/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Net-indsamling til en film?
Fra : cristian2
Vist : 488 gange
40 point
Dato : 15-03-21 15:53

Jeg har et film-projekt, som jeg skal ud og finde penge til. I den forbindselse har jeg hørt, at man kan lave net-indsamling. Altså hvor man spreder idéen et sted på nettet, og hvis folk finder sympati for idéen, kan de vælge at støtte det med et beløb. De vil muligvis derved få andel i projektet.
Er der nogler der ved noget om, hvor man kan læse mere om dét fænomen?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-03-21 17:15
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-03-21 07:32
Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 40 point
Dato : 09-04-21 17:53

Da det eret filmprojekt, du vil arbejde med, kan du for eksempel begynde med at lave en video, hvor du forklarer om projektet. Den kan lægges ud på sociale medier og på den hjemmeside, som du uden tvivl får brug for allerede i en tidlig fase - som led i markedsføringen.

Læs f. eks. hos https://firmawebdesign.dk/video-marketing/ om hvor stor forskel en video kan gøre i sammenligning med en tekstomtale.

Altså: Først en hjemmeside. Så en video om projektet, på hjemmesiden og på Facebook og andre sociale medier. Du skal gøre dig klart, om du vil låne penge på lånemarkedet, eller om det er investorer, du søger. Investorer forventer- udover en god video - også en klog forretningsplan og en kontrakt, som fastslår de vilkår, du tilbyder.

Et eksempel på hvordan andre tilrettelægger og strukturerer finansiering af filmproduktion finder du på https://scandinavian.fund/ Det er et investeringsselskab, der søger at tiltrække investorer til statsstøttede filmprojekter, altså film, der modtager støtte fra Statens Filmfond.

Er du i forvejen fortrolig med filmbranchen? Er du uddannet indenfor finansiering eller projektstyring? Eller er du en privatperson med en helt anden baggrund, men med en god ide? Hvis det sidste er tilfældet, vil det nok være klogest at finde samarbejdspartnere, der kender til filmbranchen og de forretningsforhold, der gælder i den branche. For du kan næppe som privatperson organisere og lede projektet hele vejen igennem. Hvis din ide hæver sig op over
almindeligt gulvniveau, er det ideen, du skal sælge. Du får i så fald brug for mange samarbejdspartnere, manuskriptforfatter, producent, instruktør etc. etc., og et godt sted at starte samtalen kunne være hos Det Danske Filminstitut. Her er personer, der kan lede dig på rette spor efter de kompetencer, du får brug for. En anden mulighed kunne være at finde en advokat eller revisor med solidt kendskab til filmbranchen, som kan guide dig på vej, men her skal du være parat til at betale pænt store honorarer, hvis det skal være kvalificerede personer.
En tredjemulighed er at finde en professionel filminstruktør, der kender gamet og kan se at dit projekt er godt nok.

Derimod er jeg bange for, at du løber ind i en masse besvær og ingen resultater, hvis du som privatperson på egen hånd går i gang med at søge crowd-funding; for det er vel i grunden det, du efterspørger her hos kandu. Du bruger selv ordet "indsamling", og nogle af svarene handler om indsamlinger, men det er ikke et velgørenhedsprojekt el. lign., du har i tankerne, som jeg forstår det. Det er finansiering, og hvis du skal i business, er du nødt til at gribe det professionelt an. Også crowd-funding kræver professionalisme, forrretningsplan, budget, overskudsdeling.

Held og lykke med din ide. Det er ikke nødvendigvis let og enkelt at omsætte ideen til et filmprojekt til virkelighed. Det er nok ligesom med bogprojekter; de fleste når kun til papirkurven eller skrivebordsskuffen. Men hvis ideen er genial nok, er der bedre muligheder.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-04-21 17:46

Tak for svaret Oldboston.