/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Larmer
Fra : clou
Vist : 317 gange
500 point
Dato : 30-01-21 12:07

Kære alle derude

Håber på jeg ekspertviden, da jeg tidligere har fået god hjælp.

Det drejer sig om min bærbare HP computer fra 2007 med 256 GB SSD Harddisk.

Grunden til søgningen om hjælp er den, at den larmer (køleren tror jeg), kører uafbrudt. Det tror jeg mere eller mindre den har gjort hele tiden, men jeg har prøvet at abstrahere fra det.

Men nu, hvor alle møder foregår på enten ZOOM eller Teams, her bliver jeg bedt om at slukke for mine mikrofon, fordi det forstyrrer de andre deltagere, og derfor kun må aktivere mikrofonen når jeg er "på". Det er MEGA træls.

Hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak for Jeres hjælp
Clou

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-01-21 12:33

Luk op for dens indre og rens ud for støv , især ved ventilator og køler for processoren.
Ved år dårlig løling kører ventilatoren mere og hastigheden kan automatisk blive sat ned for atmindske varmeudviklingen.
Efter 8 år må det være tiltrængt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-21 12:55

Det er ikke 8 men 13-14 år!

Kommentar
Fra : clou

Dato : 30-01-21 13:25

Ja, min fejl - den er fra 2017 og IKKE 2007 ??

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 30-01-21 13:36

HP fra omkring den årgang har sikkert nogle løse dæksler på undersiden som kan skrues af.
Under en af de dæksler kan du muligvis se køleribberne som nok er tilstoppet.
Når du vil støvsuge kølesystemet så må du ikke røre med noget metal nede i computeren.

Endelig kan ventilatoren være slidt i lejerne / belagt af støv på vingerne.

Et head set vil muligvis også kunne klare problemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-21 17:08

2017 - så er den nok ikke så nem at skille ad for rensning.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 30-01-21 18:16

Eyvind - nu har jeg lige købt en Airduster hos Jem og Fix, så det bliver afprøvet i morgen, kryds venligst fingre for at det gør underværker! ??

Nej, den kan ikke umiddelbart skilles ad!

Clou

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 31-01-21 19:26

Køb et headset, så du får microfonen på afstand af maskinen. Men en rengøring er absolut også nødvendigt, hvis det aldrig før er gjort. Pas på med den der Airduster, indholdet er flydende, så hold dåsen lodret når du bruger den, og lad maskinen stå tørt i minimum 2 timer efter behandlingen. Det vil absolut være det bedste at skille maskinen af, så man får den renset ordentligt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-01-21 21:32

Og når du har prøvet alt ovenstående, så tjek om du har programmer der "knokler" i baggrunden, det kan få blæser til at køre meget, jeg har brugt Process Explorer til at se hvad der brugte resurser og så få slået det fra.
Kan hentes her https://docs.microsoft.com/da-dk/sysinternals/downloads/process-explorer
Det er en zip fil som bare skal pakkes ud og køres.

Du kan evt os stille på Strømtilstand, hvis den står på maks ydeevne bruger cpu mere strøm og kan derfor blive mere varm, jeg har sat min i midten, juster ved at klikke på batteri ikon ved uret!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-21 23:07

Det kan du også se i Windows indbyggede Jobliste. Højreklik på proceslinjen og vælg Jobliste, fanebladet Processer kan du klikke på kolonnen CPU til den sorterer den mest brugte øverst.

Godkendelse af svar
Fra : clou

Dato : 03-02-21 13:18

Tak for svaret Eyvind - det bliver et headset der skal indkøbes, skal blot finde et der kan "arbejde sammen med" mine høreapparater.

Clou

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 03-02-21 15:21

Citat
skal blot finde et der kan "arbejde sammen med" mine høreapparater.

Jeg bruger også høreapparater, har en speciel indstilling hørecenteret har lagt ind, som fungerer fint med mit Gaming headset, som er af typen helt lukket Steel Serie Siberian V3. (fås vist ikke længere). Høreapparaterne (Siemens) forhindrer automatisk tilbagekobling (Hylen).