/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
forstand på aktier?
Fra : Sønder
Vist : 387 gange
200 point
Dato : 10-03-21 15:32

Findes der imellem alle jer eksperter én, som rigtig har forstand på aktier/obligationer og de almindelige kursbevægelser? Jeg vil gerne vente med at stille spørgsmålet til vedkommende, da jeg ikke er så interesseret i gæt

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-03-21 15:39

Det er det, det er

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-03-21 07:38

?? Er du eksperten, Bille1948?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-21 08:31

Selv om der er mange so0m påstår at de er eksperter, aktieanalytikkere eller lignende, kan de ikke i gennemsnit vælge bedre aktier end alle andre.
forklaringen er ganske simpel: Hvis der er en god grund til at mene at en aktie skulle stige mere end andre ville alle de "kloge" straks købe den Derved vil den omgående stige, så forskellen er udjævnet.

Det sker at nogen, prøver-enda nogen gange med held- at tale en bestemt aktie op. Det er selvfølgelig en de er interessereti at sælge til overpris. Vær derfor på vagt hvis "eksperter" banker ,eller andre upålidelig agerer ekspert og anbefaler noget bestemt.
Desværre er internettet fyldt af den slags.
De almindelige snusfornuftige mennesker investerer i småportioner, spredt på forskelligt, og gerne efter en generel nedgang i aktiekurser, eller helt uafhængigt af de generelle tendenser.

Det eneste der kan gøre en reel forskel , er skatteforholdene. Der er forskel på skattens betydning efter om du er en almindelig privat dansker ,eller en instituel især udenlanst investor.

Jeg har gennem årene tjent mange penge på aktier, men også nogen gange tabt. I længden er der dog ingen tvivl om at aktier er væsentlig bedre end nogen anden pengeanbringelse.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 11-03-21 09:01

Mit ekspert råd; Køb billigt og sælg til en højere pris.

Selv tak.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-03-21 09:39

transor et al . Det er slet ikke det, det drejer sig om. Jeg vil bare gerne vide, om det er almindeligt at ens beholdning hvert eneste år lige omkring den tid, hvor der udbetales udbytte,falder med omtrent samme beløb, som udbyttet er?? Det har jeg oplevet de sidste fem år. Senere kan beholdningen godt stige igen. Det drejer sig om en investeringsforening med ca 75% obligationer og 25% aktier

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 200 point
Dato : 11-03-21 10:23

Ja, det er ganske normalt. Aktiens værdi er jo reduceret med udbyttebetalingen. Ren matematik.

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 11-03-21 10:40

Tak for svaret Bille1948. Så er jeg rolig igen :) (men desværre absolut ikke matematiker)