/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Montering af vaskesøjle
Fra : persens
Vist : 323 gange
200 point
Dato : 16-03-21 09:20

Hej alle

Jeg bor i en lejelejlighed opført i 1971. På badeværelset er der et indmuret stik, der består af 3 faser, 1 jord og 1 0.
I dag kan man ikke mere købe hårde hvidevarer, der benytter 380V, men udelukkende 220V.
Jeg spørger derfor:
Hvordan skal man lovligt forbinde en vaskemaskine og en tørretumbler til nævnte udtag?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-21 10:06

Din sikring / kabel kan nok ikke trække begge dele.
Så jeg ville nok bruge en kraftig 1,5 m2 forlænger ledning ( med jord) og så bruge een maskine ad gangen.
Forlænger ledningen bør ikke kunne ligge på gulvet men hænges op.

Af hensyn til stabiliteten med tørretumbleren øverst.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-03-21 10:33

Få en installatør til at komme og lave et udtag til vaskemaskine og et udtag til tumbleren. Ikke så fint i kanten: lav selv en adaptor med femgrenet 16 Ampere stikprop, kabel og to en-faseudtag (hver sin fase forstås). Og lad være med at sige, jeg har foreslået sådan noget!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-21 11:58

Det kan da også gøres med denne.
https://vvs.dk/ukategoriserede-varer/lagervarer-dag-til-dag/telux-kapvendeomskifter-20a-vvs-nr-1418778693?gclid=Cj0KCQjwrsGCBhD1ARIsALILBYpiPOcMFCdy61psl_VXifWVDRLxFgXfLu1HcCFEWSXn4tcylpKcofcaAn-FEALw_wcB

Den er ganske vist beregnet til at vende retningen til eks. en 3 faset motor.
Men kan sagtens kobles så den bare vælger den ene eller den anden vask/tumbler.

Lad nu være med at sætte større sikring ude ved måleren og så køre begge på en gang.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 16-03-21 15:36

Jeg fik en tilsvarende forbindelse lavet om til tre 230V stik med jord - selvfølgelig på hver sin fase -

Kommentar
Fra : persens

Dato : 16-03-21 16:41

Hej igen
Foreløbig tak for diverse input. Jeg stillede spørgsmålet, fordi jeg/vi har diskuteret emnet i en lille forsamling.
Jeg har, for efterhånden en hel del år siden, af en elektriker fået monteret et ekstra udtag til 230V, så jeg er ganske lovlydig. Her har vi ikke målere med sikringer mere, men en nyere installation.
Jeg har i bebyggelsen dog set et par eksempler på, at kreativiteten er til stede:
Man snor de 2 jord sammen og ligeså med 0-lerne, og benytter det gamle stik så de 2 faser er i hver sin udgang - ganske enkelt og efter min mening OK. De lærde er nok ikke enig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-21 10:06

" Her har vi ikke målere med sikringer mere, men en nyere installation. " Alle installationer har afbrydere HFI/HPFI relæer og sikringer (evt automatsikringer )

Hvis du selv laver noget "alt for smart" dækker din hus / ansvarsforsikring ikke.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 17-03-21 11:10

Roolig Eyvind, som tidligere skrevet er jeg meget artig.: O)
Jeg synes bare, at det er interessant at få belyst emnet lidt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-21 11:43

Ok

Kommentar
Fra : return

Dato : 19-03-21 08:22

Hej

Her er et video link så dekan se hvordan man gør det
https://m.youtube.com/watch?v=uilLYG5nrY8

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-21 10:35

Return @

Den polsøger ligner ikke en af de bedste.

Jeg tror "persens" har et udtag / enfaset stikkontakt, og ikke den store 3f+0+J som vises på den lille mørke film.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 20-03-21 10:39

Hej Return
Tak for indsparket. Jeg vil dog nok mene, at denne løsning vist ikke holder i Byretten

Annuller spørgsmålet
Fra : persens

Dato : 22-03-21 16:24

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål