/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lanpe udtag
Fra : jakobal
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 04-04-21 16:10

Hej
I min søns lejlighed er der lampeudtag med 4 ledninger. Rød, blå, sort, sort. Hvordan sælen skal det tilsluttes en moderne lampe ?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-04-21 16:45

Mål med en polsøger og/ eller voltmeter - er der korrespondance kontakter til lampen?

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 04-04-21 17:19

Der er ikke korrespondance

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-04-21 19:03

Så lyder det underligt, at der er så mange ledninger.

Få fat i en elektriker der kan se på det.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-21 20:56

Det må være en ældre installation med de farver.
Er det løse ledninger med en kronemuffe i enden ? Eller er de fastgjort i en form for stik ?
Er der videreføring til et andet lampested ? Hvordan “oversætter” man farverne til nutidig korrekt farvekoder ?

Jeg vil også meget anbefale dig at få en elektriker til at kigge på det !!!
Der er så mange muligheder for at gøre noget forkert, hvis ikke man har 100% styr på det - og elektriciteten kan være en farlig herre

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-04-21 21:00

Det er nok derfor det kræver autorisation at arbejde med el.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-04-21 00:18

Elektricitet har ikke noget med farver at gøre . du kan ikke basere noget på ledningernes farve.

Det kan være så meget. Hvis det du kalder et udtag blot er et samlingssted i loftet kan det være beregnet til en lysekrone . så er der mindst to mellemledninger og en neutralleder.
man kan så gætte på at blå er neutrallederen de to er mellemledere og rød er en beskyttelsesleder. Men det er rent gætteri.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-21 00:40

Brug et volt meter - eller en elektriker!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-21 13:43

Den røde tyder på en ældre lejlighed.
Der må være nogle af dem som er sat sammen.
(eks de to sorte er det samme som NUL og sat sammen som videreførelse til andre udtag)
Nogle af farverne er også tilstede ved afbryderen som hører til det udtag.
Hvis nul er sort så vil der ved afbryderen som hører til lampeudtaget være en hvid som så er fase.

Fortæl hvad der er af farver ved lampe - afbryderen
Vis et par billeder.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-21 13:48

Få far i en autoriseret fagperson

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-04-21 13:48

Ps. Du kan også sikre mod at forsikringsselskabet kommer til at lide tab ved evt brand.
Lav det selv og de slipper for udbetaling.

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 05-04-21 19:26

Tak for svaret myg.