/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Excel vil ikke addere
Fra : Oldboston
Vist : 339 gange
300 point
Dato : 27-01-21 11:21

I nogle regneark i Excel oplever jeg, at sum-funktionen ikke virker. Eksempel: I celle A20 skriver jeg et tal, f. eks. 1.000 i cellen nedenunder, A21 skriver jeg et andet tal, f. eks. 100. Nu bruger jeg sum-funktionen i Celle A22, idet jeg i cellen nedenunder enten klikker på Autosum eller selov lægger sammen A20+A21 =. Så burde der stå 1.100 i celle A22, men i stedet står der A20+A21=
altså selve formlen, men ikke resultatet. Det har jeg aldrig været ude for tidligere, er der nogen, der kender den fejl?

Kommentar
Fra : webm

Dato : 27-01-21 11:41

Hvilken version er dit Excel program?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-01-21 11:54

Hvis cellerne er formateret som tekst, kan du ikke lægge en formel i dem. De skal være formateret som 'standard'.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 12:01

du skal skrive +A20+A21 - du skriver det som tekst

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 12:02

Har du sat regnearket til manue beregning? Tryk på F9 så beregner den.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-01-21 12:11

Citat
Autosum eller selov lægger sammen A20+A21 =

Når du selv skriver tallene ind skal have et lighedstegn foran. i celle A22, =A21+A22.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-01-21 12:38

Tak for svarene. Jeg har Excel 2007. Regnearket er indstillet til Standard. Jeg har også prøve at indstille hele regnearket til tal. Jeg har tjekket de relevante celler, som er indstillet til tal, men det virker som om hele regnearket er indstillet til tekst. Jeg har selvfølgelig prøvet alle de oplagte muligheder som det Brassovitski skrive. Den kan ikke engang lægge 1+1 samme og få 2, I stedet for at skrive 2 i RESULTATFELTET, gentager den blot ligningen, f. eks. A20+A21=

Er det noget helt andet, der skal til, f. eks. afinstallere Excel og geninstallere den? Kan man det, jeg bruger Windows 7 Home

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 12:43

Har du prøvet med et + eller = før du starter med at skrive formlen?

Har du prøvet et nyt ark?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-01-21 12:45

Billes forslag virker delvis. Jeg er ikke helt klar over, hvad der nøjagtig sker, men det lykkes nogle gange at få en sum frem, når jeg bruger F9. Hvordan kan jeg indstille den til Manuel Beregning?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 13:16

Du skal indstille den til Automatisk beregning.

Under Funktioner, Indstillinger, Beregning sæt prik i Automatisk (Excel 2003)

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-01-21 13:47

Undskyld, Bille, men hvor er det menuen med funktioner, indstillinger, beregning, ligger? er det på startsiden?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-01-21 13:49

Du skal skrive =a20+a21 i celle a22 som Brassovitski skriver.

Et eks. https://drive.google.com/file/d/1bvW1K25Bv3YHFenZmMCJ9Jqv1YCFX_IO/view?usp=sharing

Hent og pak ud!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 13:50

Som jeg skrev er min version 2003, så du må lede i din

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 13:51

=> Klaudi: og som jeg også skrev

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-21 13:56

Du skal skrive lighedstegnet først får at Excel skal opfatte resten som et regneudtryk

= A20+A21 Derefter enterknappen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-01-21 14:00

Uden mellemrum mellem = & A20

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 300 point
Dato : 27-01-21 14:09

Jeg tænker, hvis du følger denne vejledning:
http://www.computerdk.com/software/spreadsheets/168058.html

Og så klikker på trækanten til venstre for overskriften på kolonne "A", lige over 1 tallet (Række nummereringen), så hele arket er markeret.

Højreklik i arket.

Vælg "Formater celler",

På fanen 'Tal', vælger du 'Standard, klikker OK, og gemmer så som der står i vejledningen.

Så burde 'standard' for cellerne i alle nye ark du åbner være sat som default.

Prøv at kigge i din menulinje med programmer, om der i mappen med office ikke er et punkt der hedder reparer Office. Den vil jeg tro sætter alle standarder til som da programmet var friskt installeret.

Her er en anden mulighed, hvis du mener der er noget galt med installationen af Office.

https://support.microsoft.com/da-dk/office/reparere-et-office-program-7821d4b6-7c1d-4205-aa0e-a6b40c5bb88b

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-21 19:55

Højreklik på kolonnebogstavet eks. A og vælg formatering.
den skal pege på antal eller bare tal.

stå i a1 og skriv 7
pil ned
stå i a2 og skriv 2

stil dig så i A3 eller et andet sted i regnearket og klik så på det underlige omvendte 3 tal
Nu viser den en en lille formel sådan =sum(A7+A2)

Når du har indtastet eller er tilfreds med formlens indhold trykker du på ENTER tasten

hvis vil du have udregningen et andet sted skal du selv fortælle hvad der skal stå i formlen.

Ps. Jeg bruger ikke microsoft office programmer men Libre office som er gratis.
(Som jeg husker er det samme metode)

https://www.libreoffice.org/download/download/
og bagefter den danske sprogpakke.
Hvis du fortæller hvilket styresystem og om det er 32 bit eller 64 bit kan jeg sende et direkte link til de to absolut gratis programmer.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-01-21 20:04

Du kan godt selv se fejlen, ik' Eyvind

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-21 20:18

Næææææh - fortæl fortæl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-21 20:23

Nu viser den en en lille formel sådan =sum(A7+A2)
Skal være Nu viser den en en lille formel sådan =sum(A1+A2)

Det er nok derfor, at mine lommepenge heller aldrig slår til.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-21 19:41

=sum(a21+A20)

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 08-04-21 16:37

Tak for svaret Brassovitski.