede derefter lommetørklædet ned i tasken, trak mundbindet op under næsen og gramsede på alt rundt omkring sig. Jeg skulede noget til hende og de 3 andre (mænd) rystede på hovedet. Så tog jeg mod til mig, tog spritflasken fra bordet og bad hende venligt om at spritte sine hænder af og trække mundbindet op. Hun sprittede hænderne af, burde også have sprittet af rundt omkring stolenes armlæn, men mundbindet blev siddende under næsen.
Hvad ville I have gjort i den (min) situation?
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-04-21 21:05

Citat
Hvad ville I have gjort i den (min) situation?

Ved det ikke. Men som en gammel ormstukken Thybo, havde jeg nok valgt den nemmeste løsning, nemlig kun at blive forarget.

Men jeg er enig i, at mange har en lemfældig omgang med situationen.
I juli sidste år, blev jeg udstyret med en Pacemaker, på Ålborg Universitetshospital. Et par mdr. senere, skulle jeg møde op til eftersyn af den.

Jeg kom ind i venteværelset, behørig med mundbind og sprit på hænder. Der sad 6-8 andre ældre mennesker. Nok halvdelen med, og resten uden mundbind.

"Operatøren" der kaldte mig ind, havde ikke selv mundbind på. Jeg spurgte hende, om det ikke var obligatorisk med mundbind her. SVAR: Næhh..det er ikke nødvendig.

Med den indstilling, vil bekæmpelse af Corona jo gå samme vej, som hønsene skraber. (Håber hun var/er en ener).

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-04-21 22:02

Min lillebror (over 10 yngre end mig) fik for 1½ mdr. siden et ildebefindende, i bilen, endte langt inde på en mark. Blev hjulpet ud, dybt bevistløs.

Har ligget i Ålborg, nu i Thisted sygehus. De kan ikke stille en diagnose. Kalder det kemisk meningitis. (Nok fordi de er på herrens mark). Han er delvis blind og kommer med noget vrøvl, ind imellem.

Nu kommer vi til pointen: Han er ungkarl, har kun os søskende til at besøge ham. Vi er 8 ialt, og jeg som den ældste, er fritaget, på grund af min gang med rollator og krykker. I Ålborg kunne de andre seks, besøge ham på skift, efter aftale. Kun en af gangen, forstås, ikke noget med ægtefæller.

I Thisted er det meget strengere. Nærmest som et pas til Pentagon: Kun een....efter behørig registrering....OG KUN SAMME PERSON hver gang.

Altså en forskel, der er til at føle på.....i samme region.....Thisted sygehus er underlagt Ålborg Universitetshospital.?????

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-21 10:45

hovedreglen på hospitalerler er kun en besøgende , og den samme hver gang. Man kan gøre undtagelser, det er mest ved enestuer og meget alvorligt syge.

Hositalet kan lo læmpe hvis alt plejepersonale er vaccineret og der ikke er risiko for at smitte andre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-04-21 15:54

" burde også have sprittet af rundt omkring stolenes armlæn "

Det bør I undgå:

Brug ikke håndsprit med glycerol til desinfektion af overflader. Brug det kun til hænderne: Glycerolen klister til overfalden, og det binder snavs og mikroorganismer.

https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/covid-19-og-arbejdsmiljoe/hygiejne-rengoering-og-smitterisiko/fakta-og-gode-raad-rengoering-og-smitterisiko

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 15-04-21 18:21

corona tosser, dem er der nok af. man skal ikke have mundbind på når man sidder ned !

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-04-21 19:53

altså! .......
Du er n af tosserne, som du så smukt skriver. Tror du at det er for sjov vores lægehus kræver mundbind ? Stående, gående, liggende og siddende!
Ingelein

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-04-21 10:13

Citat
man skal ikke have mundbind på når man sidder ned !

Det lyder interessant. Det er forbigået min opmærksomhed. Det vil bl.a. betyde at f.eks. en kørestols bruger, kan fare rundt i stormagasiner, uden mundbind.

Jeg benytter dog min vejrtrækning, uanset om jeg sidder, eller står op. Mig bekendt farer en virus rundt i luften....... hvad så, hvis man ligger ned??

https://www.sst.dk/da/corona/covid-19-og-ny-coronavirus/saadan-smitter-ny-coronavirus

M.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-04-21 10:29

Med Kenwoods forståelse af hvordan virus spredes og hvorfor vi skal bruge mundbind, tvivler jeg på at vi nogensinde får Coronafri.
Det må være tosserne der holder liv i virus. Heldigvis vil de fleste af dem heller ikke vaccineres, så til sidst bliver der kun tosserne der kan smitte hinanden, indtil .......de må tage konsekvensen.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-04-21 10:32

@ans
Du har ret, måske er spritten mange stederog også i lægehuset af typen uden glycerol (glycerin som fortykningsmiddel).
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-21 10:35

Glycerolen er ikke et fortykningsmiddel. Den er der kun for at beskytte hændrene mod for meget udtørring med ofte spritbehandling.
Ulempen er at man får noget kedeligt fedtet ud af det,hvis man tørrer andre ting inaf med håndsprit.
Jeg har prøvet på mit udendørs håndtag. Det blev nødvendigt at sæbevaske det bagefter.
en anden ulempe er at det fettede lag på hænderne giver besvær med mingeraftryksaflæsning. Det går dog over med vast med rent vand.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 21-04-21 05:41

Syntes i skulle sætte jer ind i reglerne, kravet om mundbind gælder ikke når man sidder ned.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-04-21 07:41

Da sidder vi ellers allesammen med mundbind når vi skal sidde 15 minutter efter vaccination. Iøvrigt kan man jo ikke fumle rundt mundbind af, mundbind på uden ind imellem at spritte af.
Jeg tror at Kenwood tænker på en længst overstået og nunigennindført regel,om mundbind, når man sidder ned i en restaurant. Det er lidt svært at putte noget i mundn med mundbind på.
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-04-21 11:50

Jeg ville nok gøre en sekretær ell.l. opmærksom på problemet.