/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Varmepumpe/luft-til-vand/7100-området
Fra : lgs
Vist : 320 gange
300 point
Dato : 11-03-21 16:56

Mon der er nogen her, der på 1. eller 2. hånd kan anbefale leverandør til installation af en sådan varmepumpe i og omkring 7100-området. Pumpen skal afløse oliefyr.
Til alm. orientering bekendtgøres den nye tilskudsordning til skrotning af gl. oliefyr i uge 14 -
øvrige informationer kan fås her https://sparenergi.dk/

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 11-03-21 17:19

ps: glemte at leverandøren skal være VE-certificeret for at skrotningspræmie kan udløses.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-03-21 17:25

Nu bliver vi forvirrede.

Er det leverandør af varmepumpen eller leverandør af installation?

Har du prøvet at Google det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-21 18:58

Du kan så sortere 95% af dem fra der siger de er gode til det fra. De har nemlig kun et 2,5kg certifikat. Og de fleste luft/vand'ere kræver et rigtigt certifikat. Se hvem der må på www.kmo.dk Vejle har et par stykker. Men de beskæftiger sig ikke med varmepumper! Hår du noget specielt fabrikat i tankerne?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-03-21 19:22

Tænk lige på. at en varmepumpe "luft til vand" ikke er så effektiv til alm. radiatorer men bedst til gulvvarme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-21 19:48

Mon det er noget du gætter Eyvind? En luft/vand varmepumpe er fuldkommen ligeglad med hvad den varmer på. Flere af de store fabrikater såsom Mitsubishi, Bosch m. fl. kan gå så højt som 60 - 65° i fremløbet og kan derfor klare næsten alle typer varmefordelersystemer. CO2'erne er endda sypergode til relativt høje temperaturer. Men man bør tilstræbe udnytte varmepumpernes udekompensering og køre med lavest mulige fremløb. Kun hvis man har gamle et-strengssystemer skal man lade være.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 11-03-21 20:11

Eyvind: jeg har i mit gamle hus ikke noget valg - lutter radiatorer "ovengulvs"

3773: venligst tal til mig som den jeg desværre er: umulius m.h.t. teknik herunder varmepumper

Bille1948: leverandøren her forstået som vvs-firmaet og ikke producenten

Men alt i alt: ingen lokale leverandør/vvs-indspark, hvilket var, hvad jeg efterlyste

Tak alligevel!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-21 20:25

En VVS'er besidder sjældent autorisationerne til at måtte lave og opstarte anlæg, men nevermind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-03-21 00:28

Citat
Mon det er noget du gætter Eyvind?

Nej da - det er bare noget jeg konstaterede her hos mig selv. (Nilan luft til vand)
Og det er da også almindeligt kendt, blandt fabrikanter.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-03-21 00:55
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-21 08:16

Flot rotw.... Han har end ikke et 2,5 kg's certifikat. Så han må ikke opstarte noget som helst, udi varmepumper.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 15-03-21 20:48

Har d.d. haft besøg af en lokal leverandør, der vil give tilbud på en LG luft-til-vand varmepumpe - googlede derefter straks på nævnte vare, men oplysningerne var mere end beskedne - det undrer mig, da andre mærkater har et ganske righoldigt sortiment.....................
nogen kommentarer dertil?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-03-21 20:55

Find en anden leverandør, der "holder" på en "bedre hest"!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 16-03-21 00:18

LG har ikke ligefrem det allerbedste ry. Jeg ville interessere mig for Vølund, Bosch eller Mitsubishi Electric. Samsung kunne også være et rimeligt bud, omend de tre førstnævnte har bedre beholder units. Vær dog obs på at Bosch'es split serie i realiteten er en LG. Har man et stærkt begrænset forbrug kunne Mitsubishi's CO2'er være et godt bud. Ellers er deres nye R32 maskiner ret fede!

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 22-03-21 22:21

Tak for svaret 3773.
Lokal udbyder ER fundet og en LG THERMA V R32 SPLIT valgt.