/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Farvning af møbelbetræk !
Fra : hovsada
Vist : 251 gange
50 point
Dato : 17-02-21 14:00

Jeg har et betræk i en lys khaki-falmet farve... jeg vil gerne genopfriske den til en gråviolet!

Findes der en “opskrift”på nettet, på at mixe farver ... stoffaver og se resultat inden ??

Ps! Jeg ved at stoffet kan farves !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-21 16:19

Det afhænger helt af hvilket materiale stoffet er af, og om stoffet unde større besvær kan tages af møblet og sættes på igen.
Hvis det er bomuld kan det være nødvendigt at tørre det i en spændramme, for at det ikke skal krybe ,så at man ikke kan genmontere.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 17-02-21 17:13

Det er jo overhovedet ikke det jeg spørger om

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-21 00:22

Alt kan farves med godt eller dårligt resultat. De falmede steder vil også efter farvning have en anden farve end det øvrige stof, så du vinder ikke noget ved det.
Ingelein

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-02-21 05:48

Ingelein !!!
Hvorfor svarer du på noget andet end det, jeg spørger om ???
Det er den farveblanding jeg skal bruge for at ramme den ønskede farve, jeg skal finde.....og ikke så meget det endelige resultat.
Den nuværende khakifarve passer bare ikke med de andre møbler, det er ikke pga at den er lidt falmet, det har ingen betydning !!!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-02-21 08:46

Hvor er du naiv og uerfaren! For det første kan du overhovedet ikke regne med nogen farveblanding som du kan købe eller blande dig til, når grundfarven på det der skal farves ikke er hvid. For hvid er udgangspunktet for beregningen af farvemængden. Hvor stor mængde stof? Til en sofa eller en pude? Farve i gryde, i hånden?
Og lyt så til en erfaren kvinde: lys khaki der skal farves gråviolet vil afhængig af, hvor mørkt stoffet er blive brunligt idet der indgår rødt og blåt i det ønskede farvestof, som sammen med den khakifarvede grønne = brunligt. Hm...... lær lidt om farvning først. Der findes mange metoder.
..... og før du kommer med et yderligere flabet svar, formuler dit spørgsmål sådan så vi ved om du vil putte en sofa eller en pude i en farvegryde/ vaskemaskine.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 15-05-21 11:54

Jeg har tidligere haft godt resultat med at farve med dylonfarver i vaskemaskine.
Stoffet er kraftig bomuld ( aftageligt betræk )som jeg ved tager imod farve, men i tvivl hvilken farve (evt. farveblanding jeg skal skal bruge for at nærme mig den gråviolette jeg ønsker, når nuværende farve er gulbeige/khaki.
Jeg vil ikke affarve inden !